ساخت اولین پارک دوچرخه کشور در یزد

به گزارش سبزوار امروز، دوچرخه سواری یکی از پاکروهای قدیمی است که در گذشته همه اقشار مختلف یزد از آن استفاده می کردند و حالا باز هم این سنت قدیمی با ساخت اولین پارک دوچرخه کشور در یزد در حال احیا شدن است.

ساخت اولین پارک دوچرخه کشور در یزد

پیشینه دراز مدت دوچرخه سواری یزدی ها در کتاب ارزیابی شتابزده از جلال آل احمد و سفرنامه گردشگران خارجی به چشم می خورد. جلال آل احمد یزد را قبل از شهر بادگیرها، شهر دوچرخه سوارها می داند که این لقب نشان از صندلی فرهنگی دوچرخه در استان یزد است.

استفاده از این حمل و نقل در شرایط کنونی می تواند با پیوند خوردن به صنعت گردشگری و حمل و نقل پاک، تاثیر شگرفی برای جلب گردشگری در یزد به دنبال داشته باشد. علاوه بر این استفاده از دوچرخه در کارهای روزمره شهری می تواند راهکار مناسبی برای کاهش مشکلات ترافیکی ناشی از حمل و نقل موتوری باشد .

برای توسعه و تشویق استفاده از دوچرخه به یک برنامه ریزی جامع و هدفمند احتیاج است که این مهم با معرفی بیش از پیش فواید دوچرخه سواری بین اقشار مختلف جامعه محقق می گردد.

محمدصفدرپور، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به این که پاکروها یکی از ساده ترین و سبک ترین وسایل حمل و نقل محسوب می شوند، اظهار کرد: با توجه به این که استفاده از وسایل حمل و نقل شهری باعث کم تحرکی افراد گردیده، توجه به فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان این که علاوه بر فرهنگ سازی باید زیرساخت های لازم برای دوچرخه سواری نیز تامین گردد، اضافه نمود: اولین پارک دوچرخه سواری کشور در یزد ساخته می گردد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد، با اشاره به وجود پیست های مختلف دوچرخه سواری، پیاده روی همراه با فضای سبز در این پارک، اعلام کرد: این مجتمع با مساحتی حدود 37 هکتار در حاشیه پارک کوهستان احداث می گردد. با توجه به قرار دریافت این پارک در حاشیه جاده برای توقف و استراحت مسافران محل مناسبی است .

توسعه ایستگاه های دوچرخه سواری در یزد

مهدی شهریاری، مدیر حمل و نقل پارک شهرداری یزد هم در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران با اشاره به این که فرهنگ دوچرخه سواری، یکی از فرهنگ های قدیمی و اصیل در یزد است، بر حفظ این اصالت تاکید و اظهار کرد: یزدی ها اعم از روحانی تا بازاری از گذشته ها مانوس با دوچرخه بوده اند و به همین دلیل نیز از یزد به عنوان شهر دوچرخه ها یا گردیده است.

این مسئول در مورد ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در یزد، اعلام کرد: مناسبات فرهنگی مانند فرهنگ دوچرخه سواری می توانند پتانسیلی برای برگزاری همایش های این ورزش باشد و با تاکید بر مقوله هایی مانند محله محوری از این پتانسیل جهت ایجاد رقابت های لازم استفاده گردد. علاوه بر محلات شهرستان هایی مانند مهریز یا منطقه فهرج از توابع بخش مرکزی یزد نیز اقدام به برگزاری سلسله همایش های دوچرخه سواری می نمایند که تاثیر خوبی در حفظ این فرهنگ و ترویج آن در بین عموم مردم دارد.

شهریاری، استفاده از پاکروها را یکی از مناسب ترین شیوه های مقابله با معضلاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی در شهرها دانست و گفت: شهرداری در این رابطه باید به دنبال ایجاد تغییرات کلان در برنامه ها از جمله استفاده از پاکروها باشد.

وی با بیان این که دوچرخه از جمله پاکروهای مناسب برای استفاده به عنوان حمل و نقل عمومی است، اذعان کرد: مسیر پاکروها برای ترغیب شهروندان به استفاده از آن ها احتیاج توسعه دارد. پاکروها به عنوان وسایل حمل و نقل شهری احتیاج به پلاک گذاری دارند که البته این موضوع در حال آنالیز است.

وی در مورد ارائه تسهیلات برای خرید انواع پاکروها جهت ترغیب شهروندان به استفاده از آنها نیز گفت: خرید اقساطی و ارائه تسهیلات می تواند عامل تاثیرگذاری در ترغیب به استفاده از انواع پاکروها باشد.

وی با اشاره به فعالیت کنونی چهار ایستگاه دوچرخه در سطح شهر یزد، گفت: متاسفانه نحوه نادرست اجاره دوچرخه در این ایستگاه ها باعث گردیده که استقبال چندانی از آنها نگردد لذا در نظر داریم با ساماندهی آنها، با همکاری اداره کل ثبت احوال ضمن تایید هویت افراد از طریق سامانه های برخط، تنها هزینه ناچیزی بابت اجاره دوچرخه از افراد اخذ گردد.

وی ادامه داد: قرار است که ایستگاه های دوچرخه نیز به صورت شبکه ای فعال شوند تا افراد بتواند در هر ایستگاه نزدیک، دوچرخه را تحویل و در نزدیک ترین ایستگاه به مقصد دوچرخه خود را تحویل دهند.

مسئول حمل و نقل پاک شهرداری یزد از برنامه ریزی برای افزایش 20 ایستگاه دوچرخه در شهر یزد با بیش از 600 دستگاه دوچرخه اطلاع داد و گفت: در نظر داریم تا اپراتور در این ایستگاه ها حذف و سامانه هایی به روز جایگزین گردد .

گزارش از مهتاب محمدیان، خبرنگار خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 129

به "ساخت اولین پارک دوچرخه کشور در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت اولین پارک دوچرخه کشور در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید