قیمت بعضی شماره های رند موبایل به 50 میلیارد تومان رسید
به گزارش سبزوار امروز، فون واژه یک تجارت خاص و پررونق در بازار سیم کارت است که این روز ها با استقبال ایرانیان روبرو شده است.
به گزارش روزنامه شهروند، خط هایی که ما می فروشیم یونیک است؛ یعنی تکرار نشدنی؛ دیگری ندارد! در تمام ایران یک شماره وجود دارد که می گردد، (0912 امیرعلی). این ها را یکی از قدیمی ها و به اصطلاح خودش کارکُشته های بازار فون واژه می گوید؛ کسی که از آشنایان خریدار شماره خاص هم به شمار میرود؛ کدام شماره؟ شماره بیست میلیارد تومانی.
خرید و فروش شماره های میلیاردی یک اتفاق عادی!
تعجب نکنید! فروش میلیاردی شماره های رُند در بازار ایران چندان داستان عجیب و تازه ای نیست. در بازار خط ایران چند شماره کاملا رُند وجود دارد که با ارقامی بین 40 تا 50میلیارد تومان نیز معامله شده است.
یعنی معادل سه یا چهار آپارتمان لوکس صد متری در منطقه ها یک یا دو تهران. این ها را سینا یکی از فروشنده های بازار موبایل علاءالدین می گوید. این شماره ها که در حدود 5 تا 6 شماره است، معمولا با خودرو های لاکچری و آپارتمان های لوکس نیز معامله می گردد.
چه کارتونی دوست داری؛ بابا؟
شماره های رُند در ایران هم کارکرد تجاری دارد، هم کارکرد سرمایه گذاری. اما شماره یونیک بیست میلیارد تومانی نه از دسته کارکرد های تجاری و نه از دسته کارکرد های سرمایه گذاری است.
ماجرایش کمی عجیب تر است؛ اعداد این شماره اصلا رُند نیست! یکی از قدیمی های بازار فون واژه که دوست ندارد نامش فاش گردد، در خصوص این ماجرا می گوید: شماره یونیک 000/000/000/20 تومانی، هدیه یک پدر به دخترش است، علت گرانی این سیم کارت همین است که به حروف می گردد، نام یک شخصیت کارتونی محبوب!
فون واژه کارکرد تجاری دارد!
چه حرفه ای داری؟ نامتو بگو؟ کدوم شهر زندگی می کنی؟ یا اصلا چه شخصیت کارتونی دوست داری؟ همه این سوال ها می تواند بهانه ای گردد برای خرید یک خط فون واژه. اما امید قربانی که از سال 89 تجارت خود را در این عرصه شروع نموده، فون واژه را یک فرصت تبلیغی بی نظیر در عرصه تجاری کشور می خواند.
این فعال مالی دایره این بازار را وسیع تر از خرید و فروش چند سیم کارت با نام خاص می داند و می گوید: اگرچه مدت بسیاری از ورود این واژه در ادبیات تجاری ایران گذشته، اما هنوز ظرفیت های فون واژه در ایران مغفول مانده. او که از قدیمی های این بازار به شمار می آید و خود را خط شکن این تجارت معرفی می نماید، معتقد است برندسازی مهم ترین کارکرد تجاری این بازار است. از نگاه این فعال مالی، به موضوع فون واژه نباید از دیدگاه صرفا تجملی و شخصی نگریست. او معتقد است که این بازار فرصتی است برای رونق کسب و کار در کشور.
خطوط فون واژه؛ خطوط تکرار نشدنی!
البته بهره گیری از روش فون واژه این روز ها در کشور ما نیز تا حدودی کاربردی شده است. اهمیت این بازار در سال های اخیر باعث شده تا سرویس های مخابراتی نیز به ارائه این خطوط بپردازند. موضوعی که رضا قربانی نیز به آن اشاره دارد.
این فعال مالی می گوید: این حوزه ادبیات خاص خود را دارد. خطوط تلفن با نام هایی همانند یونیک، برلیانس و گلدن تعریف می شوند. خطوط برلیانس و گلدن هم از لحاظ قیمتی ارزشمند به شمار می آیند، اما گران ترین خطوط، سیم کارت های یونیک هستند.
خط یونیک یعنی خطی که تکرار نشدنی است، یک خط منحصر به فرد. اهمیت خطوط فون واژه هم دقیقا به همین علت است. این خطوط تکرار نشدنی هستند. ما یک خط داریم که به حروف می گردد صرافی یا امیرعلی.
وقتی از فون واژه حرف می زنیم؛ دقیقا از چه چیزی حرف می زنیم؟
شماره تلفن های خصوصی که استفاده از آن ها در کشور های گوناگون رونق یافته، با اصطلاح Vanity Number شناخته شده اند و معادل فارسی آن ها فون واژه است. تعریف ساده تر فون واژه می گردد: جایگزین حروف با اعداد.
اگر به صفحه شماره گیر موبایل در زمان تماس دقت کنید، در کنار اعداد روی گوشی های تلفن، حروف انگلیسی نیز چاپ شده است. این حروف که در سِیر ترتیبی یک شماره تلفن به چشم می خورد، می تواند نشان دهنده یک عدد باشد.
علت چاپ این حروف روی گوشی های تلفن این است که در بسیاری از نقاط دنیا، از جمله در آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا و… به جای اینکه شماره تلفن خود را با عدد بیان نمایند، با حروف و با نام برند خود بیان می نمایند.
به طور مثال شماره سامسونگ در آمریکا 1800 Samsung و شرکت اپل 1800 MyApple است. این موضوع با توجه به این مهم است که حفظ یک برند ساده تر از حفظ یک عدد در فکر است.
قیمت ها در این بازار بر اساس مولفه های متعددی معین می گردد، به طور مثال سیم کارت های چند ده میلیونی متعلق به شماره هایی است که می توان با آن ها اسامی هفت حرفی ساخت.
بدیهی است که اگر تعداد حروف کامل نگردد، باید عددی به اول و آخر فون واژه اضافه گردد که همین باعث کاهش قیمت می گردد.
منبع: فرارو