فراوری مسکن جان گرفت، مسکن تهران لیدر می گردد؟

به گزارش سبزوار امروز، روند صدور پروانه های ساختمانی از سال 1390 نزولی شده و در بهار سال جاری یکی از بدترین عملکرد ها در این حوزه به ثبت رسید؛ اما آمار هایی که مرکز آمار ایران از شرایط صدور پروانه ساختمانی و برنامه ریزی برای فراوری مسکن در فصل تابستان منتشر نموده، حاکی از این است که می توان به بهبود شرایط فراوری مسکن امیدوار بود.

فراوری مسکن جان گرفت، مسکن تهران لیدر می گردد؟

به گزارش همشهری، از اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران چنین برمی آید که روند نزولی صدور پروانه های ساختمانی که در بهار سال جاری شدت گرفته بود، فعلاً متوقف شده و شرایط، اندکی نسبت به تابستان 1400 بهتر شده است.

آمار ها نشان می دهد که تعداد واحد های مسکونی برنامه ریزی شده در پروانه های ساختمانی تابستان سال جاری در کل منطقه ها شهری 4.3 درصد نسبت به بهار افزایش پیدا نموده، اما در تهران که بدترین شرایط رکود فراوری مسکن را تجربه می کرد، این اختلاف به بیش از 115 درصد می رسد.

نبض فراوری مسکن در مرکز

در تابستان سال جاری، 1588 پروانه احداث ساختمان به وسیله شهرداری تهران صادر شده که این تعداد نسبت به فصل بهار سال جاری 115.8 درصد افزایش و نسبت به تابستان سال گذشته 0.8 درصد کاهش نشان می دهد.

بر اساس آمارها، در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در تابستان سال جاری، 12 هزار و 820 واحد مسکونی پیش بینی شده که این تعداد نسبت به فصل گذشته 115.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 2.6 درصد افزایش دارد.

نکته قابل توجه این است که میانه تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه های احداث ساختمان به 8.1 واحد رسیده که به نوعی بیانگر افزایش تراکم ساخت نسبت به فصول قبل است.

بعلاوه آمار ها نشان می دهد، مجموع مساحت زیربنا در پروانه های احداث ساختمان صادرشده از سوی شهرداری تهران در تابستان 1401 بالغ بر 2 میلیون و 258 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته 100.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 9.2 درصد کاهش داشته است. طبق آمار، میانه مساحت زیربنای این دسته از پروانه ها در دوره مورد آنالیز 1422 مترمربع بوده است.

شرایط مسکن سازی در کشور

آنالیز نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده به وسیله شهرداری های کشور در فصل تابستان سال 1401 حاکی از این است که شرایط فراوری مسکن شهری از منظر کشوری چندان تغییری نداشته و فقط تهران با برگشت چشمگیر روبرو بوده است.

بر اساس آمار های رسمی، در تابستان سال 1401، تعداد 30 هزار و 352 پروانه احداث ساختمان به وسیله شهرداری های کل کشور صادرشده که این تعداد نسبت به فصل گذشته 3.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 2.4 درصد افزایش داشته است.

در این فصل، تعداد واحد های مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور معادل 97 هزار و 895 واحد بوده که این تعداد نسبت به فصل گذشته 8.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 4.6 درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس آمارها، در تابستان سال جاری میانه تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در هر پروانه احداث ساختمانی صادر شده در منطقه ها شهری کشور معادل 3.2 واحد بوده که نسبت به فصول گذشته تفاوت محسوسی ندارد. بعلاوه بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، مجموع مساحت زیربنا در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان در تابستان 1401 با 6.6 درصد افزایش نسبت به فصل بهار به حدود 18 میلیون و 233 هزار مترمربع رسیده و میانه مساحت زیربنا در این پروانه ها 601 مترمربع بوده است. البته باوجود افزایش سطح زیربنای پروانه های ساختمانی کشور نسبت به فصل بهار، این اندازه همچنان 0.9 درصد کمتر از تابستان سال قبل است.

مسکن تهران، لیدر می گردد؟

نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده به وسیله شهرداری های کشور نشان می دهد که در تابستان 1401 تعداد واحد های پیش بینی شده در پروانه های احداث ساختمان مسکونی در شهر تهران 2.6 درصد و در کل منطقه ها شهری کشور 4.6 درصد نسبت به تابستان سال قبل افزایش پیدا نموده است. به عبارتی سنجش شرایط فراوری مسکن نسبت به سال قبل از تغییر شگرفی حکایت ندارد؛ اما نکته اینجاست که آمار های برنامه ریزی برای فراوری مسکن نسبت به فصل بهار برای شهر تهران 115.2 و برای کل کشور 4.3 درصد افزایش پیدا نموده و این یعنی سکته فراوری مسکن تهران در فصل بهار، در فصل تابستان تکرار نشده است.

ازآنجایی که بازار مسکن تهران همیشه لیدر این بازار بوده و بازار مسکن سایر نقاط کشور چند ماه بعد از تحولات بازار مسکن تهران، متحول می شوند، می توان انتظار داشت که در صورت تداوم بهبود فراوری مسکن در مرکز، این اتفاق در سایر نقاط شهری کشور نیز تجربه گردد.

نکته قابل توجه این است که در سال گذشته، با عقب نشینی سازندگان از فراوری مسکن در تهران، سهم مرکز از کل فراوری مسکن شهری در کشور به 6 درصد سقوط کرد درحالی که این سهم در دوران رونق دهه 90 بالای 25 درصد بود و در سال های اخیر به حوالی 11 تا 12 درصد رسیده بود.

اکنون اما، با بهبود شرایط فراوری مسکن در فصل تابستان، سهم تهران از مسکن برنامه ریزی شده برای فراوری به 13 درصد ارتقا پیدا نموده که می تواند نشانه ای از بهبود نسبی فراوری مسکن در مرکز و به تبع آن بهتر شدن اوضاع ساخت مسکن در سایر منطقه ها شهری کشور باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2583

به "فراوری مسکن جان گرفت، مسکن تهران لیدر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مسکن جان گرفت، مسکن تهران لیدر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید