حذف انحصار و گسترش رقابت با خصوصی سازی واقعی

به گزارش سبزوار امروز، تهران (پانا) - کارشناس مسائل مالی می گوید اگر قرار باشد تصدی ها به بخش خصوصی واگذار گردد باید اهداف آن را نیز در نظر گرفت و از مهمترین این اهداف توسعه مالی، اجتماعی و فرهنگی است و حذف انحصار و گسترش رقابت و توسعه اشتغال از دیگر اهداف مهم این اقدام است.

حذف انحصار و گسترش رقابت با خصوصی سازی واقعی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

امیرحسین شریعتی، کارشناس مسائل مالی در گفت وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی اقتصاد ایران را به سه بخش تعاونی ، خصوصی و دولتی تقسیم نموده است، گفت: آنچه که از تفسیر اصل 44 بر می اید حضور بیشتر دولتی ها در اقتصاد است و خصوصی سازی ها نیز نوعی خصولتی سازی بوده است؛ به طور مثال 40 درصد سهام بانک صادرات به صورت بلوکی به سازمان بازنشستگی کشوری داده شده است و در عمل مالکیت دولتی را به 40 درصد می رسانند و عنوان آن را خصوصی شدن می نامند.

وی با اشاره به تجارب سایر کشورها در خصوصی سازی اضافه کرد: اگر قرار باشد تصدی ها به بخش خصوصی واگذار گردد باید اهداف آن را نیز در نظر گرفت و از مهمترین این اهداف توسعه مالی، اجتماعی و فرهنگی است و حذف انحصار و گسترش رقابت و توسعه اشتغال از دیگر اهداف مهم این اقدام است.

شریعتی اضافه کرد: کاهش هزینه های شرکتها و به دنبال آن کوچک شدن دولت از مهمترین اهدافی است که برای خصوصی سازی در نظر گرفته شده است. در خصوصی سازی باید دو اصل را رعایت کرد یکی افزایش سودآوری و دیگری تقویت مالکیت خصوصی به صورت واقعی است. مالکیت کنونی که درحال انجام است مالکیت غیرواقعی است و اگرچه عنوان مالکیت خصوصی یدک کشیده می گردد اما خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است.

وی مطرح کرد: نوعی از خصوصی سازی در فرانسه، آلمان ، بریتانیا، لهستان، کره جنوبی و اسلواکی صورت گرفته است که در آن مرحله ای به نام گذار را تعریف نموده و به سمت اقتصاد بازار حرکت کردند. نکاتی که در این خصوصی سازی و حرکت دنبال نموده اند نخست انجام اقدامات درونی در بنگاه ها بوده است و با توسعه منابع انسانی و فرهنگ خصوصی سازی انگیزه مدیران و کارکنان افزایش یافته و بهره وری بهبود یافته است.

شریعتی توضیح داد: انجام مهندسی مجدد، ادغام و حذف نیروهای اضافی از دیگر اقدام ها بوده است و اقدامات جامع و هماهنگی نیز توسط دولت ها صورت گرفته است تا هم بنگاه ها واقعی خصوصی شوند و هم بستر انجام آن توسط دولت فراهم گردد. خصوصی سازی در ایران واقعی نیست. افزایش سودآوری و تغییر مالکیت به خصوصی و باید دو اصل مهم در خصوصی سازی باشد اگر این دو اصل رعایت گردد، دولت کوچک می گردد هزینه های جاری کاهش یافته و اشتغال می گردد و با برطرف انحصار فرصت برابر رقابت برای همه فراهم می گردد.

بخش دولتی در عمل خود را رقیب بخش خصوصی می داند

وی با بیان اینکه اکنون بخش دولتی در عمل خود را رقیب بخش خصوصی می داند، اظهار کرد: وقتی یک پروژه ای به مناقصه گذاشته می گردد پیمانکارانی برنده می شوند که دولتی هستند چون ارتباطاتی دارند و می توانند قیمت هایی را اعلام نمایند که پیمانکار بخش خصوصی به هیچ عنوان نمی تواند آن قیمت ها را اعلام کند.

کاهش هزینه های شرکتها و به دنبال آن کوچک شدن دولت از مهمترین اهدافی است که برای خصوصی سازی در نظر گرفته شده است. در خصوصی سازی باید دو اصل را رعایت کرد یکی افزایش سودآوری و دیگری تقویت مالکیت خصوصی به صورت واقعی است

کارشناس مسائل مالی گفت: برای انجام خصوصی سازی باید مصادیق ان را به درستی تعریف و بر همان اساس عمل گردد. حال این پرسش مطرح است که ایا اصول خصوصی سازی رعایت شده است و آیا مالکیت خصوصی به درستی تعریف شده است و ایا هدف از خصوصی سازی که افزایش بهره وری و سود آوری است محقق شده است.

وی تاکید نمود: اگر اصول خصوصی سازی رعایت گردد، اهداف نیز محقق می گردد. سازمان خصوصی سازی زیر نظر مجموعه های دولتی در حال فعالیت است و هدف این است که مالکیت بخش دولتی را خصوصی کند اما بازخوردها نشان می دهد که خصوصی سازی و تحقق اهداف آن ناکام مانده است و تا زمانی که بازیگردان اصلی اقتصاد دولتی است آغاز هر کسب و کاری یا ادامه آن با دشواری زیاد همراه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1787

به "حذف انحصار و گسترش رقابت با خصوصی سازی واقعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف انحصار و گسترش رقابت با خصوصی سازی واقعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید