آیا خریدن آیفون 11 پرو در سال 2021 منطقی است؟

به گزارش سبزوار امروز، آیفون 11 پرو به عنوان پرچم دار اصلی اپل برای سال 2020 راهی بازار شد و کیفیت بسیار خوبی هم دارد. اکنون که کمی بیشتر 1 سال از زمان معرفی این گوشی می گذرد، هنوز هم عملکرد بسیار خوبی را از آن شاهد هستیم. بنابراین این سؤال ممکن است برای بسیاری از کاربران و علاقه مندان به محصولات اپل پیش بیاید که آیا خریدن آیفون 11 پرو در سال 2021 منطقی است یا خیر؟ در ادامه به آنالیز این موضوع می پردازیم.

آیا خریدن آیفون 11 پرو در سال 2021 منطقی است؟

اواخر سال 2019، اپل از سه گوشی هوشمند از سری آیفون 11 رونمایی کرد که شامل مدل استاندارد، پرو و پرو مکس می شدند. مدل پرو و پرو مکس روی پنل پشتی خود از سه دوربین بهره می بردند، در حالی که مدل استاندارد به دو دوربین مجهز شده بود. بنابراین آیفون 11 پرو جز اندازه نمایشگر، تفاوتی با مدل پرو مکس نداشت و می شد از آن به عنوان یک پرچم دار بسیار قدرتمند و همه فن حریف یاد کرد.

از آنجایی که اپل حدود 5 سال از گوشی های خود پشتیبانی نرم افزاری می نماید، به همین خاطر حتی دو یا سه سال بعد از عرضه رسمی گوشی های اپل هم شاهد کاربرانی هستیم که به خرید آن ها علاقه نشان می دهند. البته آیفون 11 نه لزوما به خاطر پشتیبانی نرم افزاری عالی اپل بلکه به خاطر قدرت سخت افزاری بسیار بالایی که دارد می تواند یک گزینه بسیار ایدئال برای خریدن باشد. اما آیا این ارزش خرید در سال 2021 هم وجود دارد؟

کاربرانی که به دنبال یک محصول قدرتمند با طراحی عالی و قیمت مناسب هستند، می توانند روی آیفون 11 پرو حساب نمایند چرا که آیفون 12 پرو به عنوان رقیب اصلی این گوشی قیمت نسبتا بالایی دارد و از طرفی آیفون 12 هم جز پشتیبانی از اینترنت 5G و پردازنده قدرتمندتر، تفاوت خاص و چشمگیری با مدل سال قبل ندارد. از آنجایی که آیفون 11 پرو هم در بسیاری از فروشگاه ها با قیمت کمتر از قیمت زمان عرضه در دسترس واقع شده است، بنابراین به نظر می رسد انتخاب بسیار خوبی است؛ حتی اگر سال 2019 راهی بازار شده باشد.

طراحی مدرن و زیبا

آیفون 11 پرو شاید به نسبت گوشی های اندرویدی از طراحی تمام صفحه و نمایشگر منحنی بهره مند نباشد، اما با در نظر دریافت خود آیفون ها، می توان این طراحی را بسیار مدرن و زیبا در نظر گرفت چرا که اپل حاشیه های آن را بسیار کاهش داد. به همین خاطر اکنون جز یک ناچ که میزبان دوربین سلفی و حسگر تشخیص چهره است، چیز دیگری روی صفحه دیده نمی شود.

علاوه بر این ها، اپل گوشه های فریم را به صورت منحنی طراحی کرد تا بدین ترتیب در دست نگه داشتن آن برخلاف سری آیفون های جدید، کف دست را آزار ندهد. همچنین این موضوع به زیبایی گوشی هم تا حد زیادی یاری نموده چرا که این طراحی باعث شده گوشی باریک تر از چیزی باشد که به نظر می رسد.

آیفون های جدید طراحی تختی دارند به همین خاطر بعضی از کاربران وقتی آن ها را در دست می گیرند، احساس خوبی ندارند. خصوصا وقتی مدل سنگین تر را در دست می گیرند، فشار روی کف دست بیشتر حس می شود. البته بسیاری از کاربران این طراحی را به خاطر شباهت آن به آیفون های قدیمی می پسندند. جالب اینجاست که در بخش معینات آیفون 12 پرو، می بینیم این گوشی باریک تر از آیفون 11 پرو است اما در واقع به خاطر طراحی هوشمندانه گوشی قدیمی، این حس در عمل به کاربر منتقل می شود که این محصول باریک تر است.

بنابراین می توان گفت از لحاظ طراحی، آیفون 11 پرو نه تنها عملکرد بدی ندارد بلکه حتی این پتانسیل را هم داراست که از گوشی های جدید نیز بهتر باشد. هرچند این مسئله کاملا به سلیقه کاربر بستگی دارد. گفتنی است از لحاظ جنس بدنه هم آیفون 11 پرو بسیار محصولی عالی بوده و از ترکیب شیشه و فولاد ضد زنگ در ساخت آن استفاده شده. می توانید معینات آیفون 11 پرو را در بخش طراحی در زیر مشاهده کنید.

  • ابعاد: 8.1 × 71.4 × 144 میلی متر
  • وزن: 188 گرم
  • جنس بدنه: شیشه (پنل پشت) و فولاد ضد زنگ (فریم کناری)
  • بهره مندی از استاندارد ضد آب IP68 - مقاوم در برابر نفوذ آب به مدت 30 دقیقه در عمق 4 متری آب

اندازه نمایشگر

آیفون 11 پرو یک گوشی 5.8 اینچی است. بنابراین شاید بسیاری از کاربران در سال 2021 که گوشی های عظیم استفاده بیشتری دارند، این محصول را نپسندند. با این حال همان طور که گفته شد، اپل با کاهش حاشیه های بالا و پایین، باعث شده نمایشگر بخش اعظمی از پنل جلو را تشکیل دهد تا بدین ترتیب همین 5.8 اینچ، کاملا نمایشگر باشد.

اما از آنجایی که رقیب اصلی این گوشی برای انتخاب، آیفون 12 پرو 6.1 اینچی است، بهتر است ببینیم این دو گوشی در کنار هم چه تفاوتی دارند. آیفون 11 پرو تنها 0.3 اینچ از محصول جدید اپل کوچکتر است که این موضوع در عمل اصلا محسوس نیست و می توان از آن چشم پوشی کرد.

همچنین آیفون 11 پرو هم از نمایشگری بسیار باکیفیت از نوع OLED بهره می برد که جز اندکی رفرش ریت و چگالی بیشتر، تفاوتی با آیفون 12 پرو ندارد. نمایشگر نماینده جدید اپل از وضوح 2532 × 1170 با چگالی 460 پیکسل بر هر اینچ بهره می برد، در حالی که آیفون نسل قبل به نمایشگری با وضوح 2436 × 1125 با چگالی 458 پیکسل مجهز شده.

از آنجایی هم که آیفون 12 پرو از لحاظ رفرش ریت هیچ پیشرفتی به نسبت سال گذشته نداشته (هر دو مدل 60 هرتزی هستند) و حتی از لحاظ حداقل و حداکثر میزان روشنایی هم تفاوتی بین مدل جدید و قدیم این دو گوشی دیده نمی شود، به همین خاطر دلیل خاصی وجود ندارد فقط به خاطر اندک وضوح بیشتر و اندازه عظیمتر (تنها 0.3 اینچ)، مدل جدیدتر را برای خرید انتخاب کنیم چون چیز بیشتری دریافت نخواهید کرد.

  • اندازه و رفرش ریت نمایشگر: 5.8 اینچ - 60 هرتز

    وضوح نمایشگر: 2436 × 1125 با چگالی 458 پیکسل

  • فناوری بکار رفته در نمایشگر: سوپر رتینا XDR - نمایشگر از نوع OLED - پشتیبانی از HDR10 و میزان روشنایی حداکثری 1200 نیت - پشتیبانی از دالبی ویژن

دوربین

هر سال گوشی های پرچم دار با قابلیت های بیشتری به نسبت قبل راهی بازار می شوند. دوربین هم یکی از همین بخش هاست که هر سال پیشرفته تر می شود. اما اپل در بخش دوربین، گوشی های سری قبل و کنونی را با کمترین پیشرفت راهی بازار کرد.

یکی از عظیمترین دلایلی که کاربران هنوز هم به آیفون 11 پرو بیشتر از آیفون 12 تمایل نشان می دهند این است که این محصول از یک دوربین تله فوتو با قابلیت عظیم نمایی 2 برابری اپتیکال بهره می برد و به شما این اجازه را می دهد پرتره های واقعی و بسیار جذابی ثبت کنید؛ به جای اینکه مانند آیفون 12 برای عکاسی پرتره به دوربین فوق عریض وابسته باشد.

اما آیفون 12 پرو هم از سه دوربین بهره می برد و در جمع دوربین های این گوشی یک سنسور LiDAR هم دیده می شود که عملکرد دوربین را در فوکوس و تشخیص سوژه ها در شرایط کم نور بهبود می بخشد. اما همه این ها تا چه اندازه بین دو گوشی تفاوت ایجاد نموده؟

برای آنالیز این موضوع، نمونه تصاویر ثبت شده توسط هر دو گوشی را کنار هم قرار دادیم تا بتوانیم قضاوت بهتری در رابطه با کیفیت دو گوشی داشته باشیم. گفتنی است به جز دوربین تله فوتو که آیفون 12 از آن بی بهره است، در سایر بخش ها عملکرد این گوشی با آیفون 12 پرو برابر است. بنابراین اگر لنز تله فوتو با عظیم نمایی 2 برابری برایتان جذاب نیست، می توانید روی آیفون 12 هم به عنوان انتخابی جذاب حساب کنید.

  • مقایسه دوربین آیفون 12 و آیفون 12 پرو با آیفون 11 پرو

همان طور که مشاهده می کنید، عملکرد دوربین اصلی هنوز هم عالی است و در بسیاری از صحنه ها تشخیص تصاویر مربوط به دو گوشی از هم سخت است. در نور روز، در عکاسی با دوربین سلفی و فوق عریض هم تفاوت خاصی را شاهد نبودیم و عملکرد هر دو گوشی عالی بود.

اما تفاوت عمده دو گوشی در بخش عکاسی و فیلم برداری زمانی معین می شود که در نور شب با آن ها به عکاسی بپردازیم. حالت شب در آیفون 11 پرو فقط برای دوربین اصلی در دسترس واقع شده است اما در آیفون 12 پرو و بسیاری از گوشی های اندرویدی دیگر، در دوربین سلفی و فوق عریض هم بهره مندی از آن ممکن است. این تفاوت را می توانید در نمونه تصاویر ثبت شده در زیر مشاهده کنید.

همان طور که مشاهده می کنید، عملکرد دو گوشی در نور شب بسیار متفاوت است و برای آن دسته از کاربرانی که در نور شب به عکاسی می پردازند و تمایل دارند عملکرد تمام لنزهای دوربین یک گوشی در شب خوب باشد، شاید آیفون 12 پرو محصول جذاب تری باشد.

اما یک قابلیت جدید هم به گوشی های آیفون 12 اضافه شده که دالبی ویژن HDR نام دارد. متأسفانه نه تنها آیفون 11 پرو بلکه هیچ گوشی دیگری غیر از سری جدید از این قابلیت بهره مند نیست؛ قابلیتی که به آیفون های جدید این اجازه را می دهد در وضوح 4K هم به ضبط ویدیو 10 بیتی بپردازند که 60 برابر تنوع رنگی بیشتری به نسبت یک ویدیوی معمولی دارد.

این قابلیت برای افراد عادی کاربرد خاصی ندارد و همان ویدیو های معمولی هم کاملا پاسخ گوی احتیاج کاربران خواهد بود. البته این موضوع زمانی قابل چشم پوشی است که بخواهید با کمترین هزینه، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در غیر این صورت ضبط ویدیو ها در حالت دالبی ویژن آن هم با سرعت 60 فریم بر ثانیه در وضوح 4K قابلیتی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

در نهایت می رسیم به سنسور جدید LiDAR که در آیفون 11 پرو شاهد آن نیستیم. اگر به مواردی نظیر واقعیت افزوده علاقه مند هستید، اضافه شدن این سنسور می تواند برایتان بسیار کاربردی باشد و باید دور آیفون 11 پرو را خط بکشید. اما اگر استفاده شما از گوشی معمولی است و به همان دوربین های اصلی و تله فوتو و فوق عریض محدود می شود، این سنسور نمی تواند آن قدرها نقش معین نماینده ای داشته باشد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که تفاوت اصلی دو گوشی در بخش دوربین به بهره مندی دوربین فوق عریض و سلفی از حالت شب و همچنین برای کاربران حرفه ای، به قابلیت دالبی ویژن و سنسور LiDAR بر می شود. بنابراین در نهایت انتخاب با شماست که کدام محصول بیشتر و بهتر جوابگوی احتیاجتان است.

  • دوربین اصلی: 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 - دارای لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض: 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4
  • دوربین تله فوتو: 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و زوم 2 برابری اپتیکال
  • دوربین سلفی: 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2

اینترنت 5G

نکته عظیم دیگر در آیفون 11 پرو، اینترنت 5G است. اگرچه هنوز هم بعضی از کشورها زیرساخت لازم برای بهره مندی از این فناوری را در اختیار ندارند اما با این حال خرید آیفون 12 پرو یا آیفون 12 در صورتی که در محل زندگی کاربر اینترنت 5G وجود دارد منطقی تر است. البته اینترنت 4G/LTE هم سرعت کمی ندارد ولی تفاوت بسیار زیادی بین آن و اینترنت 5G وجود دارد.

با این حال حداقل در سال 2021، بعید به نظر می رسد اینترنت 5G عامل معین نماینده ای در خرید یک گوشی باشد. احتمالا تا یک سال دیگر بالاخره این فناوری همه گیر خواهد شد؛ به همین خاطر باز هم بستگی به بودجه شما دارد. اگر بر اساس بودجه، آیفون 11 پرو انتخاب قطعی شماست، قطعا چیزی را از دست نمی دهید.

عملکرد سخت افزاری

آیفون 11 پرو اگرچه در سال 2019 راهی بازار شد اما پرچم دار سال 2020 اپل به حساب می آید. بنابراین اصلا نباید عملکرد سخت افزاری آن را دست کم گرفت. گوشی های اپل معمولا به حفظ عملکرد خوب طی چند سال معروف هستند و آیفون 11 پرو هم که یکی از بهترین پرچم دارهای شرکت به حساب می آید از این قاعده مستثنی نیست.

به لطف پردازنده های سری A که هر سال بالاتر از سایر پردازنده های موجود در گوشی های اندرویدی قرار می گیرند، آیفون ها می توانند حتی بعد از سه یا چهار سال باز هم عملکرد بسیار سریع و خوبی داشته باشند. بنابراین از این بابت که آیفون 11 پرو فوق العاده قدرتمند است و در انجام هیچ کاری کم نمیاورد شکی نیست. با این حال آیفون 12 پرو به شکل محسوسی قدرتمندتر است. می توانید عملکرد آیفون 11 پرو را در مقایسه با آیفون 12 پرو و سایر گوشی ها در زیر مشاهده کنید.

  • قدرت گرافیکی آیفون 12 از آیفون 11 پرو هم کمتر است

در بنچمارک اگرچه آیفون 11 پرو به شکل محسوسی پشت سر نمایندها جدید قرار می گیرد اما در عمل، فعلا هر اپلیکیشن یا بازی که در سیستم عامل iOS قرار داشته باشد با سرعت بسیار بالا در آیفون 11 پرو به اجرا در می آید. بنابراین در بخش سخت فزار نباید نگرانی های زیادی وجود داشته باشد.

در بخش نرم افزار هم عملکرد اپل عالی است. آیفون 6s که در سال 2015 راهی بازار شد، به تازگی به نسخه 14.4 سیستم عامل iOS آپدیت شد و این یعنی 5 سال کامل به روزرسانی نرم افزاری که در حال حاضر هیچ شرکت دیگری چنین خدمات بلندمدتی برای گوشی های خود ارائه نمی نماید. البته آیفون 11 در نهایت یک سال زودتر از مدل جدید به کار خود با نسخه جدید iOS انتها می دهد اما با این حال یک سال پشتیبانی بیشتر را نمی توان آن قدرها عامل معین نماینده ای دانست.

  • پردازنده: A13 Bionic با 6 هسته (2× 2.65 گیگاهرتز + 4×1.8 گیگاهرتز)
  • حافظه رم: 4 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 64/256/512 گیگابایت

نتیجه

آیفون 12 پرو فزونی های نسبتا زیادی به آیفون 11 پرو دارد اما از بسیاری از آن ها می توان چشم پوشی کرد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این فزونی ها در صورتی قابل چشم پوشی هستند که بخواهید با پرداخت مبلغی کم، گوشی خوبی را از محصولات اپل انتخاب کنید.

با این حال اگر قصد خریدن آیفون 12 یا مدل پرو را دارید، بهتر است کمی صبر کنید تا قیمت آن کاهش پیدا کند. اما اگر به یک محصول قدرتمند و عالی با قیمت مناسب احتیاج دارید، آیفون 11 پرو هم می تواند انتخاب بسیار جذابی باشد. خصوصا اینکه در بعضی فروشگاه ها تفاوت قیمتی دو محصول شاید به 400 دلار هم برسد. گذشته از این موضوع، خرید مدل دست دوم آیفون 11 پرو هم می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

نکته دیگر، آیفون 12 است. محصولی که جز دوربین تله فوتو، در تمامی بخش های دیگر بهتر از آیفون 11 پرو است و قیمت نسبتا مناسبی هم دارد. اگرچه آیفون 11 پرو باز هم ارزان تر است اما نمی توان از قابلیت های متعدد آیفون 12 چشم پوشی کرد. به صورت کلی فزونی نسل جدید به نسبت آیفون 11 پرو را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • عملکرد بهتر دوربین در نور شب
  • پردازنده 5 نانومتری قدرتمندتر
  • حافظه رم بیشتر آیفون 12 پرو (6 در مقابل 4 - آیفون 12 هم از 4 گیگابایت رم بهره می برد)
  • بهره مندی از اینترنت پرسرعت 5G
  • دریافت یک سال به روزرسانی نرم افزاری بیشتر
  • اندازه، وضوح و چگالی بیشتر نمایشگر

به نظر می رسد در مقایسه با آیفون 12 پرو، خرید مدل سال گذشته، ارزش بیشتری دارد. چرا که تفاوت قیمتی بین آن ها آنقدری زیاد هست که بتوان از فزونی های نام برده چشم پوشی کرد. اما در مقایسه با آیفون 12 می توان گفت خیر. چون نماینده جدید اپل تنها از دوربین تله فوتو بهره نمی برد اما چون اختلاف قیمت زیادی با آیفون 11 پرو ندارد، سایر مزیت های نام برده می توانند در انتخاب بین این دو محصول اهمیت بیشتری پیدا نمایند.

با این حال نظر شما در این رابطه چیست؟ فکر می کنید خریدن آیفون 11 پرو در سال 2021 منطقی است؟

  • آیا آیفون 12 نسبت به آیفون 11 ارزش خرید بیشتری خواهد داشت؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1880

به "آیا خریدن آیفون 11 پرو در سال 2021 منطقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خریدن آیفون 11 پرو در سال 2021 منطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید