تفاوت سقف پانوراما با مونروف و سانروف

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران : سقف پانوراما به عنوان آپشن خودرو یکی از جدیدترین انواع مختلف سانروف به حساب می آید. استفاده از سانروف از اوایل قرن بیستم و در خودروهای اولیه آغاز شد.

تفاوت سقف پانوراما با مونروف و سانروف

به گزارش به نقل از پرشین خودرو، سقف پانوراما، یکی از انواع آپشن خودرو است که در خودروهای لوکس استفاده می گردد و چندین سال است جای خود را در مشخصات خودروهای زیر عنوان امکانات و تجهیزات رفاهی باز نموده است.

سقف پانوراما جدیدترین آپشن خودروهای داخلی

همان طور که امکانات و تجهیزاتی که زمانی جزو وسایل لوکس به حساب می آمدند و فقط عده کمی توانایی استفاده از آنها را داشتند، با ورود تکنولوژی جدید و کاهش قیمت در دسترس همه افراد قرار می گیرد، سقف پانوراما هم کم کم به یکی از آپشن های خودروهای میان رده و معمولی تبدیل می گردد.

خودرو میان رده پژو 207، اولین خودرو فراوری و مونتاژ داخل است که توسط با سقف پانوراما به بازار عرضه می گردد.

سقف پانوراما به عنوان آپشن خودرو یکی از جدیدترین انواع مختلف سانروف به حساب می آید. استفاده از سانروف از اوایل قرن بیستم و در خودروهای اولیه آغاز شد. هیلمن آئرو مینکس اولین اتومبیلی بود که با سقف مونروف در سال 1934 میلادی به بازار آمد. اما جدی شدن استفاده از سقف پانوراما در سال 2008 میلادی و با شورولت کروز آغاز شد.

معرفی سانروف، مونروف و سقف پانوراما

سانروف (Sunroof) بخش متحرکی است که پنجره ای را در سقف خودرو باز می نماید. به وسیله سانروف نور و هوای تازه وارد کابین خودرو می گردد. مدل های اولیه سانروف در خودروهای قدیمی تر با استفاده از دست و دستگیره ای که در سقف خودرو قرار داشت انجام می شد اما خودروهای جدید مجهز به سانروف برقی شده اند که به وسیله دکمه هایی روی سقف کنترل و باز و بسته می گردد.

*سقف مونروف

در صورتی که سانروف از جنس شیشه ساخته شده باشد به آن مونروف (Moonroof) می گویند. نمونه اولیه آن روی هلیمن آئرو مینکس نصب شد اما اصطلاح مونروف اولین بار در سال 1973 میلادی توسط جان اتکینسون، مدیر بازاریابی فورد برای تعریف آپشن های فورد کانتیننتال مارک IV استفاده شد.

*سقف پانوراما

اگر سقف خودرو تماما از جنس شیشه ساخته شده باشد، به آن سقف پانوراما می گویند که می تواند یک تکه و یا اینکه دو تکه و بخشی از آن قابل باز شدن باشد و نقش سانروف را ایفا نماید. اولین خودرویی که از آپشنی مشابه با سقف پانوراما به معنای امروزی استفاده کرد، لامبورگینی اسپادا بود. این خودرو در مسابقه گرند پریکس موناکو با سقف پلکسی گلاس شرکت کرد.

سقف پانوراما یکی از پرطرفدارترین آپشن ها در خودروهای لوکس به حساب می آید که در ماشین هایی مانند: پورشه کاین، مرسدس C کلاس، لکسوس ES و تسلا مدل S استفاده شده است.

مزایای سقف پانوراما

سقف پانوراما آپشنی نیست که در عملکرد خودرو تاثیرگذار باشد و باعث بهتر شدن کنترل و فرمان پذیری خودرو گردد. خرید خودرویی که این آپشن لوکس را داشته باشد، فقط به سلیقه خریدار ماشین بستگی دارد. البته سقف پانوراما مزایایی هم برای خود راننده دارد.

سقف پانوراما این امکان را می دهد تا نور خورشید به داخل کابین تابیده گردد و حال عمومی راننده و سرنشینان را بهتر کند. استفاده از نور طبیعی در هنگام رانندگی در سطح شهر و جاده می تواند موجب رضایت و خشنودی بیشتر راننده گردد. هر چند این اتفاق بیشتر در کشورهای اروپایی می افتد که آفتاب ملایم تر است.

در صورتی که سقف پانوراما قابلیت باز شدن داشته باشد، راننده می تواند برای استفاده از هوای تازه از این آپشن استفاده کند، به جای اینکه شیشه روی درها را پایین دهد. این کار باعث می گردد تا هوا مستقیم به صورت و گوش راننده و سرنشینان برخورد نکند و از گوش درد به خصوص در سفرهای طولانی جلوگیری گردد.

یکی دیگر از مزایای سقف پانوراما گسترش دید راننده و سرنشینان است که دیگر محدود به شیشه جلو یا شیشه های کناری نخواهد بود و به همین فضای داخل خودرو عظیم تر به نظر می رسد و سرنشینان، به خصوص افرادی که در جایگاه عقب نشسته اند، احساس راحتی بیشتری پیدا می نمایند.

معایب سقف پانوراما

همان طور که گفتیم خرید خودرویی با سقف پانوراما کاملا به سلیقه راننده و مالک بستگی دارد. به دلیل اینکه سقف پانوراما از جنس شیشه یا پلکسی گلاس ساخته می گردد، ممکن است این ترس را ایجاد کند که در تصادفات شدید و در زمان چپ شدن خودرو، سقف شکسته گردد. هر چند جای نگرانی نیست، به دلیل اینکه سقف پانوراما از مواد مستحکم درست شده و می تواند ضربات وارده را تحمل کند.

عیب دیگری که برخی از رانندگان به سقف پانوراما می گیرند، تابش نور خورشید به داخل کابین و افزایش دما است. این اشکال بیشتر مربوط به مناطق و کشورهای گرمسیر است که در آنها آفتاب شدیدتر است و گرمای بیشتری دارد. برای برطرف نگرانی این دسته از رانندگان باید گفت که سقف پانوراما مجهز به پرده یا سان شید است که در صورت بستن آن، نور خورشید وارد کابین نمی گردد.

سقف پانوراما به دلیل جنس و ضخامتی که دارد، دارای وزن بیشتری نسبت به سقف معمولی است و به وزن کلی خودرو اضافه می نماید. افزایش وزن می تواند شتاب خودرو را کمتر نموده و میزان مصرف سوخت را افزایش دهد.

خودروهای داخلی با سقف پانوراما

معروف ترین خودروی مجهز به سقف پانوراما که در داخل کشور فراوری و مونتاژ می گردد، پژو 207 است که قیمت بیشتری نسبت به مدل های معمولی دارد. شاسی بلند چری تیگو 7 هم دارای آپشن سقف پانوراما است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2059

به "تفاوت سقف پانوراما با مونروف و سانروف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت سقف پانوراما با مونروف و سانروف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید