اطاعیه مهم برای دارندگان کارتخوان، مردم نگران نباشند

به گزارش سبزوار امروز، به گفته رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، از نظر دسترسی سازمان به اطلاعات مودیان، هیچ فرقی بین صاحبان دستگاه های کارتخوان فعال و غیرفعال نیست. او می گوید: افرادی که از ثبت کارتخوان شانه خالی کنند مشمول جریمه می شوند درحالی که در حالت عادی تا 36 میلیون تومان سود خالص کسبه شمول مالیات نیست.

اطاعیه مهم برای دارندگان کارتخوان، مردم نگران نباشند

به گزارش اقتصادآنلاین، چند روز پیش داود منظور، رییس سازمان مالیاتی، خبر داده بود که با اجرای طرح ساماندهی کارتخوان ها، بیش از سه میلیون دستگاه ساماندهی شده که از این تعداد، صاحبان 2 میلیون دستگاه کارتخوان درخواست غیرفعال سازی داده اند.

در این خصوص محمد برزگری، رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای مالیات صاحبان این کارتخوان های غیرفعال خواهد افتاد؟ گفت: سه میلیون و 900 هزار دستگاه اکنون سازماندهی شده اند و دوهزار و 100 مورد غیرفعال کرده اند، اما غیر فعال کردن لزوما به معنی تلاش برای فرار مالیاتی نیست.

وی افزود: بسکمک از افرادی که کارتخوانشان را غیر فعال می کنند اصلا فعالیت مالی ندارند. ممکن است تعدادی از آن ها سال ها پیش کارتخوان را گرفته باشند، ولی به هر دلیلی استفاده نکرده باشند، اقدامی هم برای غیرفعالسازی انجام نداده باشند.

رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی مطرح کرد: بعضی سیستم های بانکی هم با دادن یک دستگاه کارتخوان آن را در چند سوییچ متفاوت تعریف کرده اند تا خدمات بهتری بدهد؛ بنابراین مواردی پیش آمده که فرد مراجعه کرده و دیده در حالی که یک کارتخوان بیشتر ندارد، مثلا سه کارتخوان به نامش خورده، در این حالت هم درخواست غیرفعالسازی می دهد. بعضی دیگر هم ممکن است مثلا برای کارکوچکی مثل شارژ ساختمان یا صندوق وام خانگی و... کارتخوان دریافت کرده باشند، پس طبیعتا الان میلی به تشکیل پرونده مالیاتی روی آن دستگاه ندارند، پس ترجیح می دهند دستگاه را غیرفعال کنند. بسکمک از موارد اینگونه است. مسلما تمام دو هزار و 100 دستگاه قصد فرار مالیاتی ندارند.

برزگری در پاسخ به این پرسش که شرایط صاحبان کارتخوان های غیرفعال چطور بررسی خواهد شد؟ شرح داد: دستگاه کارتخوان یک درگاه پرداخت است، کلیه مبالغی که از طریق آن جابجا می شود در نهایت به حساب های بانکی افراد می رسد؛ بنابراین هیچ فرقی بین دستگاه های فعال و غیرفعال نیست. اطلاعات اصلی کارتخوان در حساب بانکی رسوب می کند و سازمان مالیاتی هم بر اساس اولویت مبالغ بزرگ به حساب های بانکی دسترسی پیدا می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مبالغ بزرگ برای سازمان مالیاتی یعنی چقدر؟ گفت: فقط به رقم نیست. بستگی به ریسک، نوع فعالیت، درجه اهمیت، نوع شغل و مراوداتش دارد و فقط رقم موضوعیت ندارد. ممکن است اطلاعاتی به دست سازمان برسد که خبر از امکان فرارمالیاتی می دهد. با نظر به مجموع این موارد، سازمان درخواست اطلاعات به بانک می کند. اما متاسفانه این دید ایجاد شده که با غیرفعال کردن کارتخوان ها می توانند مالیات ندهند. حتی با غیر فعال کردن کارتخوان ها هم باز به اطلاعات پولی افراد دسترسی وجود دارد. ما تاکید داریم که هر کسی کارتخوان دارد حتما ثبت نام کند تا بتواند اظهارنامه بدهد. چون ممکن است به راحتی معاف شود.

برزگر در پاسخ به این پرسش که صاحبان کارتخوان ها در چه شرایطی مشمول معافیت هستند؟ یادآور شد: طبق ماده 101 قانون مالیات های مستقیم تا 36 میلیون تومان سود خالص مشمول مالیات نیست. دقت کنید که درباره کل مبالغ ورودی به حساب حرف نمی زنم، مقصود فقط سود است. اما متاسفانه، چون خوب اطلاع رسانی نشده مردم نگران هستند. برای مثال در سال 1400 اگر فردی 36 میلیون تومان سود بکند، سود خالص نه فروش کالا، معاف از مالیات است. فقط کافی است پرونده مالیاتی تشکیل بدهد و دستگاه کارتخوانش را به پرونده اش وصل کند، خرداد ماه سال بعد هم اظهارنامه بدهد.

وی متذکر شد: اکنون بسکمک از این کارتخوان ها برای افرادی با توان مالی کم است، این افراد می ترسند، چون اطلاعات ندارد. مثلا دستفروشی که کارتخوان دارد و سود کمی دارد، نباید بترسد، چون اگر سودش تا 36 میلیون تومان باشد هیچ نیازی به پرداخت مالیات نیست. به شرط اینکه اظهارنامه بدهد. ولی به فرض اگر فردی با 36 میلیون تومان سود، اظهارنامه ندهد و کارتخوانش را ثبت نکند همین 36 میلیون که قانونا معاف است، به واسطه عدم ارائه اظهارنامه مشمول پنج میلیون 400 هزار تومان مالیات می شود. ضمن اینکه باید یک میلیون 620 هزار تومان هم جریمه غیرقابل بخشش بدهد. در واقع درحالی که می توانست معاف از مالیات باشد، در نهایت به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه هفت میلیون تومان مالیات می دهد.

برزگری گفت: بسکمک از کسبه هم مغازه دارند و پرونده مالیاتی قدیمی دارند. این افراد سالهاست مالیات پرداخت می کنند، اما با جوی که راه اندازی شده گمان کرده اند قرار است برای تراکنش هایشان از طریق کارتخوان ها مالیات جداگانه ای پرداخت کنند. در صورتی که اینطور نیست. برعکس این که کارتخوانش را ثبت کند کمک می کند تا مالیات جداگانه ندهد، چون سازمان درمی یابد که کارتخوان متعلق به کسب آن هاست.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2355

به "اطاعیه مهم برای دارندگان کارتخوان، مردم نگران نباشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطاعیه مهم برای دارندگان کارتخوان، مردم نگران نباشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید