انیمیشن خاطره انگیز رابین هود هنوز هم یکی از شاهکارهای دیزنی است

به گزارش سبزوار امروز، دیزنی در صد سال اخیر بسیاری از داستان ها و افسانه های عامیانه محبوب را به آثار سینمایی درخشان تبدیل نموده است و رابین هود نیز از این قاعده مستثنی نیست. این انیمیشن خاطره انگیز و ماندگار که نخستین بار در سال 1973 روی پرده رفت، ماجراهای یک قهرمان -و یاغی- افسانه ای به همین نام را دنبال می نماید که از ثروتمندان می دزدد تا به فقرا ببخشد. با اینکه بیش از 70 فیلم و سریال درباره این شخصیت ساخته شده است اما رابین هودِ دیزنی همچنان از باقی متمایز است و در میان انیمیشن های کلاسیک جایگاه ویژه ای دارد.

انیمیشن خاطره انگیز رابین هود هنوز هم یکی از شاهکارهای دیزنی است

این فیلم در دوره اکران نقدهای ضدونقیضی دریافت کرد، اما در گیشه پیروز بود و تا به امروز محبوبیت خود را حفظ نموده است. رابین هود دیزنی در گذر زمان به یک فیلم کالت کلاسیک تبدیل شد و چندین نسل با آن خاطره دارند. حتی حالا، از چند نمای فیلم به عنوان میم اینترنتی استفاده می شود که این مسئله به ماندگاری انیمیشن رابین هود اشاره دارد. حیوانات انسان نمای این انیمیشن هم برای هر کسی قابل شناسایی هستند، حتی اگر فیلم را ندیده باشید. اما رابین هود دیزنی چگونه به وجود آمد و چرا یکی از شاهکارهای آن ها در نظر گرفته می شود؟

رابین هود یک افسانه فولکلور انگلیسی را به مخاطبان جوان معرفی کرد

رابین هود در واقعیت یک داستان کلاسیک انگلیسی است که قدمت آن به قرن پانزدهم بازمی شود و احتمالا ریشه در واقعیت دارد. بسیاری از داستان ها و شخصیت های افسانه اصلی، اشخاص حقیقی مانند پرنس جان و شاه ریچارد شیردل هستند. در رابین هود دیزنی، ما مردمان ناتینگهام را می بینیم که تحت سلطه پرنس جان -پادشاه غیررسمی- در عذاب هستند، در حالی که شاه ریچارد در دوران جنگ های صلیبی، از کشورش دور است. این دو بر اساس شخصیت های واقعی شاهزاده جان و شاه ریچارد طراحی شده اند که اواخر قرن 12 و اوایل قرن 13 حکومت می کردند. در حالی که ریچارد در سومین جنگ صلیبی گرفتار شده بود، شاهزاده جان عهده دار امور شد و سعی کرد قدرت برادرش را تضعیف کند. افسانه رابین هود، این یاغی دوست داشتنی را به عنوان فردی وفادار به شاه ریچارد و مدافع مردم معرفی می کرد که به آن ها یاری می نماید تا در برابر داروغه و پرنس جان بایستند؛ اقتباس انیمیشنی آزاد دیزنی هم به مسیر مشابهی می رود و همین خط داستانی را دنبال می نماید.

انیمیشن رابین هود این داستان کلاسیک را به برترین شکل به مخاطبان کودک و نوجوان معرفی کرد. مضامین مهمی همانند وفاداری و قهرمانی، رابین هود را به داستانی ایده آل برای مخاطبان کم سن وسال تبدیل کرد، زیرا رابین هود در برابر ظالمان ایستادگی و از کسانی که نمی توانند از خودشان دفاع نمایند، محافظت می نماید. این افسانه انگلیسی گزینه ایده آلی هم برای دیزنی به حساب می آمد، البته اگر خودِ والت دیزنی در قید حیات بود، احتمالا ساخته نمی شد زیرا او ترجیح می داد داستان های روباه حیله گر (Reynard the Fox) را اقتباس کند. با این حال، والت دیزنی فکر می کرد روباه حیله گر پیروز نخواهد شد و هرگز ساخت این انیمیشن را پیش نبرد. اما همین ایده والت دیزنی برای ساخت فیلمی از روباه حیله گر بود که در نهایت منجر به شکل گیری ایده تبدیل رابین هود به یک اقتباس انیمیشنی با حضور حیوانات انسان نما شد؛ و به همین علت است که رابین هود، به شکل یک روباه قرمز به تصویر کشیده شده است. در سوی دیگر، ریچارد یکم به درستی به شکل شیر جنگل عرضه می شود، زیرا شاه ریچارد واقعی نیز به خاطر معروفیتش به عنوان یک رهبر نظامی و جنگجوی بزرگ با لقب ریچارد شیردل (Lionheart) مشهور بود.

نسخه دیزنی خود را از سایر اقتباس های این داستان متمایز می نماید

رابین هود یکی از شناخته شده ترین افسانه های انگلیسی است و همان طور که بالاتر هم اشاره شد، ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی برای آن فراوری شده است. با این حال، رابین هود دیزنی به عنوان فیلمی که هم بچه ها و هم بزرگسالان می توانند از آن لذت ببرند، خود را از باقی آثار جدا می نماید. بسیاری از اقتباس های رابین هود، مانند رابین و ماریان (1976) با بازی شان کانری، رابین هود: شاهزاده دزدان (1991) با بازی کوین کاستنر، رابین هود (2010) با بازی راسل کرو و فیلم نو رابین هود که با بازی هیو جکمن در راه است، همگی برای مخاطبان بزرگسال ساخته شده اند و بیشتر بر اکشن و درام تمرکز دارند. درست است که دیزنی برای ساخت فیلم های بچه هاه معروفیت دارد اما انیمیشن رابین هود با به تصویر کشیدن طبقه فقیر جامعه که قادر به پرداخت مالیات یا پیدا کردن شغل نیست، مخاطبان بزرگسال را هم مجذوب خود می نماید، موضوعی که با گذشت چند دهه، هنوز تاثیرگذار است و مخاطبان مدرن هم با آن ارتباط برقرار می نمایند.

رابین هود دیزنی بعلاوه از شخصیت آلن اِدیل (Alan-a-Dale) به برترین شکل استفاده می نماید (او یک شاعر و نوازنده دوره گرد بود که طبق افسانه اصلی، بعدها به یکی از یاران رابین هود تبدیل شد). آلن اِدیل در انیمیشن دیزنی به عنوان یک خروس به تصویر کشیده شده است و نقش راوی قصه را دارد. او این کار را به شکل موزیکال انجام می دهد، شخصیت ها را معرفی می نماید و صحنه های فیلم را به گونه ای توضیح می دهد که هم مخاطبان بزرگسالان و هم بچه ها بتوانند از آن لذت ببرند. آلن اِدیل در طول فیلم چندین بار ظاهر می شود و گاهی به عنوان پلی به صحنه ای متفاوت نیز عمل می نماید. این انیمیشن بعلاوه یک داستان عاشقانه است که رابین هود را به عنوان یک یاغی عاشق پیشه به تصویر می کشد که حاضر است برای تماشا دوباره ماریان، آزادی خود را به خطر بیندازد. داستان عاشقانه رابین هود و ماریان در بخش دوم فیلم بیشتر در کانون توجه قرار می گیرد و ترکیبی منحصربه فرد از ماجراجویی و عشق را تقدیم مخاطبان می نماید. استفاده حداکثری از عناصر عاشقانه ایده هوشمندانه ای بود زیرا مخاطب نوجوان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود تا با این قصه فولکلور بریتانیایی ارتباط برقرار کند.

رابین هود پس از پنجاه سال همچنان ماندگار است

گذر زمان اغلب ارزش واقعی آثار هنری را تعیین می نماید؛ هنگامی که رابین هود در سال 1973 روی پرده رفت، واکنش ها به آن چندان مثبت نبود اما حالا کمتر کسی را پیدا می کنید که از آن به نیکی یاد نکند. رابین هود در حال حاضر یکی از محبوب ترین فیلم های دیزنی و مورد علاقه هواداران است و به لطف رسانه های اجتماعی و اشاراتی که در فیلم ها و رسانه های دیگر به آن می شود، در سال های اخیر جان دوباره ای گرفته است. چندین ترانه آن هم در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند. مانند نسخه ریمیکس سوت زن (Whistle-Stop) که در میم اینترنتی پایکوبی همستر (Hampster Dance) استفاده شد. همین آهنگ برای یک تبلیغ شرکت تی-موبایل در سوپر بول (Super Bowl XLVIII) به کار گرفته شد. در سال 2009، انیمیشن آقای فاکس شگفت انگیز از ترانه عشق استفاده کرد و گوگل برای تبلیغ سیستم عامل اندروید در سال 2015، ترانه او دی لالی (Oo De Lally) را به کار گرفت. این ارجاعات و ادای دین ها ثابت می نماید که فیلم پس از گذشت پنجاه سال محبوبیت خود را حفظ نموده است.

افزون بر این، موضوعات مطرح شده در رابین هود -و افسانه انگلیسی اصلی آن- به مقدار روز اول مهم و قابل اعتنا هستند. مخاطبان در تمام سنین می توانند با یک یا چند شخصیت فیلم ارتباط برقرار نمایند، از بچه ها معصومی که رابین هود و ماجراجویی های شجاعانه اش را تحسین می نمایند تا خانواده هایی که برای پرداخت مالیات با مشکل روبه رو شده اند و به سختی روزگار می گذرانند، و خود رابین هود که علیه یک رهبر ظالم مبارزه و به نیازمندان یاری می نماید. این، شاید بزرگ ترین علت ماندگاری رابین هود باشد، زیرا به مخاطبان اجازه می دهد خود را در شخصیت ها ببینند و امیدوار باشند که در نهایت همه چیز بهتر خواهد شد. دیزنی در سال 2020 اعلام نمود که بازسازی لایو اکشن این فیلم در حال توسعه است، با همان شخصیت های انسان نما، چیزی شبیه به اقتباس لایو اکشن شیرشاه. این نسخه نو هنوز تاریخ اکران ندارد اما اگر برنامه های شرکت سازنده تغییر نکند، مستقیما در سرویس دیزنی پلاس قرار خواهد گرفت و در سینماها به نمایش درنمی آید.

منبع: cbr

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 خرداد 1403 بروزرسانی: 30 خرداد 1403 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2687

به "انیمیشن خاطره انگیز رابین هود هنوز هم یکی از شاهکارهای دیزنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمیشن خاطره انگیز رابین هود هنوز هم یکی از شاهکارهای دیزنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید