آنالیز گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو؛ بهترین میان رده 4G سال 2021

به گزارش سبزوار امروز، شیائومی ردمی نوت 10 پرو یکی از بهترین میان رده هایی است که حدود دو ماه قبل رونمایی و راهی بازار شد و از قابلیت های بسیار خوبی هم بهره می برد. از مزیت های اصلی این گوشی اما قیمت بسیار مناسب آن است که باعث شده ردمی نوت 10 پرو به یکی از ارزشمندترین میان رده های سال جاری تبدیل گردد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به آنالیز این گوشی بپردازیم و ببینیم آیا قابلیت هایی که ارائه می دهد، آن قدری ارزشمند هستند که آن را به سایر میان رده های قدرتمند بازار ترجیح دهیم یا خیر.

آنالیز گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو؛ بهترین میان رده 4G سال 2021

آنالیز گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو

مقدمه

از زمانی که ردمی از گوشی ردمی نوت 9 رونمایی کرد حدود 1 سالی می گذرد و دقیقا در زمانی که انتظار داشتیم، سری جدید رونمایی شد. در این سری اما ردمی نوت 10 پرو بهترین مدل موجود است و شاید به جرأت بتوان گفت با در نظر دریافت قیمت، بهترین گوشی است که می توانید خریداری کنید. یکی از بهترین ویژگی هایی که انتظار داشتیم ردمی در این گوشی قرار دهد، نمایشگر 120 هرتزی بود که خوشبختانه شاهد پنلی OLED با این قابلیت هستیم تا در این بخش حرفی برای گفتن باقی نماند.

البته در گوشی هایی نظیر ردمی نوت 9 پرو 5G و سری ردمی K30 هم شاهد نمایشگرهای 120 هرتزی بودیم اما آن ها پنلی از جنس LCD داشتند و کاربران منتظر نمایشگری از جنس OLED بودند. حالا می بینیم ردمی به بهترین شکل ممکن به این خواسته کاربران توجه کرد و این پنل را در تمام گوشی های سری نوت 10 (به جز ردمی نوت 10 5G که از نمایشگری 90 هرتزی از نوع IPS LCD بهره می برد) استفاده کرد.

ردمی نوت 10 پرو اما تا حدودی شبیه به ردمی نوت 9 پرو 5G است که در بعضی بازارها با نام می 10i 5G هم به فروش می رسید. اگرچه از لحاظ کیفیت نمایشگر، نماینده جدید ردمی کیفیت بیشتری دارد اما از لحاظ قدرت پردازشی، ردمی نوت 9 پرو 5G به لطف بهره مندی از اسنپدراگون 750G، دست بالا را به نسبت نماینده جدید با اسنپدراگون 732G دارد. سایر تعیینات تا حد زیادی مشابه هستند؛ از دوربین و بلندگوها گرفته تا فناوری شارژ سریع.

آنچه باعث شده ردمی نوت 10 پرو با وجود افزایش نیافتن قدرت سخت افزاری به نسبت مدل نسل قبل، همچنان بین میان رده های کنونی شرکت های رقیب خوش بدرخشد، دوربین قدرتمندی است که روی پنل پشتی آن واقع شده است. دوربین اصلی این گوشی سنسوری به عظیمی 108 مگاپیکسل دارد که ساخت سامسونگ بوده و کیفیت بسیار خوبی دارد. سنسور دوم فوق عریض و 8 مگاپیکسلی است و در کنار این دو هم یک دوربین 5 مگاپیکسلی تله ماکرو و 2 مگاپیکسلی سنجش عمق را شاهد هستیم.

سایر تعیینات خوب این محصول را بلندگوهای استریو با کیفیت صدای بسیار خوب، باتری پرظرفیت 5020 میلی آمپر ساعتی و شارژر پرسرعت 33 واتی تشکیل می دهند. شارژری که مطابق انتظار درون جعبه هم وجود دارد و خیال کاربر از این بابت کاملا آسوده است. البته قابلیت های فوق العاده خوب دیگر نظیر NFC، رادیو FM، فرستنده مادون قرمز، جک 3.5 میلی متری و اسلات کارت حافظه جانبی هم در این گوشی وجود داشته و مجموعه بسیار قدرتمند و مجهزی را تشکیل داده اند.

ردمی نوت 10 پرو ضد آب نیست اما از استاندارد IP53 بهره می برد و می تواند تا حدودی در مقابل نفوذ قطرات آب مثل آب باران به درون گوشی جلوگیری کند. اگرچه این استاندارد قدیمی است اما به هر حال وجود آن بسیار بهتر از نبود آن است. این طور که به نظر می رسد، گویا با توجه به قابلیت هایی که ردمی نوت 10 پرو دارد، می تواند به یکی از بهترین گزینه های سال 2021 تبدیل گردد. اما بهتر است به آنالیز دقیق آن بپردازیم تا ببینیم آیا این نتیجه گیری درست هست یا خیر.

جعبه گشایی شیائومی ردمی نوت 10 پرو

می رسیم به جعبه گشایی این گوشی، جایی که هرآنچه که انتظار داشتیم درون جعبه وجود داشت. گوشی های میان رده معمولا کاملا مجهز راهی بازار می شوند و برخلاف پرچم دارهای کنونی، شارژر و گاهی هدفون با آن ها عرضه می گردد. البته در رابطه با ردمی نوت 10 پرو باید بگوییم که بدون هدفون اما به همراه شارژر سریع 33 واتی عرضه شده و یک کابل USB-A به USB-A هم درون جعبه دیده می گردد.

مطابق انتظار، یک قاب سیلیکونی شفاف (دارای محافظ برای پورت USB-C) هم درون جعبه وجود داشت تا بدین ترتیب کاربر به محض خرید، مجبور نباشد برای قاب هزینه کند. روی صفحه هم یک برچسب محافظ شرکتی نصب شده که پیشنهاد می کنیم آن را برداشته و یک برچسب بهتر نصب کنید چون کیفیت بالایی ندارد.

نگاه اجمالی به تعیینات کلی ردمی نوت 10 پرو

شیائومی ردمی نوت 10 پرو
8.1 × 76.5 × 164 میلی متر - 193 گرم - پوشش محافظ نمایشگر گوریلا گلس 5 - پنل پشتی از جنس گوریلا گلس 5 - جنس فریم از پلاستیک - استاندارد ضد آب IP53 - مقاوم در برابر نفوذ گرد و خاک و آب باران
نمایشگر 6.7 اینچی AMOLED با وضوح 2400 × 1080 - نسبت تصویر 20:9 - تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر هر اینچ - محدوده روشنایی صفحه 450-700 نیت - پشتیبانی از فناوری HDR
پردازنده اسنپدراگون 732G با لیتوگرافی 8 نانومتری - هشت هسته ای با ترتیب هسته 2 × 2.3 گیگاهرتز و 6 × 1.8 گیگاهرتز. پردازنده گرافیکی آدرنو 618
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی 64/6، 128/6، 128/8 گیگابایت. حافظه داخلی از نوع UFS 2.2 - پشتیبانی از اسلات کارت حافظه جانبی مجزا
اندروید 11 سوار بر رابط کاربری MIUI 12
دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - لنز 25 میلی متری با قابلیت فوکوس اتوماتیک - دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و پوشش 118 درجه ای. دوربین مارو 5 مگاپیکسلی و سنجش عمق 2 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 (هر دو دوربین از گگرددگی دیافراگم مشابه برخوردار هستند)
دوربین پشتی با قابلیت فیلم برداری 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.5 - قابلیت فیلم برداری در وضوح 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه
باتری 5020 میلی آمپر ساعتی با شارژر سریع 33 واتی
سنسور اثرانگشت ادغام شده با کلید پاور - NFC - رادیو FM - فرستنده مادون قرمز - جک 3.5 میلی متری صدا

حال که با تعیینات فنی شیائومی ردمی نوت 10 پرو روی کاغذ آشنا شدیم، می پردازیم به آنالیز دقیق آن تا ببینیم میان رده حدود 280-350 دلاری شرکت چینی تا چه اندازه می تواند در جوابگویی به احتیاج کاربران پیروز باشد و آیا ارزش خرید آن بیشتر از رقبایی از شرکت های رقیب است یا خیر.

طراحی، ارگونومی و کیفیت ساخت

از لحاظ کیفیت ساخت و طراحی، شیائومی ردمی نوت 10 پرو در بهترین حالت ممکن واقع شده است. خصوصا اینکه از استاندارد IP53 هم پشتیبانی می نماید که انتظار نداشتیم در یک گوشی با قیمت کمتر از 350 دلار شاهد آن باشیم. هرچند استاندارد سطح پایینی است اما در بسیاری از گوشی های گران قیمت تر هم دیده نمی گردد. خوشبختانه قاب محافظی هم که درون جعبه وجود دارد در قسمت پورت USB-C دارای یک پوشش است تا بدین ترتیب عملکرد گوشی در جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و خاک بهتر باشد.

در پنل جلویی شاهد یک نمایشگر تخت هستیم که در گوشه ها اندکی خمیده است تا بدین ترتیب در دست نگه داشتن آن کمی آسان تر باشد. این نمایشگر OLED که از رفرش ریت 120 هرتز هم پشتیبانی می نماید 6.7 اینچی است و 193 گرم وزن دارد. کمی زیاد به نظر می رسد اما آنقدری نیست که باعث گردد کاربر خسته گردد. روی پنل پشتی هم شاهد استفاده از شیشه گوریلا گلس 5 هستیم که عملکرد بسیار خوبی دارد و ظاهر زیبایی هم به گوشی داده. بین این دو شیشه اما فریم پلاستیکی شفافی را شاهد هستیم.

بدنه شیشه ای گوشی اما به گونه ای طراحی شده که نور را به شکل بسیار چشم نوازی بازتاب می دهد. این گوشی در دو مدل آبی و برنزی هم در دسترس واقع شده است اما نسخه آنالیز شده، خاکستری رنگ است که به واسطه طراحی خاصی که دارد، سایه های مشکی رنگ هم در آن دیده می گردد. به طور کلی از لحاظ رنگ بندی، عملکرد شیائومی بسیار عالی بود اما نقاط ضعفی هم در آن دیده می گردد.

مثلا به خاطر استفاده از شیشه نسبتا شفاف در ساخت بدنه، اثرانگشت به شدت جذب می گردد و به مرور از ظاهر زیبای گوشی کاسته می گردد و باید دائما آن را پاک کنید. البته اگر از قاب محافظ بهره ببرید دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت. اما در غیر این صورت داستان کاملا متفاوت خواهد بود. البته اگر از مدل آبی یا برنزی رنگ استفاده می کنید اندکی خیالتان از بابت جذب اثرانگشت آسوده تر خواهد بود. همه این ها هم در شرایطی است که بخواهید از گوشی بدون قاب محافظ بهره ببرید.

در پنل جلویی اما نمایشگر 6.67 اینچی OLED را شاهد هستیم که از وضوح 1080P بهره می برد و رفرش ریت آن هم به 120 هرتز می رسد. از لحاظ کیفیت، سرعت و درخشندگی، همه چیز در بهترین حالت واقع شده است و ردمی نوت 10 پرو در محدوده قیمتی که دارد، بهترین نمایشگر را در اختیار دارد. به نسبت قیمت، ظاهر مدرن و نمایشگری بدون حاشیه زیاد را شاهد هستیم اما حاشیه پایین خیلی کنترل نشده و اندکی بیشتر از سایر بخش هاست. اما به طور کلی، این ظاهری است که انتظار داریم در بسیاری از میان رده ها، حتی گران تر از ردمی نوت 10 پرو ببینیم.

در مرکز این نمایشگر شاهد تعبیه دوربین سلفی هستیم که مدت هاست شیائومی از همین طراحی در بسیاری از گوشی های خود استفاده می نماید. البته اگر کمی به تصویر گوشی نگاه کنید متوجه خواهید شد خود دوربین درست در مرکز این حفره تعبیه نشده و اندکی به سمت بالا متمایل شده که این موضوع خوشبختانه خیلی به چشم نمی آید و فقط باید به آنچه که وجود داشت اشاره می کردیم. در غیر این صورت موارد این چنینی خیلی اهمیت زیادی ندارند.

روی این نمایشگر پوشش محافظ گوریلا گلس 5 قرار گرفته که با توجه به شواهد، می دانیم عملکرد خوبی در محافظت از آن در برابر خط و خش از خود نشان می دهد. در بالاترین بخش این نمایشگر و درست کمی بالاتر از دوربین سلفی، شاهد بلندگوی مکالمه هستیم که هنگام مکالمه، صدای مخاطب از آن خارج می گردد. روی فریم بالایی شاهد بلندگوی اصلی گوشی هستیم که در پخش صدا به بلندگوی دوم تعبیه شده در فریم پایینی یاری می نماید که جلوه صوتی زیبایی را پدید می آورند.

زیر این نمایشگر با اینکه پنلی از جنس OLED دارد، خبری از حسگر اثرانگشت نیست و این حسگر را ادغام شده با کلید پاور و روی فریم سمت راست گوشی شاهد هستیم که به شخصه آن را گزینه مناسب تری به نسبت حسگر زیر نمایشگر می دانم چون هم سرعت بیشتری دارد و هم دقت آن بالاتر است و هم نگرانی از بابت چسباندن برچسب های محافظ نخواهیم داشت.

البته یک مسئله ای که حسگرهای اثرانگشت ادغام شده با کلید پاور دارند این است که ممکن است گاهی اوقات به اشتباه گوشی را با برخورد دست باز نمایند و گاهی اوقات هم پیام اثرانگشت اشتباه را ارسال نمایند. به همین خاطر شیائومی تنظیماتی را در نظر گرفته که می توانید با فعال کردن آن، باز کردن گوشی به وسیله حسگر را مشروط به فشردن کلید پاور کنید و نه لمس آن. بدین ترتیب از مسائل یاد شده هم خبری نخواهد بود.

با حالت انحنایی که پنل پشتی به سمت فریم ها دارد، این طور به نظر می رسد که گوشی اندکی باریک تر از چیزی نشان می دهد که واقعا هست. همین موضوع تأثیر بسزایی در افزایش زیبایی آن داشته و در دست نگه داشتن آن را هم اندکی آسان تر نموده. اما حالا که بحث پنل پشتی شده، باید به ماژول دوربین جالب این گوشی هم اشاره ای داشته باشیم.

ماژول دوربینی که شیائومی برای این گوشی در نظر گرفته بسیار جالب بوده و طراحی پله ای دارد. بخش زیری، میزبان فلش LED و احتمالا سنسور لیزری فوکوس اتوماتیک است که البته خود شیائومی در رابطه با وجود آن حرفی نزده و جزئیاتی در این رابطه هم منتشر نشده. به همین خاطر شاید اصلا کار آن چیز دیگری نظیر سنسور دمای رنگ یا روشنایی باشد؛ فعلا در این رابطه مطمئن نیستیم.

بخش بالایی ماژول اما میزبان یک ماژول دیگر است که دوربین های چهارگانه در آن قرار گرفته اند. همانطور که در بالا هم اشاره شد، این دوربین ها شامل یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، سنسور فوق عریض 8 مگاپیکسلی، ماکروی 5 مگاپیکسلی و سنجش عمق 2 مگاپیکسلی می شوند که با ترتیب بسیار زیبایی هم کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

می رسیم به فریم که از جنس پلاستیک شفاف ساخته شده اما اصلا سطح لغزنده ای ندارد. روی سمت چپ این فریم شاهد تعبیه اسلات سیم کارت و کارت حافظه هستیم که اندازه نسبتا عظیمی هم داشته و کاربر می تواند دو سیم کارت و یک کارت MicroSD را درون آن قرار دهد. روی فریم سمت راست هم کلیدهای کنترل صدا و پاور را شاهد هستیم که همانطور که گفته شد، حسگر اثرانگشت با همین کلید پاور ادغام شده.

روی فریم بالایی حسابی شلوغ است؛ یک فرستنده مادون قرمز، میکروفون ثانویه، بلندگو و جک 3.5 میلی متری، فضای خالی در آن بخش بالایی باقی نگذاشته اند. روی فریم پایینی هم شرایط تا حدودی مشابه است؛ پورت USB-C برای شارژ دستگاه، بلندگوی دوم و میکروفون مخصوص انتقال صدای کاربر حین مکالمه. جز این ها، هیچ چیز دیگری روی فریم ها دیده نمی گردد.

به صورت کلی، ردمی نوت 10 پرو به نسبت مدل مشابه سال گذشته خود 2 میلی متر کوچکتر و به شکل نامحسوسی باریک تر است. وزن آن هم به 193 گرم می رسد که به نسبت نسل گذشته حدود 16 گرم سبک تر است. بنابراین با یک گوشی سبک تر و نسبتا خوش دست تر در مقایسه با ردمی نوت 9 پرو طرف هستیم.

تجربه کار با ردمی نوت 10 پرو و در دست نگه داشتن آن لذت بخش است. اگرچه سطح پنل پشتی لغزنده است اما این مشکل با اصطکاکی که فریم بوجود آورده تا حد زیادی قابل چشم پوشی است و حتی اگر این طور هم نبود، قاب محافظ که حتما باید از آن بهره ببرید، مشکلتان را حل خواهد نمود. اما اگر بدون قاب از آن بهره ببرید، باید حتما مراقب باشید دستتان عرق نکند چون در این صورت گوشی کاملا لغزنده خواهد بود.

در نهایت در بخش طراحی باید به این نکته اشاره کنیم که ردمی نوت 10 پرو نه خیلی عظیم است، نه ضخامت زیادی دارد و نه سنگین است. در دست نگه داشتن آن حس بسیار خوبی به کاربر القا می نماید و همه این ها در حالی است که کمتر از 350 دلار برای آن می پردازید. شیائومی در طراحی این گوشی سنگ تمام گذاشت؛ اگرچه همه چیز عالی نیست، اما اگر به برچسب قیمتی نگاهی بیندازید، تمام مسائل موجود در این بخش که بدون در نظر دریافت قیمت هم تا حدودی قابل چشم پوشی بودند، کاملا اهمیت خود را از دست می دهند. کمتر پیش می آید میان رده ای با این قیمت را با بدنه ای از جنس شیشه باکیفیت ببینیم اما ردمی سنت شکنی کرد و امیدواریم سایر شرکت ها هم در همین جهت قدم بگذارند.

نمایشگر، باتری، سرعت شارژ و بلندگوها

نمایشگر

نمایشگر ردمی نوت 10 پرو را شاید بتوانیم عظیمترین به روزرسانی به نسبت سری 9 بدانیم. این گوشی از نمایشگری با اندازه مشابه (6.67 اینچ) اما قابلیت های بسیار جذاب تر نظیر پنل OLED با رفرش ریت 120 هرتز بهره می برد. وضوح تصویر این نمایشگر +FHD بوده (2400 × 1080) و تراکم پیکسلی هم به 395 پیکسل بر هر اینچ می رسد. یک حفره بسیار کوچک در بالاترین بخش مرکزی این نمایشگر هم دیده می گردد که میزبان دوربین سلفی است.

رفرش ریت در این گوشی به صورت متغیر بوده و از 60 تا 120 هرتز تغییر می نماید. هنگام گشت و گذار در منوی گوشی و رابط کاربری رفرش ریت روی 120 هرتز قرار می گیرد و در صورتی هم که در حال تماشای یک تصویر ثابت باشید روی 60 هرتز قفل می گردد. مگر اینکه آن را روی 60 هرتز قرار دهید تا در تمامی حالت ها ثابت باشد. به صورت کلی هم اگر اپلیکیشنی از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی کند، در حال کار با آن، رفرش ریت نمایشگر به 120 هرتز تغییر می نماید، ولی در اپلیکیشن های یوتیوب، نتفلیکس، پرایم ویدیو، اپلیکیشن پخش ویدیوی پیش فرض خود شیائومی و بعضی از بازی ها، رفرش ریت روی 60 هرتز قرار می گیرد.

اگر تنظیمات مربوط به نمایشگر را روی Sunlight Boost قرار دهید، میزان روشنایی حداکثری به 700 تا 725 نیت می رسد اما در حالت استاندارد و با تنظیمات بیشتر، بیشینه روشنایی 457 نیت خواهد بود. البته این چیزی است که خود شیائومی هم آن را تایید می نماید. اینکه گفته شده میزان روشنایی حداکثری 1200 نیت است فقط بخش کوچکی از نمایشگر بوده و کل آن نیست. احتمالا هم زمانی که مشغول تماشای ویدیو HDR هستید این اتفاق خواهد افتاد.

از فناوری HDR10 و Widevine L1 DRM هم در این نمایشگر قدرتمند پشتیبانی می گردد تا بدین ترتیب کیفیت ویدیو های به نمایش درآمده به وسیله هر سرویس استریم افزایش پیدا کند. به صورت کلی همه چیز در رابطه با حس و حال کار با این نمایشگر عالی است و کاربر بیشترین لذت را خواهد برد.

طول عمر باتری

طول عمر باتری ردمی نوت 10 پرو به لطف بهره مندی از باتری 5020 میلی آمپر ساعتی بسیار خوب است و می تواند به راحتی جوابگوی احتیاج کاربران در طول یک روز باشد. این گوشی با توجه به تست های GSMArena توانست به امتیاز 118 ساعت دست پیدا کند که فوق العاده است.

سرعت شارژ

از لحاظ سرعت شارژ هم این گوشی شرایط خوبی دارد اما نه به نسبت سایر رقبا. این گوشی از شارژر 33 واتی بهره می برد که بسیار سریع است اما برای پر کردن شارژ باتری 5020 میلی آمپر ساعتی ردمی نوت 10 پرو کار راحتی ندارد. شما عزیزان می توانید در جدول های زیر، مدت زمان شارژ گوشی های مختلف از جمله ردمی نوت 10 پرو را در مدت زمان مختلف مشاهده کنید.

بلندگو

از لحاظ کیفیت بلندگو، ردمی نوت 10 پرو شرایط بسیار خوبی دارد و از بلندگوهای استریو با شفافیت بسیار خوب بهره می برد. بین شدت صدا و کیفیت آن تعادل خوبی برقرار است و هر دو بلندگو هم کیفیت بسیار خوبی دارند. مسئله ای که وجود دارد اما اینجاست که در فراوری صداهای میانه و بالا عملکرد گوشی خوب است اما وقتی به فراوری بیس می رسد دچار مشکل می گردد. البته نه اینکه کیفیت بد باشد، اما عالی هم نیست. شما عزیزان می توانید نمونه صدای فراوری شده توسط این گوشی را در زیر گوش کنید.

عملکرد نرم افزاری و سخت افزاری

MIUI 12 سوار بر اندروید 11

رابط کاربری MIUI 12 مدت هاست که معرفی شده و بسیاری از گوشی های شیائومی هم به آن مجهز شده اند و از قابلیت های جدید آن بهره می برند. رابط کاربری یاد شده یکی از بهترین کوشش های شیائومی طی چند سال اخیر بود و شرکت چینی توانست با عرضه آن به تعادل بسیار خوبی بین سرعت، کیفیت، قابلیت و مصرف بهینه انرژی برسد. به نظر می رسد دارندگان این گوشی آپدیت نسخه 12.5 این رابط را هم دریافت نموده باشند اما تغییرات اندک هستند و نباید انتظار چیز عظیمی را داشته باشید.

در رابطه با قابلیت های این رابط در بسیاری از پست های مختلف شرح داده ایم و در آنالیز گوشی ردمی نوت 10 هم به صورت کامل به آن پرداختیم. اما به صورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، نمایشگر همواره روشن با قابلیت تنظیم فعال سازی در ساعات تعیین، فعال سازی تشخیص چهره برای بازگشایی قفل گوشی (راهکار ایمن تر برای این کار حسگر اثرانگشت است)، تقسیم بخش اعلانات به دو بخش مرکز اعلانات (Notification Center) و مرکز کنترل (Control Center)، تم های گوناگون و زیبا، تصاویر زمینه مختلف (از SuperWallpapers در این گوشی پشتیبانی نمی گردد)، امکان حذف موقعیت مکانی حین اشتراک گذاری تصاویر یا ویدیو جهت حفظ حریم خصوصی، حالت تیره و بسیاری شرایط دیگر از مهم ترین قابلیت هایی هستند که در این رابط وجود دارند.

به صورت کلی تجربه کار با این رابط کاربری و استفاده از قابلیت های آن در ردمی نوت 10 پرو فوق العاده است. گشت و گذار بین منو های مختلف به لطف نمایشگر 120 هرتزی بسیار سریع، روان و لذت بخش است و تقریبا می توان گفت هیچ ایراد خاصی در این بخش به گوشی وارد نیست.

عملکرد سخت افزاری

ردمی نوت 10 پرو به پردازنده اسنپدراگون 732G مجهز شده که از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی بسیار نزدیک به اسنپدراگون 730 و 730G است. هشت هسته ای که در این پردازنده وجود دارد شامل 2 هسته از نوع Cortex-A76 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و 6 هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز می شوند. این پردازنده 8 نانومتری است و در مصرف انرژی هم عملکرد نسبتا خوبی دارد.

تمام پردازنده های سری S73X کوالکام به گرافیک آدرنو 618 به عنوان پردازشگر گرافیکی خود مجهز شده اند و اسنپدراگون 732G هم از این قاعده مستثنی نیست. این گرافیک از فرکانس 800 مگاهرتز بهره می برد که از 575 مگاهرتز در اسنپدراگون 730G به شکل محسوسی بیشتر است.

در نهایت می رسیم به ترکیب حافظه داخلی و حافظه رم این گوشی که همانطور که در ابتدا اشاره شد، شامل سه مدل با ترکیب 64/6، 128/6 و 128/8 گیگابایت می گردد. نوع حافظه داخلی این محصول هم UFS 2.2 است. با توجه به محدوده قیمتی که این گوشی دارد، عملکرد آن بسیار عالی بود و انتظاری بیش از این هم از آن نداشتیم. شما عزیزان می توانید عملکرد سخت افزاری این گوشی را در مقایسه با سایر رقبا در بنچمارک های مختلف در زیر تماشا کنید.

با توجه به این بنچمارک ها، به نظر می رسد ردمی نوت 10 پرو در بخش سخت افزار اصلا شما را ناامید نخواهد نمود و در محدوده قیمتی که دارد، فراتر از انتظاری که دارید ظاهر می گردد. در رسیدگی به کارهای روزمره و سبک، این گوشی با بالاترین سرعت ممکن احتیاجهای شما را پوشش خواهد داد و ترکیب اندروید 11 و رابط کاربری سریع شیائومی هم در دستیابی به چنین نتیجه خوبی اصلا بی تأثیر نبود.

شاید نتوانید روی این گوشی برای انجام بازی های سنگین با کیفیت بالا حساب کنید، شاید خیلی از بازی ها با سرعت 60 فریم روی این گوشی اجرا نشوند اما قبل از اینکه چنین انتظاری از آن داشته باشیم باید این سوال را از خود بپرسیم که یک گوشی در محدوده قیمتی 300 دلار باید تا چه اندازه قدرتمند باشد؟

دوربین

در بخش دوربین اما صرف نظر از دوربین اصلی که سنسوری به عظیمی 108 مگاپیکسل داشته و عملکرد بسیار خوبی هم دارد، سایر دوربین ها عملکرد متوسطی دارند. دوربین فوق عریض و ماکرو در شرایطی که نور مساعد باشد عملکرد خوبی دارند و دوربین اصلی هم در تمامی شرایط تصاویر رضایت بخشی ثبت می نماید. سنسور سنجش عمق هم که همان طور که می دانید عکاسی نمی نماید. به صورت کلی تعیینات دوربین این گوشی از قرار زیر است؛

دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - لنز 25 میلی متری با قابلیت فوکوس اتوماتیک - دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و پوشش 118 درجه ای. دوربین مارو 5 مگاپیکسلی و سنجش عمق 2 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 (هر دو دوربین از گگرددگی دیافراگم مشابه برخوردار هستند) قابلیت فیلم برداری 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.5 - قابلیت فیلم برداری در وضوح 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه.

اپلیکیشن دوربین در گوشی ردمی نوت 10 پرو رابط کاربری ساده و تعیینی دارد. برای دسترسی به حالت های مختلف دوربین کافی است از چپ به راست یا برعکس سوایپ کنید یا روی حالت دلخواه لمس کنید تا مستقیما فعال گردد. حالت شب هم فقط برای دوربین اصلی در دسترس است و باید آن را به صورت دستی فعال کنید چون به شکل اتوماتیک فعال نمی گردد. اما می پردازیم به عملکرد گوشی در عکاسی تا ببینیم آیا گوشی می تواند انتظارات کاربران را برآورده کند یا خیر.

از آن جایی که گوشی خروجی تصاویر با اندازه های 12 مگاپیکسل دارد، بنابراین کیفیت نمونه های ثبت شده در نور روز فوق العاده بالا هستند و جزئیات هم به شکل خیره نماینده ای به نمایش درآمده اند. میزان نویز بسیار کم است و در عین حال کنتراست تصویر، دقت رنگ ها و گستره دینامیکی فوق العاده بالاست.

تنها مسئله ای که شاید در این بخش باید به آن اشاره کنیم، بیش از حد اشباع نشان دادن یک سری از بخش هاست که خیلی هم مسأله مهمی نیست چون به صورت کلی تصاویر رنگ طبیعی خود را حفظ می نمایند. تنها راهی که برای خلاص شدن از اشباع بیش از حد دارید این است که در حالت 108 مگاپیکسلی عکاسی نموده و سپس اندازه تصویر را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید. البته در این حالت باید با چیزهایی نظیر کاهش دقت رنگ ها و کاهش جزئیات و یا حتی جلوه های مصنوعی کنار بیاید. در ادامه می توانید نتایج ثبت شده توسط دوربین اصلی را مشاهده کنید.

عکاسی با دوربین اصلی در نور روز

اگر بخواهید با دوربین اصلی روی سوژه ها به اندازه 2 برابر زوم کنید، نتیجه رضایت بخش خواهد بود اما قطعا باید انتظار داشته باشید مثل زوم دیجیتال روی هر گوشی دیگری، کیفیت تصاویر کاهش پیدا نموده و جزئیات کمتری به نمایش در بیاید. برای درک بهتر این موضوع می توانید به تصاویر زیر نگاه کنید.

عکاسی با دوربین فوق عریض در نور روز

عکاسی با دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی ردمی نوت 10 پرو قرار نیست شگفت زده تان کند اما خوب در نور روز شما را راضی نگه می دارد. از لحاظ ثبت جزئیات عملکرد این دوربین خوب است و رنگ ها هم به شکل دقیقی به نمایش در می آیند. میزان نویز هم آنقدری کم هست که تأثیر منفی در کیفیت تصاویر نداشته باشد. البته در گوشه های تصاویر کمی نرمی مشاهده می گردد، اعوجاج وجود دارد و گستره دینامیکی هم به خوبی دوربین اصلی نیست. اما سؤالی که باز هم باید از خود بپرسیم این است که اصلا قرار بود چنین انتظاری هم از این گوشی داشته باشیم؟

عکاسی با دوربین ماکرو

دوربین ماکروی ردمی نوت 10 پرو از لنز تله فوتو بهره می برد که می تواند از سوژه ها در فاصله 3 تا 10 سانتی متر عکاسی کند. نتایج ثبت شده فوق العاده نیستند اما کاملا رضایت شما را جلب می نمایند. رنگ ها سرزنده و درخشان هستند و جزئیات هم به خوبی به نمایش در می آید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که کنتراست تصویر خیلی خوب نیست و تصاویر نویز دارند. همچنین از قلم نیاندازید که این دوربین در شرایطی که نور محیط مساعد باشد عملکرد خوبی خواهد داشت. در غیر این صورت نتایج مناسبی نخواهید گرفت.

عکاسی در حالت پرتره

در حالت پرتر، سنسور سنجش عمق به یاری دوربین اصلی می آید و یاری می نماید سوژه از پس زمینه جدا گردد. این عملیات به خوبی صورت می گیرد و نتیجه نهایی هم بسیار باکیفیت، با جزئیات بالا و رنگ های دقیق است. البته یک مشکل وجود دارد و آن هم این است که اگر شرایط نوری نامساعد باشد، تصاویر ثبت شده کیفیت لازم را نخواهند داشت.

عکاسی با دوربین سلفی (معمولی و پرتره)

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی ردمی نوت 10 پرو از لحاظ نمایش جزئیات عملکرد خوبی دارد، رنگ ها طبیعی و سرزنده هستند و کنتراست هم عالی است. در حالت پرتره هم تصاویر ثبت شده باکیفیت هستند اما از میزان جزئیات آن ها کاسته می گردد. از طرفی جداسازی سوژه از پس زمینه بسیار عالی انجام می گردد و میزان تاری پس زمینه کاملا مناسب است.

عکاسی در نور شب با دوربین اصلی

اما وقتی به عکاسی در نور شب می رسیم، بهره مند نبودن از لرزشگیر اپتیکال تأثیر خود را نشان می دهد. دوربین اصلی از تنظیمات ISO بالایی استفاده می نماید (7000 به بالا) و به همین خاطر میزان نویز در تصاویر بسیار بالاست. اما مسئله ای که وجود دارد این است که سرعت شاتر در ثبت تصاویر در نور شب حدود 1.8 ثانیه است. اگرچه می توانید تصاویر روشن با رنگ های خوبی ثبت کنید اما نبود لرزشگیر باعث می گردد در مدت زمانی که باید گوشی را برای ثبت تصاویر خوب ثابت نگه دارید، لرزش های ناخواسته روی کیفیت تصاویر تأثیر منفی بگذارند.

بنابراین توصیه می گردد وقتی در نور شب عکاسی می کنید، حتما حالت شب را فعال کنید چون در این صورت میزان نویز کاهش پیدا می نماید، کنترل بیشتری روی نقاط روشن صورت می گیرد و حتی شاید در سایه ها، جزئیات بیشتری به تصویر کشیده شد. اگرچه کیفیت کلی تصاویر خیلی تغییر نمی نماید اما میزان نویز به شکل محسوسی کاهش پیدا می نماید و تصاویر تار نمی شوند. شما عزیزان می توانید عملکرد ردمی نوت 10 پرو را در ثبت تصاویر در نور شب در دو حالت مختلف (حالت شب غیرفعال و فعال) را در زیر مشاهده کنید.

عکاسی در نور شب با دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض اما از حالت شب پشتیبانی نمی نماید و به همین خاطر تصاویری که ثبت می نماید اصلا کیفیت خوبی ندارند. بنابراین توصیه می گردد عکاسی در نور شب با دوربین فوق عریض را فراموش کنید چون تصویر ثبت شده به کارتان نخواهد آمد. شما عزیزان می توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین فوق عریض این گوشی را در زیر مشاهده کنید.

عکاسی در شب با حالت Long Exposure

در نهایت اما می رسیم به عکاسی در نور شب با حالت Long Exposure که نتیجه جذابی را رقم زد اما بدیهی است وقتی به صورت 100 درصد روی آن زوم کنید، جزئیاتی را مشاهده نخواهید کرد.

فیلم برداری

ردمی نوت 10 پرو توانایی این را دارد تا در وضوح 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه به ضبط ویدیو بپردازد. همچنین با دوربین فوق عریض می توانید در وضوح 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کنید. البته با دوربین اصلی می توانید در وضوح 1080P با سرعت 60 فریم بر ثانیه هم فیلم برداری کنید. در تمامی حالت های فیلم برداری در وضوح 1080P، به لرزشگیر الکترونیکی هم دسترسی خواهید داشت.

کیفیت ویدیو هایی که در وضوح 4K ضبط می شوند عالی است، جزئیات در بیشترین حالت به نمایش در می آیند، میزان نویز کم است و به صورت کلی در تمامی زمینه ها عملکرد گوشی عالی است؛ از کنتراست تصویر گرفته تا نمایش دقیق رنگ ها.

البته در نور شب اندکی نویز دیده می گردد اما باز هم همه چیز قابل قبول است و ردمی نوت 10 پرو می تواند بسیاری از میان رده ها را در این بخش پشت سر بگذارد.

نکته جالب اما زمانی است که با دوربین فوق عریض و در وضوح 1080P به ضبط ویدیو بپردازیم. نتیجه ای که رقم می خورد فوق العاده است. میزان جزئیات بسیار بالا، رنگ بندی فوق العاده، کنتراست و گستره دینامیکی هم در بهترین شرایط ممکن قرار دارند، نویز تصاویر پایین است و به صورت کلی، یکی از بهترین دوربین های فوق عریض را در این محدوده قیمتی شاهد بودیم.

گوشی های جایگزین و نتیجه گیری

گوشی های زیادی نیستند که بتوانند جایگزین ردمی نوت 10 پرو شوند چرا که این محصول فوق العاده ارزش خرید بالایی دارد. اما اگر تمایل دارید به تمام این قابلیت ها دسترسی داشته باشید به جز نمایشگر OLED و دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، پوکو X3 انتخاب بهتری خواهد بود چرا که حدود 100 یورو ارزان تر بوده اما دوربین اصلی آن به جای 108، 64 مگاپیکسلی است و از نمایشگری با پنل IPS LCD بهره می برد.

شیائومی می 10T لایت هم می تواند گزینه خوبی باشد چرا که از اینترنت 5G بهره برده و اسنپدراگون 750G را به عنوان قلب تپنده خود در اختیار دارد. البته می 10T لایت نمایشگر 120 هرتزی LCD دارد ولی از طرفی هم 280 یورو قیمت گذاری شده و می تواند گزینه مناسبی برای خرید به جای ردمی نوت 10 پرو باشد.

اما اگر از علاقه مندان به محصولات سامسونگ هستید، گلکسی A42 5G را هم می توانید به عنوان جایگزین این گوشی در نظر داشته باشید (250 یورو). این گوشی از نمایشگر 720P از نوع AMOLED استفاده می نماید و دوربین 108 مگاپیکسلی هم ندارد. خبری از استاندارد ضد آب و بلندگوهای استریو هم نیست. در واقع باید بگوییم تنها مزیتی که دارد، پردازنده قدرتمندتر اسنپدراگون 750G و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی آن است که باعث می گردد گوشی در انجام بازی ها یا مصرف انرژی، عملکرد بهتری از نماینده ردمی داشته باشد.

می رسیم به بخش آخر این آنالیز یعنی نتیجه گیری در رابطه با ردمی نوت 10 پرو. در درجه اول در رابطه با این گوشی باید بگوییم که عملکرد ردمی در ساخت یک گوشی میان رده با قیمت مناسب و امکانات عالی واقعا تحسین برانگیز بود. بسیار سخت است شرکتی بتواند محصولی فراوری نمایند با قیمت حدود 300 دلار که از نمایشگر 120 هرتزی OLED یا دوربین 108 مگاپیکسلی بهره ببرد. اما سال هاست که ردمی این لطف را در حق کاربرانی با بودجه محدود انجام داده و گوشی های خوبی را با قیمت مناسب راهی بازار می نماید.

این گوشی فوق العاده است و تنها کلمه ای که می توان در توصیف آن گفت همین است. به هر نقطه ضعفی که در آن برمی خوردیم، با نگاهی به قیمت مناسبی که داشت از آن چشم پوشی می شد و باید بگوییم اگر به دنبال یک میان رده واقعا ارزشمند با توان سخت افزاری نسبتا مناسب و امکانات بالا هستید، حتما این گوشی را مد نظر داشته باشید. البته اگر اینترنت 5G فاکتور مهمی برایتان نیست.

ردمی نوت 10 پرو گوشی کاملی نیست و این موضوع را نمی توان انکار کرد اما باید پذیرفت نقص هایی هم که دارد قابل چشم پوشی است. این گوشی قرار نیست پرچم دار یا حتی قاتل پرچم دار باشد و تنها در قامت یک میان رده راهی بازار شد و به نظر می رسد همین وظیفه را هم به بهترین شکل ممکن انجام داد. با این حال اگر بخواهیم نقاط قوت و ضعف این گوشی را آنالیز کنیم، به موارد زیر می رسیم؛

نقاط قوت

  • طراحی زیبا
  • بهره مندی از استاندارد ضد آب IP53
  • پنل OLED بسیار باکیفیت با رفرش ریت 120 هرتز
  • عملکرد خوب باتری در نگه داری شارژ و سرعت بالای شارژر
  • عملکرد سخت افزاری مناسب بدون داغی
  • رابط کاربری MIUI 12 با سرعت بالا و قابلیت های متنوع
  • بلندگوهای استریو، کیفیت صدای بسیار خوب
  • مادون قرمز، جک 3.5 میلی متری، رادیو FM، پشتیبانی از کارت حافظه و NFC
  • قیمت بسیار مناسب

نقاط ضعف

  • پشتیبانی نکردن از فناوری شارژ معکوس
  • عملکرد متوسط دوربین ها در نور شب
  • بهره مند نبودن دوربین فوق عریض از حالت شب
  • لرزشگیر الکترونیکی فقط در وضوح 1080P در دسترس است

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2022

به "آنالیز گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو؛ بهترین میان رده 4G سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو؛ بهترین میان رده 4G سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید