تهدید ویروس کرونا برای اقتصاد دنیا چیست؟

به گزارش سبزوار امروز، هفده سال پیش، فراوری ناخالص داخلی چین چهار درصد بود، امروز این مقدار به 17 درصد رسیده است. بر مبنای تخمین اقتصاددان ها، شیوع ویروس کرونا می تواند علاوه بر کندتر کردن رشد مالی چین، حدود 62 میلیارد دلار صرفاً در سه ماهه جاری به اقتصاد پکن لطمه وارد کند.

تهدید ویروس کرونا برای اقتصاد دنیا چیست؟

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

هفته نامه بلومبرگ بیزینس در شماره اخیر خود نوشت: برای اینکه تاثیر مالی این بیماری روی چین را درک کنیم، می توانیم به تاریخ گسترش ویروس سارس در سال 2003 رجوع کنیم. سندروم حاد تنفسی سارس به کشته شدن 800 تن انجامید. این ویروس 2 درصد از رشد مالی چین را کاست، به طوری که این رقم از 11.1 درصد در نخستین فصل سال 2003 به 9.1 درصد در همان دوره رسید. با کنترل گسترش بیماری، رشد مالی در سومین سه ماهه سال به 10 درصد افزایش پیدا کرد.

در سال 2003، انواع صنایعی که به دلیل تحریم های مسافرتی بیشتر از بقیه تحت تاثیر قرار گرفته بودند- صنایع خرده فروشی، رستوران ها، صنعت سرگرمی و گردشگری- شامل حدود 42 درصد فراوری ناخالص داخلی می شدند. از آن موقع، سهم صنایع خدماتی از فراوری ناخالص داخلی به 54 درصد رسیده است.

هرچند ویروس سارس خبر مالی بدی برای چین و همسایگان فقیرش بود، وزن کم مالی چین اثر خود را بر اقتصاد دنیای گذاشت. فراوری ناخالص داخلی این کشور در 2003 تنها چهار درصد جی دی پی دنیای را تشکیل می داد. این سهم اکنون به 17 درصد رسیده است.

محققان بلومبرگ با تحقیق روی داده های مالی مربوط به گسترش ویروس سارس و تغییراتی که دولت چین به دنبال آن در اقتصاد ایجاد کرد، سناریوهای احتمالی تاثیر ویروس کرونا بر رشد مالی چین و دنیا را آنالیز نموده اند. یکی از فاکتورهای دخیل در این پژوهش توجه به زمان شیوع این ویروس بود که با شروع سال جدید چینی ها و در اوج زمان خرید و فروش سال رخ داد.

افزون بر این، محدودیت های فعلی روی مسافرت ها بسیار گسترده تر از دوره شیوع سارس است؛ به عنوان مثال در سال 2003 هیچ دستوری برای تعطیلی یا قرنطینه کردن شهرها صادر نشد. اما مهم تر از همه، نوسانات فعلی در رشد مالی چین به هیچ وجه برابر با نوسانات 2003 نبود. در آن موقع ایجاد نوسانات بزرگ در نرخ فراوری ناخالص داخلی اتفاق عجیبی نبود. این مساله علاوه بر بلوغ اقتصاد چین حساسیت بیشتر آن را نشان می دهد.

در صورتی که ویروس با شدت اما طی دوره کوتاهی شیوع پیدا کند، ممکن است ضربه شدیدی به رشد مالی چین طی سه ماه نخست سال وارد کند. ضربه ای که بهبود و تثبیت مالی را در سه ماهه دوم سال ضروری خواهد نمود. با وجود این، پیش بینی می گردد رشد مالی این کشور طی یک سال به 5.7 درصد برسد که 0.2 درصد کمتر از پیش بینی بلومبرگ اکونومیکس پیش از شیوع ویروس و زیر 6.1 درصد پیش بینی سال 2019 خواهد بود. اگر کنترل شیوع ویروس طولانی تر گردد، ضربه به رشد مالی شدیدتر خواهد بود.

از منظر دنیای، همسایگان چین در آسیا و صادرکنندگان کالا بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. همسایگان آسیایی چین عمیقاً درگیر زنجیره تامین منطقه ای و صادرات به مصرف کنندگان چینی هستند و از گردشگری چین سود می برند. از نظر کارشناسان بلومبرگ، در این میان هنگ کنگ، کره جنوبی و ویتنام از دیگر همسایگان آسیب پذیرتر هستند. از بین کشورهای صادرکننده کالا، استرالیا و برزیل بیشتر آسیب خواهند دید و کشورهای قدرتمند غربی که در فاصله دورتری قرار دارند و کمتر به بازار تقاضای چین وابسته اند کمتر زیان خواهند دید.

مهم ترین نکته این است که تاثیر مالی ویروس کرونا بیشتر به شدت و مدت زمان شیوع آن وابسته است؛ اگر یکی از درس های ویروس سارس این باشد که بیماری می تواند تاثیر منفی ای بر اقتصاد چین داشته باشد، درس دیگر این است که واکنش وحشت زده به آن در مراحل اولیه شیوع می تواند به برآوردهای اغراق آمیز از خطرات آن منتهی گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1125

به "تهدید ویروس کرونا برای اقتصاد دنیا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید ویروس کرونا برای اقتصاد دنیا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید