فواید و خواص میوه ترنج برای بدن

به گزارش سبزوار امروز، ترنج میوه ای پرخاصیت و کمیاب است که در فکر و زبان مردم ما رنگ اسطوره ای به خود گرفته است. نارنج و ترنج در افسانه ها و اشعار ایرانی صندلی ویژه ای داشته است. در فرهنگ فارسی، مصدر ترنجیدن، چین و چروک داشتن معنا می دهد. به علت داشتن حالت چین دار در پوست این میوه، نام آن را ترنج گذاشته اند. در ادامه با خواص ترنج و فواید درمانی آن آشنا می شوید.

فواید و خواص میوه ترنج برای بدن

1. یاری به هضم غذا

از مهمترین خواص ترنج در طب سنتی یاری به هضم بهتر غذا و سلامت دستگاه گوارش است. مصرف این میوه باعث افزایش ترشحات اسید های گوارشی، آنزیم ها و اسید های صفرا شده که فرایند گوارش را آسان تر و به هضم بهتر غذا یاری می نماید.

2. درمان یبوستترنج باعث بهتر شدن حرکات روده می گردد و در نتیجه مصرف آن برای رفع یبوست مفید است. به طور کلی ترنج برای معده و احشای داخل شکم مفید است و برای از بین بردن و جلوگیری از نفخ شکم و بعلاوه یاری به هضم غذا در طب سنتی تجویز می گردد.

3. تسکین اعصابترنج دارای موادی است که ترشح هورمون دوپامین و سروتین (هورمون های شادی) هستند را افزایش می دهد و مصرف آن باعث ایجاد آرامش، کاهش استرس و اضطراب می گردد. به علت همین ویژگی ها، مصرف این میوه در رفع افسردگی و داشتن خوابی آرام نیز مفید است.

4. تسکین درداز دیگر خواص ترنج وجود موادی است که باعث ترشح هورمون های کاهش دهنده حساسیت عصب به درد می شوند. به همین علت در طب سنتی از روغن ترنج و عرق آن برای تسکین سردرد و درد های عضلانی استفاده می گردد. این مواد به کاهش احساس درد یاری چشمگیری می نمایند.

5. رفع مسائل پوستیاری به رفع کردن بعضی بیماری های پوستی از دیگر خواص ترنج است. استفاده از روغن این میوه برای درمان زخم ناشی از بریدگی، تبخال، ترک های پاشنه پا، داء الصدف و آکنه مفید است. امروزه از روغن ترنج در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می گردد. تحقیقات نشان داده است، مواد موجود در این میوه به فراوری کلاژن و ترمیم بافت های پوستی یاری می نماید.

6. پیشگیری از عفونتترنج دارای خاصیت ضدعفونی نماینده است و استفاده از عصاره این میوه می تواند رشد میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها را مهار کند. استفاده از روغن ترنج باعث محافظت از آلوده شدن زخم ها و پیشرفت کزاز کشنده می گردد. بعلاوه اثرات عفونت های دیگر را درمان می نماید و مانع از تشکیل مجدد آن ها می گردد.

7. یاری به درمان ناراحتی های تنفسیاستفاده از ترنج در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی مفید است. بعلاوه اضافه کردن چند قطره از روغن ترنج به دستگاه بخور برای تسکین گرفتگی و مسائل تنفسی، به ویژه در طی سرماخوردگی و سرفه موثر است. این روغن می تواند برای افراد مبتلا به سرفه شدید و مزمن، شرایط تنفسی و آسم نیز مفید باشد.

8. رفع بوی بد دهانرفع بوی بد دهان، ضد عفونی کردن و یاری به حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان از خواص ترنج است و می توان از روغن آن به عنوان دهانشویه استفاده کرد.

9. کاهش تباگر در پی پاسخ این سوال هستید که چگونه تب را پایین بیاوریم؟ باید بدانید که ترنج برای کاهش تب مفید است و به علت خاصیت ادرارآوری، به دفع سموم از بدن یاری کند. مواد موجود در این میوه بعلاوه سیستم متابولیک و ترشح غدد را تحریک می نمایند که در کاهش درجه حررات بدن موثر است.

طبع ترنج چگونه است؟از نظر طبیعت طبق نظر متخصصان طب سنتی طبع پوست زرد ترنج کمی گرم و خشک است و بخش گوشتی سفید داخلی میوه که در زیر آن است در نوعی که مغزش شیرین است، سردتر خواهد بود. برگ و شکوفه آن نیز گرم و خشک است.

مشخصات ترنجترنج (Citron)، میوه ای است از جنس مرکبات که در رنگ و بو به نارنج، گریپ فروت، پرتقال و ... شباهت بسیار دارد و در بسیاری منابع آن را همان بالنگ می دانند. مزه میوه ترنج کمی تلخ تر از گریپ فروت، ولی ترشی آن از لیمو کمتر است. میوه ترنج در ابتدا گرد و به رنگ سبز است، ولی زمان رسیدن کمی گلابی شکل و به رنگ زرد دیده می گردد.

در کشور ما درخت ترنج بیشتر در منطقه ها گرم و مرطوب شمال کشور می روید و از پوست و میوه آن برای تهیه مربا، روغن ترنج و عرق آن استفاده می گردد و از خشک شده پوست آن به عنوان طعم دهنده در چای و شیرینی استفاده می گردد. یکی از مهمترین کاربرد های این گیاه استفاده از روغن استخراج شده از پوست میوه، برگ ها و گل های آن در صنایع عطرسازی است. زیرا دارای رایحه و عطر بسیار مطبوع و قوی است.

ارزش غذایی ترنجمهمترین مواد موجود در ترنج فلاونوئیدها، کارتنوئیدها، اسید های ارگانیک شامل مالیک اسید و سیتریک اسید است. این میوه حاوی عناصر ضروری پرمصرف مورد احتیاج بدن مانند آهن، کلسیم و فسفر است، بعلاوه در پوست میوه بالنگ اسانس لیمونن، گاما، ترپینن، ژرانیال و نرال است. از دیگر اجزای تشکیل دهنده آب میوه ترنج نئوریوسیترین، نارنجین، نئوهیسپیریدین، پونسریتین، ملیتیدین و بلوتیریدین، ملیتیدین و بلوتیریدین است که ملیتیدین و بلوتیریدین به تازگی کشف شدند و تنها در این گونه وجود دارند.

ملاحظاتبا وجود گسترده بودن خواص ترنج، زیاده روی در مصرف این میوه و محصولات جانبی تهیه شده از آن مانند مربای ترنج به علت هضم مشکل مضر است و باعث بروز اختلالات گوارشی می گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2226

به "فواید و خواص میوه ترنج برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و خواص میوه ترنج برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید