قرص هایی که باعث افزایش چربی خون می شوند!

به گزارش سبزوار امروز، به گزارش زندگی امروز ، محسن خوش نیت فوق تخصص غدد و متابولیسم، با بیان اینکه افزایش چربی خون در بچه ها می تواند زمینه ژنتیک داشته باشد، گفت: اگر اندازه کلسترول خون در بچه ها بالای 190 باشد و با پرهیز غذایی کاهش پیدا نکند به ناچار باید با تجویز متخصص دارو مصرف کند.

قرص هایی که باعث افزایش چربی خون می شوند!

وی با بیان اینکه 20 الی 25 درصد از افراد جامعه دچار اختلالات چربی خون می باشند، ادامه داد: از نظر ایجاد بیماری های قلبی عروقی، تصلب شرائین، افزایش خطر سکته قلبی و مغزی و ... اختلالات چربی خون اهمیت دارد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده با دردهای شدید شکمی و مرگ و میر بالا همراه است که اگر تری گلیسیرید خون بالای 1000 باشد ریسک پانکراتیت را افزایش می دهد.

خوش نیت کلسترول و تری گلیسیرید را مهم ترین چربی های خون دانست که فرمول شیمیایی شان با یکدیگر فرق دارد، و ادامه داد: دو نوع کلسترول خوب یا HDL و کلسترول بد یا LDL وجود دارد اگر فردی کلسترول کلی خونش بالا باشد، باید مشاهده کنیم که کلسترول خوب یا کلسترول بد خونش بالاست.

وی در ادامه توضیح داد: چه بسا ممکن است کلسترول خوب خون بالا باشد، البته نسبت بد بر خوب مهم است. هر چه این نسبت بالاتر باشد مضر است و هر چه این نسبت پایین تر باشد بهتر است؛ اما مقدار طبیعی تری گلیسیرید زیر 150 است که اگر تری گلیسیرید خون از 150 بالاتر رود نشان دهنده آغاز بیماری کرونر قلب است، بخصوص اگر همراه با پایین بودن HDL باشد.

بعلاوه با بیان اینکه دلیل اختلالات چربی خون یا ژنتیک است یا دلیل ثانویه، اضافه نمود: اگر زمینه ژنتیک دلیل اختلالات چربی خون باشد فرد هر اقدامی انجام دهد باز هم چربی خونش بالاست؛ از این رو، این افراد به دارو احتیاج دارند که مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. این داروها، هم چربی خون را اصلاح می نماید و هم خطر تصلب شرائین، بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی را کاهش می دهد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در مورد دلیل ثانویه افزایش چربی خون و تاثیر مصرف الکل، چاقی، بی تحرکی، سیگار بین انواع دخانیات بر افزایش چربی خون، توضیح داد: بعضی بیماری ها همانند کم کاری تیروئید، دیابت، بیماری های کبد و کلیه می تواند موجب افزایش چربی خون شوند.

وی اظهارداشت: استفاده از بعضی داروها و ترکیبات استروژنی از قبیل قرص های جلوگیری از بارداری و داروهای کورتونی هم سبب افزایش چربی خون می گردد.

منبع:مهر

منبع: زندگی روز
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2144

به "قرص هایی که باعث افزایش چربی خون می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص هایی که باعث افزایش چربی خون می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید