مادربردهای جدید ایسوس برپایه چیپست Z490

به گزارش سبزوار امروز، مادربردهای جدید ایسوس برپایه چیپست Z490 برای پردازنده های نسل 10 اینتل معرفی گردید. ایسوس به عنوان یکی از بزرگترین شرکای اینتل، طیف وسیعی از مادربردهای Z490 را که در ترکیب بندی های مختلف قرار دارند را ارائه می دهد.

مادربردهای جدید ایسوس برپایه چیپست Z490

مادربردهای جدید ایسوس بر پایه چیپست Z490 می باشد

مجموعه محصولات و مادربردهای جدید ایسوس در سه دسته شامل گیمینگ، فراوری و بازاریابی تقسیم بندی می گردد. این مجموعه ها زیربرندهای منحصر به فردی مانند ROG Maximus، ROG STRIX و TUF Gaming را برای بخش گیمینگ و مادربردهای سری Pro Art، PRIME و Pro را در بخش فراوریی و تجاری در اختیار شما قرار می دهد.

در مجموع، ایسوس 19 مادربرد با چیپست Z490 را معرفی نموده که شامل پنج مادربرد سری ROG Maximus، هفت مادربرد سری ROG STRIX، دو مادربرد سری TUF Gaming، چهار مادربرد سری PRIME و یک مادربرد سری Pro Art می باشد.

مادربردهای جدید ایسوس سری ROG Maximus

سری برتر مادربردهای گیمینگ ایسوس از چهار مادربرد قدرتمند ROG Maximus XII با چیپست Z490 تشکیل شده است. مجموعه مادربردهای ROG همواره نظر گیمرهای سطح بالا را به خود جلب نموده است و سال جاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. سری ROG Maximus XII مادربردهای جدید ایسوس زیر را شامل می گردد:

ASUS ROG Maximus XII Extreme Glacial

ASUS ROG Maximus XII Extreme

ASUS ROG Maximus XII Formula

ASUS ROG Maximus XII Hero Wi-Fi

Asus ROG MAximus XII APEX

هرکدام از مادربردهای جدید ایسوس دارای ویژگی های متفاوتی هستند، بعضی از آن ها در نوع خود بسیار جالب بوده و برای رده های مختلف بازار قیمت های مختلفی دارند. در اینجا مشخصات مربوط به هرکدام از مادربردهای Maximus XII را بازگو می کنیم.

مادربردهای سری ROG Maximus XII ایسوس

ASUS ROG Maximus XII Extreme/Extreme Glacial

ایسوس هنوز مشخصات Maximus XII Glacial را فاش ننموده است اما به نظر می رسد طرحی شبیه به Maximus XII Extreme داشته باشد و از یک واتر بلوک سفارشی برای خنک کننده های لوپ باز بهره ببرد. Maximus XII Extreme مشخصات بسیار بالایی دارد و دارای مدار تغذیه با 16 پاور استیج Infineon است. این 16 فاز VRM از کانکتورهای 8 پین دوتایی بهره می برد که نیروی واحد PWM و خود سوکت LGA1200 را تأمین می کند. ایسوس اظهار داشته به فراوریکنندگان دیگر در رابطه با VRM این مادربرد اعتماد ننموده و بهترین پیشنهاد برای پشتیبانی از پلتفرم اصلی هسته مرکزی Intel می باشد.

از مشخصات دیگر این مادربرد می توان به 4 اسلات DDR4 DIMM که می تواند تا 128 گیگابایت را با سرعت حداکثر 4800 مگاهرتز پشتیبانی کنند نام برد + (ظرفیت های 32 گیگابایتی در DDR4-3600 CL16 با Optimem III کار می کنند). این برد از یک PCB هشت لایه و محلول حرارتی پیشرفته ساخته شده است که تمامی مادربرد را پوشش می دهد. پوشش آلومینیومی ورودی/خروجی در حقیقت یک هیت سینک بسیار عظیم است که کل بخش VRM را در بر می گیرد و توسط یک لوله گرما با قطر عظیم به هم پیوسته است که از تمام راستا یعنی از ناحیه بالای VRM تا هیت سینک PCH عبور می کند. در نزدیکی شکاف های PCIe یک پوشش هیت سینک آلومینیومی نیز وجود دارد که باعث خنک شدن اسلات های M.2 می گردد. ایسوس از لنت های حرارتی با رسانایی بالا برای اطمینان از انتقال گرما به بلوک های هیت سینک استفاده می کند.

با نگاهی به طراحی این مادربرد، چندین ویژگی اصلی وجود دارد که می توان در خصوص آن صحبت کرد از جمله طرح خیره کننده کروم سیاه و نقره ای با یک آرم عظیم ROG Eye که روی هیت سینک PCH حک شده است. همچنین این مادربرد دارای صفحه نمایش OLED دو اینچی Livedash است که در وسط آن قرار گرفته است و اطلاعاتی مانند ساعت، دما، ولتاژ و غیره را نمایش می دهد. این مادربرد دارای 2 اسلات PCIe 3.0 x16، یک اسلات PCIe 3.0 x4 و در کل 4 اسلات M.2 است که دو مورد از این اسلات ها توسط هیت سینک های آلومینیومی و دو اسلات DIMM.2 دیگر که بر روی این برد وجود دارند توسط هیت سینک مخصوص خود خنک می شوند.

ROG Maximus XII Extreme دارای تعداد I/O (ورودی و خروجی) بسیار بالایی است و می توان گفت در مجموع دارای 22 پورت USB است (هم پورت های داخلی و هم خارجی) پورت هایی که در عقب آن تعبیه شده شامل شش پورت USB 3.1 Gen1، سه پورت USB 3.2 Gen 2 (یک پورت Type-C)، یک USB 3.2 Gen 2 x2، یک چیپست SupremeFX S1220 برای خروجی صدا، دو پورت LAN (شامل Aquantia AQC107 10G و Intel I225-V 2.5G)، وای فای 6 AX201 با پشتیبانی بلوتوث V.5.1، یک پورت ThunderboltEX 3-TR برای پشتیبانی از SLI و CFX است. همچنین این مادربرد دارای 2 پورت USB 3.2 Gen 2 در پنل جلویی خود می باشد.

این مادربرد از قابلیت Bios flash-back و دکمه Clear CMOS بهره می برد که در تمامی مادربردهای سری ASUS ROG وجود دارد و همچنین دارای سوئیچ ها و دکمه هایی برای انجام تنظیمات بر روی خود مادربرد می باشد. به صورتی کلی این مادربرد 8 پورت SATA III دارد. ASUS ROG Maximus XII Extreme با قیمت 749.99 دلار به بازار عرضه می گردد.

ASUS ROG Maximus XII Formula

با نگاه کلی به مادربرد Formula می توان همان طراحی Extreme را مشاهده کرد با این تفاوت که از نوع ATX می باشد. مادربردهای ASUS ROG Maximus Formula یک پیشنهاد خوب برای سازندگان لوپ می باشد زیرا دارای واتر بلوک هایی هستند که روی VRMها قرار گرفته اند. Maximus XII Formula نیز از این قاعده مستثنا نیست و شامل آخرین محلول خنک کننده ترکیبی آب Crosschill EK III می باشد که لایه لایه بوده و دارای عملکرد خوبی برای خنک کردن VRM می باشد. هیت سینک VRM شامل یک لوله حرارتی است که گرما را به لایه کانال مسی آب منتقل می کند تا در آنجا به صورت مستقیم توسط مایع خنک کننده خنک گردد.

این مادربرد از یک مدار تغذیه 16 فازی 70 آمپر (بدون تابلو) برخوردار است . از کنترلر ASP14051 PWM همانند سایر مادربردهای سری ROG Maximus XII استفاده می کند. سوکت پردازنده این مادربرد از طریق کانکتور 4+8 پین تغذیه می گردد. این مادربرد دارای 6 پورت SATA III، سه اسلات PCIe 3.0 x16، یک اسلات PCIe 3.0 x1 و سه اسلات M.2 (که شامل 22110 1x و 2280 2x است) می باشد. از دیگر ویژگی های این مادربرد قابلیت های شبکه 10G/2.5G به همراه WiFi-6 است. این مادربرد در مجموع دارای 19 پورت USB می باشد که 2 پورت USB 3.2 Gen2 در پنل جلویی قرار گرفته است. همچنین دارای خنک کننده مخصوص برای شکاف های M.2 به شکل هیت سینکی با پوشش کامل است که تمام مادربرد را خنک می کند. مادربرد Formula با قیمت تقریبی 499 دلار به بازار عرضه خواهد شد.

ASUS ROG Maximus XII HERO Wi-Fi

ASUS ROG Maximus XII HERO Wi-Fi بهینه ترین و خوش قیمت ترین نوع Maximus است که با قیمتی در حدود 399 دلار به بازار عرضه خواهد شد. این مادربرد طراحی شبیه به سایر مادربردهای Maximus دارد اما به به روشی مؤثرتر که باعث کاهش قیمت این مادربرد شده است. مادربرد HERO از یک مدار تغذیه 2+14 فاز 60 آمپر پشتیبانی می کند و از طریق یک کانکتور 4+8 پین تغذیه می گردد. این مادربرد دارای 6 پورت SATA III و همچنین شامل 3 پورت PCIe 3.0 x16، سه پورت PCIe 3.0 x1 و 3 پورت M.2 می باشد.

از نظر I/O (ورودی/خروجی)، این مادربرد دارای پورت شبکه اترنت (Aquantia AQC111C) از نوع 5G و یک پورت اترنت Intel I219-V از نوع 1G است. در HERO در مجموع 17 پورت USB وجود دارد که در پنل جلویی از 2 پورت USB 3.2 Gen 2 استفاده شده است. از ویژگی های دیگر این مادربرد چیپست صدای SupremeFX S1220 و هدر TB می باشد. هر سه اسلات M.2 توسط هیت سینک خنک می گردد و می توان ویژگی های سایر مادربردهای ROG مانند پاور، ری استارت، Clear CMOS و دکمه BIOS flashback را در این مادربرد مشاهده کرد. به طور کلی به نظر می رسد این مادربرد گزینه مناسبی برای افرادی است که می خواهند نسل 10 پلتفرم ها را تجربه کنند.

ASUS ROG Maximus XII APEX

آخرین مادربرد از سری Maximus مادربرد ROG Maximus XII APEX می باشد که به طور اختصاصی برای اورکلاک ها طراحی شده است و همان آرایه VRM با 16 فاز موجود در ROG Maximus XII Formula را دارا می باشد اما توسط کانکتور 8 پین دوگانه تغذیه می گردد. این مادربرد بی نظیرترین طراحی را با برش X خود در اطراف PCH بین تمامی مادربردهای ROG Maximus XII را دارد. این برد دارای دو PCIe 3.0 x16، یک PCIe 3.0 x4، یک اسلات PCIe 3.0 x1 و سه پورت M.2 می باشد. مادربرد Maximus XII APEX به طور مخصوص برای اورکلاک ها طراحی شده است و دارای اسلات های DDR4 است که تا 5000 مگاهرتز را پشتیبانی می کنند. این مادربرد تنها دارای دو اسلات DIMM است که CPU IMC را برای کلاک ها بهینه می کند و از ظرفیت 64 گیگابایت پشتیبانی می کند.

نباید از بعضی ویژگی های این مادربرد مانند دو پورت شبکه 2.5G از نوع (Intel I225-V) گذشت. همچنین APEX به طور کلی دارای 18 پورت USB است که یک پورت USB 3.2 Gen2 در پنل جلویی، یک پورت Thunderbolt و 8 پورت SATA III وجود دارد و همچنین برای خروجی صدا از چیپست SupremeFX S1220A استفاده شده است. وجود WiFi 6 بر روی این مادربرد یک نکته مثبت به شمار می رود اما شما می توانید چندین سوئیچ تنظیم بر روی این مادر برد بیابید که طیف وسیعی از تنظیمات را به کاربران ارائه می دهد. قیمت این مادبرد قیمتی بین Maximus XII HERO و Maximus XII Formula است.

جدول مشخصات مادربردهای ROG Maximus XII

مادربردهای سری ROG STRIX از مجموعه مادربردهای جدید ایسوس

مادربردهای جدیدی ایسوس سری ROG STRIX است که با دارا بودن 7 مادربرد عظیمترین مجموعه مادربردهای ایسوس را دارد. مادربردهای ASUS ROG STRIX برپایه چیپست Z490 و برای گیمرها طراحی شده است. طراحی تمامی این مادربردها بسیار جذاب است و بر روی این مادربردها از علامت های ROG و STRIX استفاده شده است. مادربردهای این سری شامل مادربردهای زیر می باشد:

ASUS ROG STRIX Z490-E

ASUS ROG STRIX Z490-F

ASUS ROG STRIX Z490-A

ASUS ROG STRIX Z490-H

ASUS ROG STRIX Z490-H

ASUS ROG STRIX Z490-G WiFi

ASUS ROG STRIX Z490-G

ASUS ROG STRIX Z490-I

ASUS ROG STRIX Z490-E

مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E با مدار تغذیه 2+14 فازی و سوکت LGA1200 که توسط یک کانکتور 4+8 پینی تغذیه می گردد به بازار عرضه خواهد شد. این مادربرد دارای 4 اسلات DIMM از نوع DDR4 است که تا 4600 مگاهرتز را پشتیبانی می کند و همچنین تا 128 گیگابایت ظرفیت دارد. این مادربرد دارای سه PCIe 3.0 x16، سه PCIe 3.0 x1 و دو اسلات M.2 است. مانند مابقی مادربردهای سری ROG STRIX Z490 این مادربرد نیز دارای یک پورت شبکه اترنت 2.5G از نوع (Intel I225-V) است و همچنین می تواند WiFi 6 را پشتیبانی کند.

این مادربرد دارای 17 پورت USB است که یک پورت USB 3.2 در پنل جلوی از نوع (Type-C) است. تمامی مادربردهای ASUS ROG STRIX Z490 دارای چیپست صدای SupremeFX S1220A هستند. طراحی مادربردهای ROG STRIX تغییرات زیادی نسبت به ورودی خروجی های یکدیگر ندارند و تقریبا شبیه هستند. Z490-E تنها مادبرد سری Z490 ROG STRIX است که از Q-code برای عیب یابی استفاده می کند. قیمت این مادربرد 299.99 دلار می باشد.

ASUS ROG STRIX Z490-F

مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-F دارای مدار تغذیه 2+12 فازی است و می تواند از حافظه DDR4 تا 4600 مگاهرتز را پشتیبانی کند. تمامی ویژگی های این مادربرد مانند ROG STRIX Z490-E است با این تفاوت که دارای 15 پورت USB است و WiFi 6 را نیز پشتیبانی نمی کند. کاربران می توانند کارت WiFi خودشان را به پورت M.2 E-key اضافه کنند. همچنین این مادربرد دارای یک هدر تاندر بولت بسیار عالی نیز می باشد. طراحی هیت سینک این مادربرد درست مانند Z490-E است. قیمت ارائه شده برای این مادربرد 269.99 دلار خواهد بود.

ASUS ROG STRIX Z490-A

با نگاهی به مادربرد Z490-A می توان دید که این مادربرد طراحی VRM یکسانی دارد اما دارای تفاوت های در ورودی/خروجی این مادربرد مشاهده می کنیم. این مادربرد دارای سه PCIe 3.0 x16، یک PCIe 3.0 x4، یک PCIe 3.0 x1 و دو اسلات M.2 می باشد. همچنین این مادربرد دارای HDMI 1.4 و پورت نمایشی 1.4 است درحالی که دو مادربرد ROG STRIX یاد شده یعنی (E و F) دارای HDMI 1.4b و DP 1.2 می باشند. همچنین این مادربرد دارای هیت سینک های کمتری نسبت به مدل های قبلی است.

ASUS TOG STRIX Z490-H

مادربرد Z490-H دارای طراحی و ویژگی های مشابه Z490-A است با این تفاوت که از پورت USB 3.2 Gen2 Type-C در پنل جلویی خبری نیست. ما بقی قابلیت های این مادربرد دقیقا مانند Z490-A است اما شما با قیمت کمتری نسبت به Z490-A ارائه خواهد شد.

ASUS ROG STRIX Z490-G WiFi

مادربرد Z490-G ویژگی های کمتر و قیمت پایین تری نسبت به مابقی بردهای ROG STRIX دارد. این مادربرد پورت های کمتری نسبت به Z490-H دارد که شامل دو PCIe 3.0 x16 و یک اسلات PCIe 3.0 x1 است. همچنین این مادربرد دارای هدر تاندر بولت نمی باشد اما در پنل جلویی یک پورت USB 3.2 Gen 2 دارد. سری Z490-G با دو ویژگی ارائه م گردد یکی به مراه WiFi و دیگری بدون آن. نوع WiFi این مادربرد مشخصات مشابه را به همراه کنترلر WiFi 6 دارد در حالی که مدل دیگر حتی از M.2 E-key برای پشتیبانی از کارت WiFI نیز برخوردار نیست. هردوی این مادربردها به صورت mATX می باشند.

ASUS ROG STRIX Z490-I

مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-I بدون شک نسبت به مابقی مادربردهای این سری به غیر Z490-E دارای گزینه های جالب تری است. این مادربرد از نوع ITX بوده و دارای مدار تغذیه 2+8 فازی خواهد بود که نه تنها از ویژگی طراحی هیت سینک با لوله گرمایشی بهره می برد همچنین دارای یک محلول خنک کننده است که تا 12 درجه دما را خنک تر نگه می دارد. این برد توسط یک کانتور 8 پین تغذیه می گردد. از ویژگی های دیگر این مادربرد یک اسلات PCIe 3.0 x16 و دو اسلات M.2 است (کیی از این اسلات های M.2 در جلو و دیگری در پشت مادربرد قرار گرفته است). هر دوی این پورت های M.2 دارای خنک کننده هیت سینک هستند.

ورودی/خروجی های این برد شامل پورت LAN 2.5G و 13 پورت USB، چهار پورت SATA III، یک پورت USB 3.2 Gen 2 در پنل جلویی، WiFI 6 و یک چیپست SupremeFX S1220A است. برای نمایش، این مادربرد از HDMI 2.0a و پورت نمایشی 1.4 بهره می برد. قیمت این مادربرد 299.99 دلار می باشد.

گالری تصاویر مادربردهای ROG STRIX Z490

جدول مشخصات مادربردهای ROG STRIX XII Z490

منبع : سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1357

به "مادربردهای جدید ایسوس برپایه چیپست Z490" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادربردهای جدید ایسوس برپایه چیپست Z490"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید