تور گرجستان: معرفی فرودگاه بین المللی تفلیس

به گزارش سبزوار امروز، آشنایی با فرودگاه بین المللی تفلیس

این روزها سفر به گرجستان با برداشتن ویزای این کشور برای بسیاری از ایرانیان بسیار آسان تر از گذشته شده است. یکی از فرودگاه های اصلی تفلیس مرکز این کشور که اتفاقا بسیار هم پر رفت و آمد است، فرودگاه بین المللی تفلیس یا شوا روستاولی تفلیس(თბილისის შოთა რუსთაველის სახელობის საერთაშორისო აეროპორტი) نام دارد. امروز می خواهیم در خبرنگاران این فرودگاه را از نظر تاریخچه، اطلاعات، ترمینال ها، راه های دسترسی و امکانات معرفی و آنالیز نماییم. با ما همراه باشید.

تور گرجستان: معرفی فرودگاه بین المللی تفلیس

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

تاریخچه فرودگاه بین المللی تفلیس

فرودگاه بین المللی تفلیس، با نام قدیمی نوو الکسیوکا و نام فعلی شوتا روستاولی تفلیس، در سال 1952 در مرکز کشور گرجستان ساخته شد. این فرودگاه به وسیله یکی از معمارین معروف در آن موقع به نام بریدز(Beridze) در سبک معماری خاصی به نام طراحی استالینیستی(Stalinist architecture) که به اتحاد جماهیر شوروی منصوب بود و در سال های 1933تا1955در سرزمین های تحت امر شوروی بود ساخته می شدند، طراحی شد. این طرح خاص شامل طرح یک ساختمان مخصوص فرودگاهی با طبقاتی با محور متقارن است که حس یک آپارتمان را القا می نماید!

در سال 1981 فرودگاه تفلیس یکی از فرودگاه های اصلی و مهم شوروی بود که سالانه در حدود 1.5 میلیون مسافر را در خود پذیرا بود و جابه جا می کرد اما پس از سقوط حکومت شوروی این عدد به 230 هزار نفر در سال کاهش پیدا کرد. در سال 1990، کار ساخت ترمینال نو به اتمام رسید. نتیجه کار یک سالن مجهز فرودگاهی بود که حد و استاندارهای بین المللی را در اصول طراحیش به خوبی رعایت نموده بود. از سال 2005 میلادی به بعد این فرودگاه با تغییر مدیریت و البته برنامه های متفاوتی روبرو گشت که باعث شد از نظر امکانات فرودگاهی و سرویس و خدمات رشد کند.

از سال 2007 به بعد شرکت هلدینگ TAV(TAV Airports Holding) مدیریت و اداره این فرودگاه را در دست دارد. پس از چندی مسئولین این فرودگاه تصمیم گرفتند با مشارکت نهادهای دولتی گرجستان، یکی از باندهای این فرودگاه را استفاده نمی کردند مورد بازسازی قرار داده و مجدد استفاده نمایند. پروژه بازسازی باند قدیمی فرودگاه با رعایت استانداردهای مربوط به ایکائو و مقررات Code F شروع شد و با اتمامشان امکان را برای فرودگاه به وجود آورد که انواع هواپیماهای مختلف و پهن پیکر را پذیرا باشد. بعلاوه این فرودگاه توان این را پیدا کرد که مسیرهای پروازی مختلف از ایرلاین های مختلف را بپذیرد و ظرفیت پذیرش مسافر خود را بالا ببرد.

در فوریه سال 2007 با اتمام پروژه بازسازی مجدد فرودگاه یک ترمینال بین المللی نو، پارکینگ برای مسافران، ریل قطار و دیگر تجهیزات حمل و نقل زمینی مختلف به مجموعه فرودگاه است. این خط راه آهن نو به راحتی فرودگاه را به مرکز شهر تفلیس وصل می نماید. زمین فرودگاه در حدود 25 هزار متر مربع مساحت دارد. البته در حال حاضر نیز پروژه هایی دیگر برای توسعه فرودگاه وجود دارد. در واقع این فرودگاه در آینده ای نه چندان دور تبدیل به یکی از مدرن ترین و مجهز ترین فرودگاه های جهان خواهد شد. در طول سال 2016 باند اصلی فرودگاه مجددا مورد بازسازی نهاده شد و در آن چراغ های مخصوص باند فرود کار شد تا سطح ایمنی باند بالاتر رود.

چراغ های محافظ باند LED در تمامی باندهای فرودگاه اضافه شد. سیستم برج مراقبت فرودگاه نیز بیش از پیش به روز رسانی شد تا امنیت پروازهایی که باید فرود اضطراری به طور مثال در شرایط بد آب و هوایی داشته باشند نیز، بالاتر رود. ترمینال نو شامل امکاناتی همانند: یک پل نو، دو خروجی مجزا، 5 پارکینگ نو برای هواپیما ها، 3 بالابر بار 150 متر مساحت مفید و 1 پارکینگ نو برای 250 اتومبیل از امکاناتی است.

گفتنی است که ترافیک مسافری بین سال های 2009 تا 2016 در حدود 3 برابر شد و به 2.2 میلیون نفر در سال رسید. از این فرودگاه برای ایرلاین های ایرانی همانند هواپیمایی آتا، هواپیمایی قشم و هواپیمایی زاگرس به مقصد فرودگاه امام، فرودگاه بین المللی مشهد و فرودگاه بین المللی شیراز مقصد پروازی وجود دارد. فرودگاه بین المللی تفلیس در 17 کیلومتری جنوب شرقی شهر تفلیس واقع شده است.

اطلاعات فرودگاه بین المللی تفلیس

نام فرودگاه بین المللی تفلیس: Tbilisi International Airport

کد یاتا: TBS

کد ایکائو: UGTB

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

ارتفاع از سطح دریا: 495 متر

فاصله زمانی از تهران: 1 ساعت و 22 دقیقه

فاصله هوایی از تهران: 892 کیلومتر

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی تفلیس: www.tbilisiairport.com

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی تفلیس

تاکسی: تاکسی های فرودگاه بین المللی تفلیس به صورت شبانه روزی در مقابل خروجی ترمینال فرودگاه هستند. فاصله فرودگاه تفلیس تا مرکز شهر تفلیس به وسیله تاکسی 20 تا 30 دقیقه است.

شاتل: فرودگاه تفلیس مجهز به سرویس شاتل است. از فرودگاه تا مرکز شهر تفلیس، شاتل دارای 3 ایستگاه است. خدمات شاتل 24 ساعته است.

قطار: آسان ترین و مقرون به صرفه ترین وسیله برای دسترسی به این فرودگاه ،همانطور که بالا تر هم شرح دادیم با وجود خط قطار مخصوص و ایستگاه قطار، استفاده از قطار است. ایستگاه قطار فرودگاه تفلیس در فاصله 70 متری از ترمینال فرودگاه نهاده شده و به شکل یک نیم دایره ساخته شده است.

اتوبوس: از راه های ارتباطی و حمل و نقل فرودگاه است که ایستگاه های آن دقیقا در مقابل سالن پروازهای ورودی فرودگاه نهاده شده است. خط اتوبوس های تفلیس37، درتمامی روزهای هفته 24 ساعته در حال ارائه خدمات هستند.

امکانات فرودگاه بین المللی تفلیس

  • در همه ترمینال های این فرودگاه وای فای پر سرعت در دسترس است.
  • جایگاه های این فرودگاه برای استراحت مناسب اند اما به عقیده خیلی از افراد برای خوابیدن و استراحت کردن در فرودگاه بهتر است بههتل های اطراف فرودگاه بروید.
  • از فروشگاه های مختلف این فرودگاه تماشا کنید و از آن ها در صورت تمایل و احتیاج خرید کنید.
  • رستوران های مختلفی در این فرودگاه موجود است که شما می توانید بسته به ذائقه خود از آن ها غذاهای محلی، بین المللی و فست فود تهیه کنید.
  • در این فرودگاه به راحتی نمی توانید مکانی برای شارژتلفن همراه خود بیابید.
  • در این فرودگاه اجاره اتومبیل نیز امکان پذیر است.
  • اتاق مادر و فرزند در اختیار مسافران نیز می باشد.
منبع: الی گشت
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2354

به "تور گرجستان: معرفی فرودگاه بین المللی تفلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: معرفی فرودگاه بین المللی تفلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید