تعریف به روز شده سازمان جهانی بهداشت از دُزهای بعدی واکسن کووید

به گزارش سبزوار امروز، دزهای تقویتیِ واکسن های کووید اکنون به طور گسترده در کشورهای مختلف در دسترس هستند و بزرگسالان (و بعضی از نوجوانان) تشویق می شوند تا برای جبران کاهش اثربخشیِ واکسیناسیون اولیه، دزهای بیشتر از واکسن را نیز دریافت نمایند.

تعریف به روز شده سازمان جهانی بهداشت از دُزهای بعدی واکسن کووید

به گزارش خبرنگاران، سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی دستورالعملی به ارائه تعاریف و واژه شناسی به روز شده ای در خصوص دُزهای بعدی (بوستر یا اضافی) واکسن کووید-19 پرداخته است.

بنابر تعریف این سازمان، تزریق دُزهای یادآور (بوستر/تقویتی) برای اکثریت افراد انجام می گردد که بر حسب برندِ واکسن دریافتی (تک دُز یا دو دُز)، فرایند واکسیناسیون اولیه (کامل) را تکمیل نموده اند و به علت گذشت زمان، ایمنی و مصونیت بالینی ناشی از واکسن در جمعیتِ مزبور به کمتر از اندازه ایده آل کاهش یافته است.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، هدف از تزریق دُز یادآور، بازگرداندن اثربخشی واکسن و افزایش آن نسبت به مقداری است که دیگر کافی تلقی نمی گردد.

اما بر اساس این تعریف، دُزهای اضافی یک واکسن به عنوان بخشی از همان واکسیناسیون اولیه در نظر گرفته می گردد که ادامه پیدا می نماید و برای گروه های مشخصی مورد احتیاج است که در آنها، اندازه واکنش ایمنی پس از انجام مرحله اولیه استاندارد واکسیناسیون، کافی تلقی نمی گردد. هدف از یک دُز اضافی در سری اولیه واکسیناسیون، افزایش واکنش ایمنی در بدن فرد برای ایجاد سطح کافی از اثربخشی در برابر بیماری است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، برای مثال، بدن بیماران مبتلا به نقص ایمنی اغلب پس از سری اولیه و استاندارد واکسیناسیون (که برای افراد معمولی و سالم کافیست) قادر به ایجاد واکنش ایمنی به اندازه کافی نیست. بعلاوه ممکن است بدن افراد سالمند نیز در واکنش به بعضی از واکسن ها واکنش ضعیفی نشان بدهد. این دو گروه بنابر تعریف فوق در جمعیت هایی دسته بندی می شوند که احتیاج به دز اضافی واکسن دارند و واکسیناسیون اضافی آنها به عنوان بخشی از همان سری اولیه تلقی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2318

به "تعریف به روز شده سازمان جهانی بهداشت از دُزهای بعدی واکسن کووید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریف به روز شده سازمان جهانی بهداشت از دُزهای بعدی واکسن کووید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید