اگر مغز گیرنده درد ندارد پس چرا سردرد می گیریم؟

به گزارش سبزوار امروز، از قضا، مغز درد تمام بدن را حس می نماید، اما درواقع گیرنده درد خود را ندارد، پس علت سردرد چیست؟

اگر مغز گیرنده درد ندارد پس چرا سردرد می گیریم؟

دکتر چارلز کلارک، متخصص مغز و اعصاب و سردرد در مرکز پزشکی وندربیلت استان تنسی ایالات متحده آمریکا به لایو ساینس (Livescience) گفت که سردرد ممکن است ناشی از بیماری زمینه ای، مثلا تورم سینوس، پایین بودن قند خون یا ضربه به سر باشد. اما به طور کلی بیشتر سردرد ها در اثر درد ارجاعی پدید می آیند، یعنی درد در قسمتی از بدن حس می گردد که بسیار دورتر از بافت مسبب آن است. مثل وقتی که بیرون زدگی دیسک کمر یا فتق دیسک بین مهره ای باعث درد سیاتیک در پایین پا می گردد. او گفت غالبا مسئله ای در جای دیگری از بدن مانند فک، شانه و گردن باعث بروز درد در عضله و اعصاب اطراف مغز می گردد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی شایع ترین نوع سردرد های ارجاعی، سردرد تنشی است. دکتر کلارک گفت: این سردرد غالبا به صورت درد در عضلات بالای سر یا پیشانی، محل قرار گرفتن سربند رخ می دهد. موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا (NIH) می گوید درد ناشی از سفت شدن عضلات صورت، گردن و پوست سر به استرس ربط دارد. اما دکتر کلارک می گوید سردرد و سفت شدن عضلات جمجمه ممکن است به علت واکنش استرسی دیگری مانند سفت شدن عضلات شانه یا فک به وجود بیاید.

موسسه ملی سلامت تاکید می نماید که اعصاب حس نماینده درد داخل عضلات و رگ های خونی اطراف سر، گردن و صورت دراثر فرآیند های گوناگونی مانند بزرگ شدن عروق خونی، استرس یا تنش عضلانی تحریک می شوند و درنتیجه، این تحریک پیغام هایی به مغز می فرستند، اما اینطور حس می گردد که درد از عمق بافت مغز می آید.

میگرن نیز نوع دیگری از سردرد است، هرچند سردرد از نظر فنی صرفا یکی از علائم اختلال عصب شناختی است. میگرن به شکل های گوناگون در نقاط مختلف سر حس می گردد: درد عمیق یا سطحی، چپ یا راست سر، یا پشت چشم، اما به گفته دکتر کلارک، شدت میگرن است که آن را از سایر سردرد ها متمایز می نماید. به علاوه، این اختلال غالبا ژنتیکی بوده و علائم دیگری مانند حالت تهوع نیز به همراه دارد. با اینکه دلایل اصلی بروز میگرن هنوز تعیین نیست، نظریه ای می گوید که این درد به عصب سه قلو، عصب حسی سر و صورت و سخت شامه یا دورال، خارجی ترین لایه محافظ مغز که در آن رگ های خونی منبسط و منقبض می گردد، مرتبط است.

شرح دیگری که برای درد میگرنی ارائه شده این است که رویدادی الکتریکی در مغز مسیر های عصب سه قلو را تحریک نموده و موجب برانگیختن واکنشی التهابی می گردد. این التهاب به وسیله عروق خونی دورال توسعه می یابد و رشته های عصب سه قلو علامت هایی را به ساقه مغز ارسال می نمایند. سپس این التهاب به مننژ های حساس به درد-بافت محافظ اطراف مغز- می رسد و باعث ایجاد سردرد می گردد.

دکتر کلارک شرح داد که این آبشار رگ های خونی ملتهب و اعصاب تحریک شده آتشی مهارناپذیر است و هرچه بیشتر تحریک گردد بیشتر باعث بروز میگرن می گردد. از این رو، چنانچه درمان میگرن زودتر انجام گردد نتیجه بهتری می دهد.

لایو ساینس به نقل از دکتر کلارک نوشت که تغییر سبک زندگی، گنجاندن تمرین یوگا در برنامه روزانه، استفاده از دارو های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و آسپرین و دارو هایی که پزشک برای تسکین سردرد شدید تجویز می نماید، به کاهش شدت و دفعات بروز این درد یاری می نماید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2597

به "اگر مغز گیرنده درد ندارد پس چرا سردرد می گیریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اگر مغز گیرنده درد ندارد پس چرا سردرد می گیریم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مغز گیرنده درد ندارد پس چرا سردرد می گیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید