از افشاگران حمایت قضایی کنید تا اقتصاد بیمه گردد

به گزارش سبزوار امروز، طرح سوت زنی یکی از طرح های وزیر اقتصاد در راستای شفاف سازی اقتصاد و مبارزه با فساد است که به گفته خودش، اگر افشاگری فساد توسط مردم در دستگاه های اجرایی منجر به صدور حکم گردد، آن ها مشمول جایزه خواهند شد. اما به اعتقاد یک اقتصاددان، فردی که این فساد را افشا می نماید باید تحت حمایت قضایی قرار گیرد و این طرح باید به گونه ای باشد که هم رسانه ها و هم مردم آن را رصد نمایند تا در صورت عملیاتی شدن آن به صورت قانونی، کشور از نظر مالی بیمه گردد.

از افشاگران حمایت قضایی کنید تا اقتصاد بیمه گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، وزیر امور مالی و دارایی از زمانی که به این مقام منصوب شده، موضوع اقتصاد هوشمند را مطرح نموده و گفته که در صورت محقق شدن اقتصاد هوشمند، این امر موجب کاهش ارتباطات چهره به چهره، شفافیت فرآیندها و در نتیجه کاهش و حذف فساد می گردد که یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه، طرح سوت زنی است که از طریق آن مردم می توانند در صورت مشاهده فساد، آن را به دستگاه های ذی ربط اطلاع دهند.

حال این مقام مسئول در جدیدترین اظهارات خود اعلام نموده که هرگاه این افشاگری فساد منجر به صدور حکم گردد، پاداش داده خواهد شد اما تا به امروز منجر به صدور حکم نشده و دو مورد در این زمینه در حال آنالیز است که اگر به نتیجه برسد، مشمول جایزه خواهد شد.

سوت زنی، طرحی است که وزیر اقتصاد برای مبارزه با فساد برنامه ریزی نموده و سیستمی است که با راه اندازی آن، افراد در کوتاه ترین زمان ممکن و به راحتی فساد رخ داده را اعلام می نمایند و هر فردی که در هر فضایی با یک فساد روبرو شد، می تواند سوت بزند و این موضوع را در اختیار دستگاه های نظارتی قرار دهد.

بنابراین، با این اقدام انجام شده، این روزها مردم می توانند به عنوان یک شهروند در ارتقا و بهبود شرایط و زیست خود و هموطنان شان نقش داشته باشند و هم اینکه با اعلام فساد، شرایط را برای توسعه و سالم شدن اقتصاد کشور فراهم نمایند.

ضروت حمایت قضایی از افشاگران فساد

در این زمینه بهنام ملکی - یک کارشناس مالی - در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: موضوع سوت زنی در اقتصاد کشور باید عملی گردد. اگر سازمان و دستگاه هایی درگیر اختلاس و فساد هستند با افشا این موضوع، فردی که آن را افشا می نماید تحت حمایت قضایی قرار گیرد.

به اعتقاد وی، این افراد باید از پاداش هم بهره مند شوند. همچنین این طرح، باید به گونه ای باشد که هم رسانه ها و هم مردم آن را رصد نمایند.

این اقتصاددان تاکید نمود که اگر این طرح به صورت قانون مند عملیاتی گردد، کشور از نظر مالی بیمه خواهد شد.

علاوه براین موضوع، تا به امروز طبق اعلام وزیر اقتصاد در راستای هوشمندسازی اقتصاد کشور نیز اعلام نموده که اقداماتی همچون تدوین و ابلاغ سیاست ها و راهبردهای بانکداری دیجیتال به بانک ها، دریافت اظهارنامه های مالیاتی در فضای الکترونیکی و الکترونیکی شدن زیر مجموعه های وزارت اقتصاد انجام شده است.

به اعتقاد دژپسند، ناگزیر از رفتن به سمت اقتصاد هوشمند و دیجیتال هستیم، چراکه این امر باعث افزایش بهره وری، شفافیت، روان سازی امور، کاهش هزینه ها و مبارزه با فساد می گردد. اگر می خواهیم با فساد بجنگیم باید کارها الکترونیکی گردد و از اقتصاد مقاوم به سمت اقتصاد هوشمند برویم و آن را الکترونیکی کنیم.

لازم به ذکر است؛ اقتصاد هوشمند یا دیجیتال یکی از شش مولفه اساسی شهر هوشمند است که این شهر هوشمند یک رویکرد جدید در مدیریت شهری ایجاد می نماید که به واسطه آن شهروندان می توانند به راحتی با سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی ارتباط برقرار نموده و در هزینه و زمان خود صرفه جویی نمایند که همه این ها از طریق فناوری های اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر است.

با این تعریف، اقتصاد هوشمند نه تنها منجر به کاهش فساد در اقتصاد کشور که این روزها موضوع و معضل داغ مالی کشورمان است می گردد، بلکه می تواند در هوشمندسازی شهر، صرفه جویی در زمان و هزینه مردم هم نقش داشته باشد تا آن ها هم کمتر زمان و انرژی خود را صرف بالا رفتن از پله های ساختمان های اداری برای برطرف مسائل خود نمایند. همچنین، این اقدام با کاهش ارتباطات چهره به چهره، رفت و آمد شهروندان با وسیله نقلیه شخصی را کاهش می دهد که این امر، می تواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری هم نقش مفیدی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1137

به "از افشاگران حمایت قضایی کنید تا اقتصاد بیمه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از افشاگران حمایت قضایی کنید تا اقتصاد بیمه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید