کشف گنجینه گمشده در یک خانه

به گزارش سبزوار امروز، یکی از گنجینه های متعلق به شهر پمپئی واقع در ایتالیا که از مدت ها قبل ربوده شده بود، در خانه ای واقع در بلژیک پیدا شد.

کشف گنجینه گمشده در یک خانه

این اثر باستانی مرمرین در 50 سال اخیر در دیوار مجاور پلکان منتهی به زیرزمین یک خانه نصب شده بود. به گفته پسر مالک این خانه، این اثر باستانی حدود پنج دهه قبل از پمپئی به عنوان سوغاتی خارج شده بود. پدر او در سفری که به ایتالیا داشته، این اثر را از مردی ناشناس تحویل گرفته، که بلافاصله پس از فروش آن صحنه را ترک نموده است. اعضای خانواده که از اهمیت این شیء آگاه نبودند آن را به عنوان یک شیء تزئینی در خانه خود نصب نموده بودند.

قدمت این تکه مرمر باریک، که روی آن حکاکی هایی وجود دارد، به حوالی 62 میلادی بازمی شود و روی آن صحنه ای از زمین لرزه ای به تصویر کشیده شده که در همان سال اتفاق افتاده است. نکته قابل توجه درباره نقش های روی این مرمر، نمایش فروریختن دروازه های پمپئی است.

زمانی که مالک 85 ساله این خانه تصمیم گرفت آن را بفروشد، اعضای خانواده نیز تصمیم گرفتند درباره ارزش احتمالی این تکه مرمر آگاه شوند. در نتیجه آن ها از کارشناسان یک موزه خواستند که این مرمر را آنالیز نمایند.

این تکه مرمر به همراه یک تکه مرمر مشابه دیگر، حدود 2000 سال قبل در خانه ای واقع در مرکز پمپئی نصب شده بودند. این تکه مرمر که اخیرا کشف شده است، حدود نیم قرن به عنوان یک شیء مسروقه گزارش شده بود. محققان همچنان آنالیز این مرمر را برای تایید اصالت آن ادامه خواهند داد.

هنگامی که کوه وزوویوس در سال 79 پس از میلاد منفجر شد، پمپئی و اطراف آن، زیر خاکستر آتشفشانی مدفون شد و هزاران رومی که اصلاً نمی دانستند در زیر یکی از بزرگترین آتشفشان های اروپا زندگی می نمایند جانشان را از دست دادند. با فوران این آتشفشان، شهر زیر لایه ای ضخیم از خاکستر مدفون شد. کاوش های باستان شناسی در این محوطه به کشف آثار تاریخی و بناهای متعددی منجر شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 آذر 1402 بروزرسانی: 28 آذر 1402 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2678

به "کشف گنجینه گمشده در یک خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گنجینه گمشده در یک خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید