استخرهای کشاورزی قاتل حیات وحش یزد

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران/یزد کارشناس حوزه محیط زیست یزد به دست درازی انسان در حقابه حیات وحش اشاره نمود و گفت: گزارشات و مستندات زیادی از تلف شدن گونه های مختلف حیات وحش در استخرهای مصنوعی که انسان ها برای ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی ایجاد می نمایند، دریافت می گردد.

استخرهای کشاورزی قاتل حیات وحش یزد

مهدی زارع خورمیزی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ضمن اشاره به شرایط نامساعد حیات وحش با آغاز فصل گرما، گفت: هر ساله با آغاز فصل گرما با بحران دیگری در کنار سایر بحران ها هم روبرو هستیم، گزارشات و مستندات زیادی از تلف شدن گونه های مختلف حیات وحش در استخرهای مصنوعی که انسان ها برای ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی ایجاد می نمایند، دریافت می گردد.

وی اضافه نمود: بسیاری از این استخرها به علت قرار گرفتن در داخل یا حاشیه زیستگاه های طبیعی مورد توجه حیات وحش قرار می گیرند لذا هر ساله تعداد زیادی از حیات وحش از رده های مختلف جانوری از جمله خزندگان، پستانداران و پرندگان و گونه هایی مانند مار، انواع مارمولک، بزمچه، آهوی ایرانی، روباه، کبک و تیهو در این استخرها تلف می شوند.

وی بیان نمود: استخرهای ذخیره آب کشاورزی، اغلب از جنس بتن یا پلی اتیلن هستند که البته هر دو نوع، در صورت رعایت نشدن تمهیدات لازم و نبود فنس کشی، بسیار برای حیات وحش و حتی انسان خطرناک هستند.

زارع خورمیزی با بیان این که در استخرهای پلی اتیلنی به علت جنس دیواره و حالت دیواره که صاف، صیقلی و لغزنده است، شاهد تلفات بیشتر حیات وحش هستیم، گفت: حیوان پس از افتادن داخل استخر، قادر به بیرون آمدن نیست و محکوم به مرگ می گردد، آیا این حق حیات وحش است؟

وی ادامه داد: بشر با تمام قدرت به جنگ با طبیعت رفته است و سعی در نابودی حیات وحش با تمام توان را دارد، تخریب زیستگاه (جاده سازی و فعالیت های معدنی)، شکار غیرمجاز، تلفات جاده ای، نابودی منابع آبی و از دیگر مسائلی است که حیات وحش را تهدید می نماید.

این مسئول با طرح این سوال که بشر به کجا در حال حرکت است؟ گفت: شاید به زودی در جهان، تنها و تنها یک گونه جانوری روی کره زمین باقی بماند آن هم گونه Homo sapiens یا انسان خردمند است.

وی یادآور شد: گونه های مختلف جانوری استان یزد طی هزاران سال با شرایط آب و هوایی گرم و خشک و بعلاوه کم آبی کویر سازگاری پیدا کردند و باید این موضوع مهم را مد نظر داشته باشیم که ما حق هیچ گونه دخالت در طبیعت را به جز در موارد خاص، ضروری و با نظر کارشناسان مربوطه نداریم.

وی تاکید نمود: ساخت آبش خور یا اضافه نمودن منابع آبی در کویر حتماً باید با نظر کارشناسان انجام پذیرد چرا که هرگونه دخالت غیرکارشناسی و نابجا قطعا به ضرر زیست بوم خواهد بود.

زارع خورمیزی، جانوران وحشی حتی قبل از ما انسان ها روی کره زمین زندگی می کردند و طبیعت و تمام زیستگاه های طبیعی خانه آن ها بوده است ولی طی قرن گذشته و با افزایش جمعیت انسان ها رفته رفته محل زندگی گونه های جانوری به وسیله انسان ها اشغال شده است.

وی اضافه نمود: مزارع، باغ ها، خانه ها، ویلاها، کارخانه ها و منازل مسکونی در محل زیستگاه ها طبیعی ساخته شدند و عرصه برای زندگی این جانوران وحشی هر روز تنگ تر و تنگ تر شد.

این مسئول با بیان این که انسان ها با حفر تعداد زیادی چاه آب، سطح آب سفره های زیرزمینی را به شدت کاهش می دهند، گفت: این اقدام، بیشتر چشمه های طبیعی را خشکانده و آب بسیاری از چشمه های به جامانده را هم به تصرف خود درآورده و آن را برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی به مزارع و بعلاوه منطقه ها مسکونی منتقل نموده است و البته بقیه روان آب ها و آب های سطحی و زیر سطحی را هم به نحوی برای مصارف خود مدیریت کردند و این بود قصه تلخ خشک شدن تالاب ها، چشمه ها و سایر زیستگاه های آبی است که حیات وحش هم از آن ها سهمی دارند.

به گفته زارع خورمیزی، در منطقه ها تحت مدیریت، اندک چشمه ها، آبشخورها و منابع آبی حیات وحش که نقش بسیار کلیدی در زندگی جانوران وحشی دارند، هر سال با آغاز فصل گرما به وسیله محیط بانان زحمت کش، بازسازی، احیا، تمیز و شستشو می شوند تا گونه های جانوری در گرمای سوزان و طاقت فرسای کویر یزد از آن استفاده نمایند.

وی از طمع انسان ها و دست اندازی به اندک چشمه های طبیعی که حق و سهم حیات وحش هستند، یاد کرد و گفت: البته راه حل مقابله با این معضل، آگاهی مردم و همکاری مسیولان و ارگان های ذیربط است.

این فعال محیط زیست استان یزد با بیان این که حیات وحش امروز نادیده گرفته شده اند، گفت: حیات وحشی که هزاران سال از منابع آبی خدادادی استفاده می کردند، امروزه با نادیده گرفته شدن این حقابه به وسیله انسان دچار مشکل شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2091

به "استخرهای کشاورزی قاتل حیات وحش یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخرهای کشاورزی قاتل حیات وحش یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید