یوآن های چینی به همکاری های برد-برد نفتی می انجامد؟

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران: در حاشیه سفر رئیس جمهور به چین، وزیر نفت نیز مذاکراتی با همتای چینی خود داشت تا فرصت های سرمایه گذاری نفت ایران برای چرخش سرمایه های چینی و رقم خوردن همکاری های برد - برد برای دو کشور شفاف گردد.

یوآن های چینی به همکاری های برد-برد نفتی می انجامد؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، خروج شرکت های بزرگی نفتی از پروژه های صنعت نفت ایران علاوه بر اتکای ملی به توان داخلی و توسعه ظرفیت پیمانکاری شرکت های ایرانی در صنعت نفت، فرصتی برای شرکت های چینی فراهم کرد که به عنوان یک سرمایه گذار خارجی در بعضی پروژه های نفتی ایران یکه تازی نمایند.

حضور سرمایه های چینی در صنعت نفت، اگرچه در بخشی از پروژه ها به عنوان فاینانس موثر بود اما شرکت های چینی خاطره خوشی از پیمانکاری در پروژه های نفتی ایران از خود به جا نگذاشتند.

پیامانکاران ضعیفی که سرمایه های خوبی دارند

متوقف بودن توسعه فاز 11 پارس جنوبی و عقب ماندگی فاحش توسعه میادین مشترکی چون آزادگان جنوبی، نتایج پیمانکاری چینی است و این نتایج، دید عمومی را نسبت به فعالیت شرکت های چینی در صنعت نفت ایران تغییر داده است.

اما هر چه شرکت های چینی در پیمانکاری نفتی پیروز عمل ننموده اند، کشور چین با چرخش اقتصادی قابل توجه در تجارت دنیای و همچنین با وجود مراودات اقتصادی گسترده با ایران، می تواند در چرخش سرمایه ها در صنعت نفت ایران نیز نقش موثری ایفا نماید.

اعلام حمایت دولت ایران از سرمایه گذاری چین

رئیس جمهور ایران در دیدار با همتای چینی خود از هرگونه سرمایه گذاری چین در ایران اعلام حمایت و استقبال کرد. در سفر تیم دولت به کشور چین، بیژن نامدار زنگنه نیز راهی این کشور شد و دیدار و مذاکراتی با همتای چینی خود داشت.

اگرچه تا این لحظه اعلام رسمی از جزئیات مذاکرات نفتی زنگنه در چین صورت نگرفته اما شنیده ها حاکی از همسویی مذاکرات زنگنه و وزیر نفت چین، با مذاکرات روحانی و رئیس جمهور چین داشته و وزیر نفت ایران از سرمایه گذاری چینی ها در صنعت نفت ایران اعلام اسقبال و حمایت نموده است.

زنگنه: از هر نوع سرمایه گذاری استقبال می کنیم

زنگنه پیش از سفر به چین به خبرنگار خبرنگاران گفت: رویکرد وزارت نفت تعامل پایدار با دنیا است که این رویه را هم در پروژه های منطقه ای و دنیای تأمین انرژی خواهیم داشت و هم در جذب سرمایه های خارجی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری.

وی اضافه نمود: صنعت نفت ایران موقعیت ها و ظرفیت های بالقوه و جذاب فراوانی برای سرمایه گذاری دارد، این ظرفیت ها را با شیوه های جدید قراردادی که در ایران با اجماع نظرهای کارشناسی تدوین شده معرفی خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه لیست سیاه در جذب سرمایه های خارجی نداریم، گفت: هر کشوری خواستار سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران باشد استقبال می کنیم.

حیدری طیب: به نظر می رسد وزارت نفت برنامه ریزی خوبی برای جذب سرمایه خارجی دارد

سید سعید حیدری طیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران گفت: سفر وزیر نفت به چین، به منظور جذب سرمایه گذاری های چین در صنعت نفت و مذاکرات با مسئولان این کشور برای توسعه همکاری های انرژی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم توضیح داد: جذب سرمایه های خارجی برای توسعه صنعت نفت به خصوص راهنمایی این سرمایه ها برای توسعه و افزایش فراوری از میادین مشترک، راهبردی مناسب است که به نظر می رسد وزارت نفت برنامه ریزی خوبی برای اجرایی شدن این راهبرد دارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 803

به "یوآن های چینی به همکاری های برد-برد نفتی می انجامد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوآن های چینی به همکاری های برد-برد نفتی می انجامد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید