سفر جو بایدن به شرق آسیا با هدف کاهش تنش در روابط چین و ژاپن

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران: معاون رئیس جمهور آمریکا در شرایطی قصد سفر به شرق آسیا را دارد که تنش در روابط چین و ژاپن به شدت افزایش یافته و تصمیم چین برای ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریای شرق چین به این تنش ها دامن زده است.

سفر جو بایدن به شرق آسیا با هدف کاهش تنش در روابط چین و ژاپن

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، توجه بیش از حد آمریکا به منطقه خاور میانه و مسائل آن و بی توجهی به تحولات اخیر آسیا به خصوص روابط پرتنش چین و ژاپن موجب نقدها زیادی نسبت به عملکرد کاخ سفید شده است.

بر اساس این گزارش جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا مدت زیادی است که برنامه سفر به چین، ژاپن و کره جنوبی را طراحی نموده ولی این سفر تاکنون انجام نشده است. توکیو و پکن اختلافات طولانی مدتی بر سر مالکیت جزایر واقع در دریای شرق چین دارند و تصمیم اخیر وزارت دفاع چین مبنی بر ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریای شرق چین نیز به نگرانی ها نسبت به مواجهه و تقابل نظامی دو کشور در منطقه دامن زده است.

بایدن فردا سه شنبه وارد توکیو خواهد شد و در این سفر به مقام های ژاپنی نسبت به ادامه حمایت نظامی واشنگتن از توکیو اطمینان خواهد داد. وی سپس به پکن سفر خواهد نمود تا تنش در روابط چین و ژاپن را کاهش دهد.یک مقام ارشد دولت اوباما نیز در این باره تاکید نمود، این مساله بسیار مهم است که به متحدان خود در آسیا این پیغام را برسانیم که آمریکا همیشه آماده دفاع و حمایت از متحدانش است.

در حالی که چین میخواهد نفوذ نظامی آمریکا در شرق آسیا را به چالش بکشد واشنگتن حاضر به عقب نشینی از موضع خود در قبال حمایت از ژاپن و پیمان دفاعی با توکیو نیست.در حالی که وزارت دفاع چین هفته گذشته از ایجاد منطقه دفاعی هوایی ویژه ای بر فراز دریای شرق چین خبر داده و کلیه هواپیماهای عبوری از این منطقه را ملزم به رعایت قوانین جدید نموده ولی هواپیماهای نظامی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بدون توجه به این درخواست چین بر فراز این منطقه پرواز می نمایند.

دو فروند بمب افکن بی-52 آمریکا نیز به تازگی بر فراز این منطقه پرواز نموده اند. یک تحلیلگر ارشد بنیاد هریتیج نیز تاکید نمود، شرایط به گونه ای است که پتانسیل واقعی برای وقوع یک بحران وجود دارد.دولت آمریکا به شرکت های هواپیمایی خود توصیه نموده است که در زمان پرواز بر فراز دریای شرق چین تدابیر امنیتی ویژه ای را اتخاذ نمایند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت، جو بایدن در سفر به پکن مساله ایجاد منطقه دفاعی هوایی را با مقام های چینی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد داد.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 744

به "سفر جو بایدن به شرق آسیا با هدف کاهش تنش در روابط چین و ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر جو بایدن به شرق آسیا با هدف کاهش تنش در روابط چین و ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید