ارتودنسی؛ اول سلامتی، سپس زیبایی

به گزارش سبزوار امروز، ارتودنسی درست همان جایی است که سلامتی و زیبایی با هم گره می خورند. وقتی تصمیم می گیرید یکی دو سالی میهمان های ناخوانده ای را در دهان تان بپذیرید، شک نکنید که زیبایی را البته در گرو سلامتی، به چهره تان هدیه می کنید. اما این که کجا و چگونه، بدون شک سؤال بسیاری از کسانی است که قرار است میزبان براکت های ارتودنسی برای بازگشت زیبایی و سلامت به چهره تان باشند.

ارتودنسی؛ اول سلامتی، سپس زیبایی

ارتودنسی؛ اول سلامتی، سپس زیبایی

نویسنده:محمد صدیق

ارتودنسی درست همان جایی است که سلامتی و زیبایی با هم گره می خورند. وقتی تصمیم می گیرید یکی دو سالی میهمان های ناخوانده ای را در دهان تان بپذیرید، شک نکنید که زیبایی را البته در گرو سلامتی، به چهره تان هدیه می کنید. اما این که کجا و چگونه، بدون شک سؤال بسیاری از کسانی است که قرار است میزبان براکت های ارتودنسی برای بازگشت زیبایی و سلامت به چهره تان باشند.

چرا ارتودنسی؟

ارتودنسی علم تصحیح روابط نامناسب فکی، درمان جفت شدن غلط دندان ها و ردیف کردن دندان های نامنظم است. برخلاف آنچه که در جامعه ی ما متداول شده، ارتودنسی تنها وظیفه ی زیبایی و ردیف کردن دندان ها را به عهده ندارد، بلکه شاخه ای از علم پزشکی است که هدف آن ایجاد رابطه ی صحیح بین تمامی اجزای صورت یا تصحیح روابط نادرست میان آن هاست. در حقیقت مسئولیت اصلی ارتودنسی، پیشگیری از ایجاد تغییرات دایمی نادرست در ساختمان صورت است که با تشخیص، پیشگیری یا درمان انواع ارتباط های ناصحیح دندان ها و ساختمان های اطراف آن ها انجام می گردد. اما نکته ی مهم در خصوص ارتودنسی و تفاوت آن با اعمالی که صرفاً به منظور زیبایی انجام می شوند، آن جاست که روابط نادرست اجزای صورت با یکدیگر علاوه بر زیبایی، می توانند در تنفس، تکلم و تغذیه هم اختلال ایجاد نمایند. نابه جا قرار گرفتن دندان ها گاهی موجب تلفظ ناصحیح برخی از حروف و جعبه ی صوتی دهان را تحت تاثیر قرار می دهد. عدم تعادل مفصل گیج گاهی فکی علاوه بر سرو صداهای فکی و محدودیت هایی که در باز شدن فک ایجاد می نماید، می تواند حتی غذا خوردن افراد را هم با مشکل روبرو کند. برترین راه درمان در چنین مواقعی ارتودنسی است. ارتودنسی در حقیقت به معنای برگرداندن سلامت به سیستم جونده است. دکتر صدقی تاکید می نماید که زیبایی آخرین چیزی است که در ارتودنسی مدنظر است و در حقیقت بازگشت حالت طبیعی به دندان ها، خود به خود زیبایی در چهره ی افراد را در پی دارد.

فقط قوانین را رعایت کنید.

درمان های ارتودنسی احتیاج به یک بهداشت سوپر استاندارد دارد. بعد از ارتودنسی، به علت پلاک های میکروبی که روی دندان ها تجمع می نمایند، خطر پوسیدگی آن ها دو چندان می گردد. دکتر صدقی برای برطرف این مشکل از ابتدای آغاز درمان یک سری آموزش های ویژه ی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در برنامه ی درمانی بیماران قرار داده است. دکتر صدقی عقیده دارد با رعایت قوانین تعیین در خصوص مراقبت صحیح از دندان ها جای هیچ نگرانی برای پوسیدگی آن ها باقی نمی ماند. البته نحوه ی صحیح مسواک زدن تنها بخشی از این قوانین است. دکتر استفاده از دهان شویه های فلوراید و یک سری وسایل جانبی ویژه ی ارتودنسی مثل واترجت که آب را با فشار به سمت دندان ها می پاشد و مسواک های بین دندانی را هم به بیمار توصیه می نماید. در حقیقت هر بیمار با مراجعه به دکتر، یک دوره ی کامل آموزش روش های مراقبت از دندان ها را هم تجریه می نماید؛ پس دیگر جای هیچ نگرانی برای پوسیدگی دندان ها نیست، فقط باید به قوانین عمل کنید.

روش های متنوع ارتودنسی

درمان ارتودنسی بر مبنای اعمال نیروهای تعیینی به دندان ها انجام می گردد. با وارد آوردن این نیروها در جهت صحیح و محاسبات دقیقی که انجام می گردد، دندان ها در حالت صحیح خودشان قرار می گیرند. یکی از دستگاه های اعمال این نیروها، پلاک های متحرک هستند و نوع دیگر دستگاه های ثابت.

امروزه تنوع زیادی در دستگاه های ثابت ایجاد شده است:

ارتودنسی زبانی

در این روش براکت های روی سطح داخلی دندان ها چسبانده می شوند و از بیرون هیچ گونه نمود ظاهری ندارند.

ارتودنسی نامرئی

در این روش از صفحات شفافی که خاصیت ارتجاعی دارند، استفاده می گردد. بیمار به راحتی این صفحات را روی دندان هایش قرار می دهد و با تغییر فرم این صفحات در زمان های تعیین، دندان ها پس از طی دوره ی درمان به حالت طبیعی بازمی گردند. البته روش های نوین به صلاح دید پزشک متخصص بیشتر برای افرادی مناسب است که به هر علتی ترجیح می دهند براکت ها روی دندان هایشان دیده نگردد.

خودتان مقایسه کنید

درمان ارتودنسی نسبت به دیگر درمان های دندان پزشکی طولانی تر است. سرعت حرکت دندان ها در این نوع از درمان به طور نرمال یک میلی متر در ماه است. همین مسأله رشد حرکت را برای بیمار نامحسوس و تحمل دوره ی طول درمان را کمی مشکل می نماید. دکتر صدقی این تغییرات جزیی را برای بیماران با تهیه ی فتوگرافی های پی در پی به تصویر می کشد. یعنی شما در طول دوره ی درمان، هر یک ماه که برای ویزیت به دکتر مراجعه می کنید، با مقایسه ی این تصویرها با قالب فرم اولیه ی دندان های تان، متوجه مراحل تغییرات فرم فک و دندان ها می شوید. این تغییرات در نیم رخ بیمار، طرز قرار گرفتن لب ها، بهبود خط لبخند و ردیف شدن دندان ها کاملاً محسوس است.

برترین زمان ارتودنسی

زمانی که ساختمان اندام های صورت در حال رشد هستند (بین هشت تا دوازده سالگی)، اصلاح روابط آن ها معمولاً با راهنمایی صحیح فرایند رشدشان انجام می گردد. بنابراین اعمال ارتودنسی در این زمان راحت تر و ساده تر است و به زمان کمتری احتیاج دارد. بعد از کامل شدن رشد و شکل گرفتن روابط ساختمان اندام های صورت با یکدیگر؛ در صورتی که این روابط نادرست باشد تصحیح آن ها به زمان و کار بیشتری احتیاج دارد. با این حال ارتودنسی هیچ محدودیت سنی را در بر نمی گیرد. حتی افراد بزرگسال که دهه های شصت و هفتاد زندگی خود را می گذرانند، در صورت لزوم می توانند تحت اعمال ارتودنسی قرار بگیرند. اما یک شرط دارد و آن این که بافت های نگهدارنده دندان های آن ها سالم باشد. البته طبیعی است که سرعت درمان در این افراد بسیار کمتر است. دکتر صدقی در این رابطه می گوید؛ معمولاً ارتودنسی روی اصلاح رشد منحرف شده از حالت نرمال تکیه می نماید. برترین نتایج هم در سنینی حاصل می گردد که رشد وجود داشته باشد. بنابراین اگر سن رشد فرد به خاتمه رسیده باشد. ارتودنسی دیگر به تنهایی قادر نیست مسائل رشدی فک و صورت را اصلاح کند، اما باز هم جای نگرانی وجود ندارد؛ در این گونه موارد می توان تغییرات اسکلتی را با اعمال جراحی فک ایجاد کرد. در حقیقت در این موارد ارتودنسی با عمل جراحی فک همراه می گردد و مسائل فرد را به راحتی درمان می نماید.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 105

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2193

به "ارتودنسی؛ اول سلامتی، سپس زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتودنسی؛ اول سلامتی، سپس زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید