سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد، ایران در آستانه تبدیل به پیرترین کشور جهان

به گزارش سبزوار امروز، یک جمعیت شناس گفت: بررسی آمار ها و میزان موالید از دهه 70 تا کنون، نشان می دهد که سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد.

سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد، ایران در آستانه تبدیل به پیرترین کشور جهان

زهرا منتظمی جمعیت شناس در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه جمعیت ایران رو به سوی سالمندی است، اظهار کرد: آمار و ارقام حاصل از سرشماری های عمومی نفوس و مسکن نشان می دهد که تعداد جمعیت سالمند ایران در طی دهه های اخیر در حال افزایش بوده است.

او با اشاره به اینکه جمعیت سالمند ایران از سال 80 به بعد افزایش داشته است، گفت: از جمله عوامل مؤثر در افزایش جمعیت سالمند کشور در سال های اخیر افزایش امید زندگی و کاهش سطح باروری بوده است. در کل جهان بین سال های 1950 و 2020 جمعیت سالمند بیش از 5 برابر شد، لیکن در ایران شدت آن بیش تر از سطح جهانی بود.

این جمعیت شناس با اشاره به اینکه سالخوردگی در بسیاری از کشور های جهان وجود دارد، اضافه کرد: بررسی آمار ها و میزان موالید از دهه 70 تا کنون، نشان می دهد که سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد. در ایران هم کاهش چشمگیر نرخ باروری در دهه هفتاد و تداوم و تشدید آن در دهه هشتاد ترکیب سنی جمعیت را در آینده نزدیک سالخورده می کند.

منتظمی با بیان اینکه با ادامه این فرایند ایران در آستانه تبدیل به پیرترین کشور جهان قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: در ایران، در سال 1394 حدود 10 درصد جمعیت بالای 60 سال سن داشته اند. در 35 سال آینده یعنی سال 1429، درصد سالخوردگی جمعیت ایران به 33 درصد افزایش خواهد یافت. آنچه این فرایند را در ایران مسئله آمیز می کند، نبود یک سیاست جامع جمعیتی و سند سالمندی است.

  • چرا میزان ولادت در بعضی استان ها کمتر از سایر استان هاست؟/ فقر یا ثروت کدام عامل عدم فرزندآوری است؟

  • حرکت جامعه ایران به سوی پیری/ 30 درصد جمعیت سالمند می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2147

به "سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد، ایران در آستانه تبدیل به پیرترین کشور جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد، ایران در آستانه تبدیل به پیرترین کشور جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید