خواص بی نظیر جوانه ماش و طرز تهیه آن

به گزارش سبزوار امروز، ماش بعد از جوانه زدن، به منبعی عالی و غنی از فیبر تبدیل می گردد. الیاف رژیمی که در ترکیبات جوانه این دانه وجود دارد می تواند به گوارش بهتر یاری کند. در ادامه بیشتر با خواص جوانه ماش آشنا می شوید.

خواص بی نظیر جوانه ماش و طرز تهیه آن
سبزیجات تازه نقش مهمی در رژیم غذایی و حفظ سلامتی انسان دارند. یک دسته مهم از سبزیجات، جوانه گیاهان می باشد. این جوانه ها سرشار از ویتامین ث، ای و ویتامین های گروه ب می باشند و امروزه به عنوان یکی از غذاهای گیاهی مفید محسوب شده که حاوی ترکیبات مورد احتیاج بدن است. خاصیت آنتی اکسیدان، ضد سرطان، ضد کلسترول و ... از مهمترین خواص جوانه ماش بوده، خوراکی مفید برای کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند به شمار می آید.

فواید و خواص جوانه ماشبرخی از مهمترین خواص درمانی جوانه ماش شامل موارد زیر می گردد:

اندازه اسید فولیک و پتاسیم جوانه ماش بسیار بالاست و از این رو، مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و پرفشاری خون مفید می باشد.

از مهمترین خواص جوانه ماش همچون خواص ماش، خاصیت شیر افزایی بوده، جوانه ماش باعث افزایش حجم شیر مادر و افزایش کیفیت آن از لحاظ عناصر مورد احتیاج بدن نوزاد می گردد.

جالب است بدانید از دیگر خواص جوانه ماش، یاری به رفع و رفع نمودن خستگی و رخوت است. در واقع این جوانه، سرشار از مواد غذایی مغذی و انرژی زا است که به از بین بردن و بهبود علائم و نشانه های استرس، خستگی جسمی و روحی یاری می نماید.

جوانه ماش حاوی ماده ای به نام لیستین بوده، این ماده به کاهش کلسترول بد خون یاری می نماید.

یاری به درمان کبد چرب و رفع نارسایی های کبد از دیگر فواید مصرف جوانه ماش است.

جوانه ماش به علت دارا بودن اندازه زیادی از فیبر موجب بهبود عملکرد و حرکات روده می گردد و در نتیجه درمان و رفع یبوست از دیگر خواص جوانه ماش می باشد..

جوانه های ماش دارای خاصیت مدر بوده، در رفع مسائل کلیه موثر بوده و به سلامت کلیه ها یاری می کنند. بعلاوه این جوانه سموم بدن را دفع نموده و صفرابر است.

جوانه ماش حاوی فیتواستروژن است که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین علت مصرف آن، در کاهش نشانه های یائسگی در زنان مانند تپش قلب و گر گرفتگی مفید و موثر می باشد. بعلاوه فیتواستروژن موجود در این جوانه، در پیشگیری از پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش مهمی دارد.

جوانه ماش به علت خاصیت غذایی بالا، فرد گرسنه را زود سیر می نماید، و از همین رو با کاهش اشتها و احساس سیری به کاهش وزن و رژیم لاغری یاری می نماید.

ویتامین ها و مواد مغذی موجود در جوانه ماش آن را به ماده ای مفید برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن تبدیل نموده است.

جوانه ماش به علت داشتن فیبر نامحلول و شاخص گلایسمیک پایین برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است وبا کاهش جذب کلسترول در روده به کاهش چربی خون یاری می نماید.

طرز تهیه جوانه ماشبه منظور تهیه جوانه ماش، ابتدا دانه های ماش را یک شب در آب خیس نموده و آنرا در جای نیمه گرمی بگذارید، بعد از خیساندن و آبکش کردن آنها را به آرامی آبکشی کنید و اجازه دهید تا آب آن به طور کامل خارج گردد تا مانع از پوسیدگی جوانه گردد.

سپس جوانه ها را در شیشه و یا سینی کوچک بریزید و پارچه مرطوب روی آن بکشید و هر صبح و شب عمل شستن - به آرامی- و آبکش کردن را تکرار نمایید. ظرف حاوی جوانه ها را در محلی تاریک و نسبتاً گرم نگهداری کنید. همواره باید اندکی آب در ته ظرف دانه ها موجود باشد. در فاصله زمانی بین 3 تا 5 روز و گاهی بیشتر جوانه ها آماده هستند. سپس آنها را پشت پنجره و رو به آفتاب بگذارید و مرطوب نگه دارید تا اندکی بیشتر رشد کند. آبکش کردن جوانه ها را نباید فراموش کنید. بعد از 1 تا 2 روز ماندن در جلوی نور خورشید جوانه آماده مصرف است.

نحوه نگهداری جوانه ماشمحتوی جوانه ماش را در ظرفی در بسته در یخچال نگه دارید و به تدریج مصرف نمایید. جوانه عمری بین 2 تا 6 روز در یخچال دارد. وقتی جوانه تغییر رنگ می دهد و لزج می گردد بو و طعم آن تغییر پیدا می نماید، نشانه های فساد جوانه هستند.

نکات و موارد احتیاطی مصرف جوانه ماشتوصیه می گردد، کسانی که اسیداوریک بالا دارند یا مبتلا به بیماری نقرس هستند، در مصرف جوانه ماش احتیاط کنند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2229

به "خواص بی نظیر جوانه ماش و طرز تهیه آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی نظیر جوانه ماش و طرز تهیه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید