فضاپیمای امید امارات با موفقیت به مدار مریخ دست یافت

به گزارش سبزوار امروز، پس از بیش از 6 ماه در راه بودن، کاوشگر امید امارات دقایقی پیش با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت تا آغازگر فرایند دستیابی کاوشگرهای جدید بشر به سیاره سرخ باشد.

فضاپیمای امید امارات با موفقیت به مدار مریخ دست یافت

کاوشگر امید (مسبار الأمل) امارات که سفری حدود 500 میلیون کیلومتری را پشت سر گذاشته بود، برای وارد شدن به مدار مریخ نیاز به کاهش سرعت طی 27 دقیقه داشت که با توجه به فاصله بسیار با زمین و تأخیر 10 دقیقه ای ارتباطات، کل فرآیند قرارگیری در مدار به صورت اتوماتیک پیش رفت تا سرعت فضاپیما از حدود 121 هزار کیلومتر بر ساعت به حدود 18 هزار کیلومتر بر ساعت برسد.

با توجه به اینکه از شروع مأموریت های مریخ از سال 1960 تا کنون حدود نیمی از آن ها شکست خورده اند، فرآیند قرارگیری امید در مدار از حساسیت بالایی برخوردار بود. این کاوشگر نخستین مأموریتی است که در پنجره پرتاب سال 2020 پرتاب شد و دقایقی پیش با موفقیت به مدار مریخ دست یافت.

ساره الامیری رییس آژانس فضایی امارات پیش از این عملیات با اشاره به آمادگی تیم مأموریت گفته بود: ما از همان روز نخست که مأموریت را شروع کردیم، واقعیت های دستیابی به مریخ را می دانستیم و این چیزی نیست که از آن فرار کنیم.

امارات مأموریت امید را با همکاری جامعه بین المللی به ویژه دانشگاه کلرادو طراحی و تکمیل کرد و در نهایت با موشک ژاپنی H-IIA صنایع سنگین میتسوبیشی آن را به فضا فرستاد. طبق برنامه ریزی امید قرار است پس از تصحیح مداری و نظارت های اولیه، از ماه می (اردیبهشت) یک تا دو سال مریخی به کاوش در این سیاره بپردازد.

این کاوشگر در فاصله 20 تا 43 هزار کیلومتری در مدار مریخ و پیرامون خط استوای این سیاره می گردد و داده هایی را درباره آب وهوای سطح و چگونگی برهم کنش لایه های جوی این سیاره فراهم می کند و اطلاعاتی درباره ترکیبات جو مریخ ارائه می دهد. امید برای این منظور از یک دوربین نور مرئی و فرابنفش و دو طیف سنج فروسرخ و فرابنفش استفاده خواهد کرد و به گفته مقامات اماراتی داده های این مأموریت بدون هیچ گونه محدودیتی در اختیار پژوهشگران سراسر جهان قرار می گیرد.

با رسیدن امید به مریخ باید منتظر دیگر مأموریت های بشر باشیم که هم اکنون به سیاره سرخ بسیار نزدیک شده اند. فضاپیمای تیان ون-1 چین که در روزهای گذشته نخستین عکس خود از مریخ را منتشر کرد، 10 فوریه (22 بهمن) به مریخ می رسد و کاوشگر پشتکار ناسا هم روز 18 فوریه (30 بهمن) دهانه جزرو را برای فرود هدف قرار خواهد داد.

مأموریت امید امارات مأموریت پیشگام این کشور برای توسعه فعالیت های فضایی و الهام بخشی برای نسل جوان این کشور است. این مأموریت در حقیقت بخشی از برنامه گسترده امارات با بازه زمانی یک قرن است که قصد دارد وابستگی این کشور را به اقتصاد نفتی کاهش داده و بر صنایع جدید از جمله مأموریت های فضایی متمرکز کند.

این کشور همچنین قصد دارد تا سال 2024 نخستین ماه نورد خود را با نام راشد به ماه بفرستد. به همین منظور امارات در این راستا از کشورهای گوناگون از جمله ژاپن و آمریکا برای پیشبرد تحقیقات و پرتاب فضاپیماها کمک می گیرد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از رسیدن کاوشگر امید امارات به مریخ

Credit: MBRSC

منابع: Space, Emirates Mars Mission

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1855

به "فضاپیمای امید امارات با موفقیت به مدار مریخ دست یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای امید امارات با موفقیت به مدار مریخ دست یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید