در خصوص ویتامین U و فواید آن چه می دانید؟

به گزارش سبزوار امروز، تهران (پانا) - ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در بعضی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی گردد و از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و درمان زخم های پوستی اشاره نمود.

در خصوص ویتامین U و فواید آن چه می دانید؟

به گزارش کوکا، برای آشنایی با ویتامین U و فواید و مضرات آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

ویتامین U چیست؟

ویتامین U اصطلاحی است که اولین بار در اوایل دهه 1950 برای ترکیب جدیدی که در آب کلم شناسایی شده بود مورد استفاده نهاده شد. اگرچه از عنوان ویتامین برای این ماده استفاده شده اما یک ویتامین واقعی نیست و یکی از مشتقات آمینو اسید متیونین محسوب می گردد.

بعضی نمونه های مشتقات متیونین که اغلب ویتامین U نامیده می شوند شامل S-متیل متیونین (SMM)، متیل متیونین سولفونیوم (SMM) و 3-آمینو-3-کربوکسی پروپیل دی متیل سولفونیوم می باشد.

ویتامین U نه تنها به عنوان یک مکمل در دسترس است بلکه به طور طبیعی در غذاهای مختلف به خصوص سبزیجات چلیپایی همچون کلم، کلم بروکلی، جوانه بروکسل و کلم کیل یافت می گردد. بعضی شرکت های لوازم آرایش نیز در کرم ها، سرم ها، ماسک های صورت و سایر محصولات از این ماده استفاده می نمایند.

فواید ویتامین U

درباره فواید ویتامین U ادعاهای زیادی مطرح شده که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. زخم معده

در دهه 1950 میلادی زمانی که در خصوص آب کلم تحقیق می شد دانشمندان متوجه شدند نوشیدن آن می تواند تاثیر خوبی در تسریع درمان زخم های روده ای داشته باشد و به ویتامین U مشکوک شدند اما هنوز تعیین نشده آیا این مزیت از ویتامین U موجود در آن نشات گرفته است یا خیر.

2. سلامت ریه، کبد و کلیه

به نظر می رسد ویتامین U از ریه ها، کبد و کلیه ها در برابر آسیب ها محافظت می نماید، به عنوان مثال گفته شده این ترکیب ممکن است مانع از بروز بعضی آسیب های کبدی ناشی از داروی ضد تشنج والپروئیک اسید گردد یا آسیب های کلیوی ناشی از این دارو را کاهش دهد.

مصرف ویتامین U احتمالا به کاهش آسیب ریه ناشی از حملات صرع نیز یاری می نماید.

3. کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

گفته شده مصرف مکمل های ویتامین U ممکن است به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون یاری کند، به عنوان مثال با جلوگیری از فراوری سلول های چربی در کاهش سطح تری گلیسیرید تاثیر دارد اما نمی توان با قطعیت درباره این مسئله صحبت کرد.

4. درمان زخم های پوستی

به نظر می رسد مصرف ویتامین U ممکن است از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت و به تسریع بهبود زخم ها یاری کند. همچنین احتمالا در برابر سوختگی و سایر آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش حفاظت خوبی ایجاد می نماید به همین دلیل معمولا از آن در بعضی لوازم آرایشی و پوست استفاده می گردد.

عوارض جانبی ویتامین U

دریافت ویتامین U از مواد غذایی کامل و طبیعی معمولا بی خطر است و مسئله ای ایجاد نمی نماید اما درباره ایمنی و عوارض جانبی احتمالی مکمل های ویتامین U اطلاعات کافی در دسترس نمی باشد.

بنابراین بهترین راه برای مصرف ویتامین U استفاده از غذاهای سرشار از این ماده مانند کلم، بروکلی، جوانه بروکسل و کلم کیل می باشد.

گفتنی است تماس مستقیم این ماده با اندام هایی همچون پوست، چشم یا ریه می تواند به تحریک منجر گردد، به همین دلیل توصیه می گردد در استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی این ماده احتیاط کنید.

اطلاعات کافی در خصوص تداخل این ماده با سایر مکمل ها یا داروها وجود ندارد. کسانی که از مکمل یا دارو استفاده می نمایند بهتر است قبل از مصرف مکمل ویتامین U با پزشک مشورت نمایند.

مواد غذایی غنی از ویتامین U برای دوران بارداری و شیردهی بی خطر هستند اما در خصوص مصرف مکمل آن اطلاعات کافی در دسترس نیست و توصیه می گردد این افراد از مصرف مکمل اجتناب نمایند.

دوز مصرف ویتامین U

اطلاعات کافی درباره دوز مصرف ویتامین U وجود ندارد و تا به امروز موردی مبنی بر مصرف بیش از حد ویتامین U گزارش نشده است.

به طور کلی اگر این ترکیب را تنها از غذاهای کامل و طبیعی دریافت کنید بعید است دچار اوردوز شوید اما تعیین نیست مصرف بیش از حد مکمل ها به چه آسیب هایی منجر می گردد بنابراین توصیه می گردد برای افزایش سطح ویتامین U بدن از مواد غذایی طبیعی بهره ببرید نه مکمل ها.

نحوه نگهداری ویتامین U

فراوری نمایندگان مکمل ویتامین U توصیه نموده اند که مکمل ها و محصولات به دست آمده از این ماده در مکان خشک، خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند.

اگرچه می توانید محصولات حاوی این ماده را در یخچال نگهداری کنید اما این کار ضروری نیست.

جایگزین های ویتامین U

هیچ جایگزین شناخته شده ای برای ویتامین U وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2018

به "در خصوص ویتامین U و فواید آن چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص ویتامین U و فواید آن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید