تریبنافین Terbinafine

به گزارش سبزوار امروز، قرار می گیرد. مخصوصاً برای درمان تینیا (کرم کدو) مؤثر می باشد. ضمناًً به صورت کرم برای درمان برفک و بثورات از آن استفاده می گردد. دارو ظرف 6 هفته موجب درمان کرم کدو می گردد. اما درمان عفونت های ناخن ها ممکن است 6 ماه طول بکشد. تأثیر این دارو نسبت به دیگر داروهای ضد قارچی به خاطراینکه زودتر جذب بدن می گردد بیشتر است.

تریبنافین Terbinafine

تریبنافین Terbinafine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Lamisisl AT, Lamisil

دسته دارویی : داروی ضد قارچ

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی (جز در مورد برخی پمادهای پوستی)

قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو

این داروی ضد قارچ برای درمان عفونت های قارچی پوست و ناخن ها مورد استفاده

قرار می گیرد. مخصوصاً برای درمان تینیا (کرم کدو) مؤثر می باشد. ضمناًً به صورت کرم برای درمان برفک و بثورات از آن استفاده می گردد. دارو ظرف 6 هفته موجب درمان کرم کدو می گردد. اما درمان عفونت های ناخن ها ممکن است 6 ماه طول بکشد. تأثیر این دارو نسبت به دیگر داروهای ضد قارچی به خاطراینکه زودتر جذب بدن می گردد بیشتر است.

اشکال دارو : قرص، کرم، اسپری پوستی

زمان مصرف دارو : قرص ها (یک بار در روز)، کرم (1 تا 2 بار در روز)

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : درمان عفونت های کرم کدو (قرص 250 میلی گرم، (درمان برفک و بثورات پوستی (کرم طبق دستور پزشک)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. ضمناًً این اثرات مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد. ضمناًً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : دوره درمان با این دارو را کامل کنید. حتی اگر احساس بهبودی نمودید زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد و قطع ناگهانی درمان با دارو به عود مجدد علائم بیماری منجر گردد. ضمناًً اگر پس از مصرف دارو دچار یرقان، ظاهر شدن جوش، زخم گلو، سوزش و خونریزی دهان گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً پزشک را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی مصرف دارو :

عوارض معمول مصرف این دارو اکثراً خفیف می باشند و دوام چندانی ندارند. ازجمله این عوارض می توان به تهوع، سوء هاضمه شکم درد، اسهال و سردرد اشاره نمود. ضمناًً برخی افراد مصرف کننده این دارو ممکن است دچار اختلالات حس چشایی، سرگیجه، درد عضلات و مفاصل شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : چون مفید بودن این دارو برای این گروه سنی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2196

به "تریبنافین Terbinafine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تریبنافین Terbinafine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید