نحوه پرورش کارمندانی معتمد و ماندگار

به گزارش سبزوار امروز، بسیاری از ما در زندگی حرفه ای مان قطعا با کارمندانی روبرو شده که اشتباهات کوچک آنها به دردسرهایی بزرگ درآمده است. حال پرسشی که مطرح می شود اینست که اگر از کارمندی خطایی سر زد بهتر است چه واکنشی داشته باشیمم؟معمولا در چنین شرایطی به شدت احساس یاس کرده و این کاملا طبیعی است، به ویژه اگر یک اشتباه جزئی پروژه ای بزرگ را به توقف رسانده یا آسیب های ناشی از آن وجهه سازمان را زیر سوال ببرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

نحوه پرورش کارمندانی معتمد و ماندگار

در این شرایط مدیران غالبا به شیوه ای کاملا سنتی عمل کرده. آنها معمولا کارمند مربوطه را فرا می خوانند و او را سرزنش می کنند به این امید که تنبیه شده و از اشتباهش درس بگیرد. البته به کارگیری این روش خالی از ضرورت نیست. اگر یک مدیر احساس ناامیدی خود را از آنچه رخ داده است، بروز دهد، هم از میزان استرس و فشار او کم شده و هم برای سایر کارکنان درس عبرتی می شود تا مرتکب اشتباهات مشابه نشوند.اما همه مدیران این گونه عمل نمی کنند. برخی از مدیران ترجیح می دهند هنگام برخورد با یک کارمند خاطی، به جای سرزنش یا تنبیه، با احساس همدردی داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که این مدیران از کارمند خود شاکی یا عصبانی نیستند. آنها نیز مانند هر مدیر دیگری امکان دارد، ناراحت یا خشمگین شوند اما تلاش می کنند بر خشم خود تسلط پیدا کرده و درباره کارمند خود عجولانه قضاوت نکنند. آنها سپس ابعاد بحران پیش آمده را مورد بررسی می کنند. به باور این مدیران هر بحران، فرصتی است که می توان از آن درس گرفت.

کارشناسان براین اعتقادند که هر چه با کارمندی که مرتکب اشتباهی شده است بیشتر احساس همدردی کنید، به نتایج بهتری دست می یابید. همدلی یک مهارت است. نخست آنکه ابراز همدلی باعث می شود تا کارمندان بیشتر به شما اعتماد کنند. تحقیقات نشان از آن دارد که وقتی صحبت از وفاداری کارکنان در میان باشد، محیط محبت آمیز و همدلی، عامل موثرتری است تا میزان درآمد. این به آن معناست که برای جلب وفاداری و اعتماد کارکنان اگر آنها را درک کنید، به نتایج بهتری دست می یابید. مطالعات جاناتان هایت از دانشگاه نیویورک نشان از آن دارد که هر چه رهبران یک سازمان نسبت به کارکنان خود دلسوزتر و مهربان تر باشند، میزان وفاداری کارکنان نسبت به آنها بیشتر است. از یاد نبرید که احساسات مثبت به سرعت میان افراد سرایت کرده و به این ترتیب چیزی نمی گذرد که روابط درون سازمانی شما بر پایه اعتماد متقابل شکل می گیرد. از سوی دیگر، ابراز خشم یا نا امیدی هنگام برخورد با یک کارمند خاطی، باعث می شود تا او از شما فاصله بگیرد.

کارمندان، یک مدیر قابل اعتماد را بیشتر دوست دارند و از نظر آنها دلسوزی یکی از ویژگی های اصلی یک مدیر قابل اعتماد است. به بیان ساده تر، بر اساس نتایج تحقیقات هنگام برخورد با یک مدیر مهربان، مغز شما به طور اتوماتیک به شما فرمان داده تا واکنش مثبت نشان دهید. کارمندانی که به مدیر خود اعتماد داشته در محیط کار عملکرد بهتری دارند و در این بازی همه برنده به حساب می آیند.

برخورد پرخاشگرانه با کارمندان نه تنها اعتماد آنها را نسبت به شما از بین می برد، بلکه خلاقیت آنها نیز تحت تاثیر محیط پراسترسی که شما بوجود آورده اید، به شدت کم می کند. مطالعات نشان داده است که ابراز خشم دارای مزایایی نیز هست. مثلا اگر خشم خود را ابراز کنید، قدرتمندتر به نظر آمده و دیگران از شما حساب می برند. از سوی دیگر با ابراز عصبانیت می توانید در برابر کسی که به شما ظلم کرده بایستید و حق خود را بگیرید. اما اگر به عنوان یک مدیر خود را کنترل نکنید و دائما از کوره در بروید، دیدگاه کارکنان نسبت به شما منفی می شود

با تمام این تفاسیر، هنوز هم مایلید به شیوه ای سنتی عمل کنید؟ آیا اگر از کارمند شما خطایی سر زد، می توانید او را درک کرده و از تنبیه او منصرف شوید؟اگر راه دوم را برگزیده اید رعایت نکات زیر به شما کمک می کنند تا از بحران ناشی از اشتباهات کارکنان با موفقیت رد شوید:

1- خودتان را جای کارمندتان قرار دهید. اگر کمی به خود زمان بدهید، می توانید با کارمند خود همدردی کنید. اگر در موضع قدرت باشید، به سختی توان همدردی با دیگران را دارید. بنابراین به عنوان یک مدیر لازم است که به درجه ای از خودآگاهی دست یافته تا بتوانید اطرافیان خود، احساسات و انگیزه هایشان را بهتر درک کنید.

2- گذشت کنید. احساس همدردی به شما کمک کرده تا از اشتباهات کارمند خود بگذرید. گذشت نه تنها رابطه میان شما و کارمندتان را مستحکم می کند بلکه بر اساس شواهد، برای سلامت جسم و روح شما نیز فایده دارد. درحالی که کینه ورزی باعث بالارفتن تپش قلب و فشار خون می شود.

1. کمی تامل کنید. کمی به خود زمان داده و سعی کنید کنترل خشم خود را در دست بگیرید. این به شما کمک می کند تا واکنشی منطقی و عاقلانه نشان دهید. سپس می توانید موقعیت را خوب بررسی کنید و برای حل مساله یک رویکرد مناسب انتخاب کنید.

هرچه اعتماد، وفاداری و خلاقیت در یک سازمان بیشتر و استرس و ترس در آن کمتر باشد، درصد رضایتمندی و بازدهی کارکنان بیشتر و نرخ ریزش نیروی انسانی کمتر است. تعاملات مثبت به سلامت کارکنان یک سازمان منتهی می شود. سلامت کارکنان حتی موجب افزایش کیفیت خدمات رسانی و رضایت مشتریان نیز می شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2383

به "نحوه پرورش کارمندانی معتمد و ماندگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه پرورش کارمندانی معتمد و ماندگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید