کاهش 61 درصدی بارندگی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61 درصد کاهش داشته است.

کاهش 61 درصدی بارندگی در چهارمحال و بختیاری

شاهرخ پارسا شامگاه گذشته 13 آذرماه، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری از سال 86-87 تا سال 96-97 دچار خشکسالی بود.

وی اضافه نمود: علاوه بر کاهش بارش ها افزایش دمای جو، موجب تغییر نوع بارش ها شد، فصل بارش از زمستان به پاییز و بهار تغییر کرد و مکان بارش ها در حال جابجا شدن است.

پارسا گفت: خوشبختانه سال 97-98 سال پربارشی برای استان بود که میانگین بارش ها به 833 میلی متر رسید که نسبت به میانگین بلندمدت 44 درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری تاکنون میانگین بارش ها به 73 میلی متر رسیده است، توضیح داد: بارش های استان نسبت به میانگین بلندمدت 33 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61 درصد کاهش داشته است و در مجموع 13 درصد بارش های استان را دریافت نموده ایم.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: از اواخر روز آدینه سامانه بارشی وارد استان خواهد شد که تمام نقاط استان تحت این سامانه بارشی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این سامانه بارشی سامانه سردی است، توضیح داد: انتظار می رود عمده بارش ها به صورت برف ظاهر گردد و شدت بارش ها تا شب یکشنبه خواهد بود.

پارسا ادامه داد: روز دوشنبه هفته آینده کاهش دما و مه صبحگاهی در بیشتر نقاط استان پیش بینی می گردد.

وی تاکید نمود: برای 10 روز آینده 3 موج بارشی برای استان پیش بینی شده است که انتظار می رود بارش ها، به حد نرمال برسد.

وی اضافه نمود: پیش بینی می گردد میزان بارش ها در ماه های دی و بهمن کمتر از نرمال باشد، بنابراین ضروری است به دلیل خشکسالی و مدیریت مصرف آب ، تمهیدات لازم اندیشیده گردد.

در ادامه مرتضی زمانپور سرپرست مدیریت بحران استان، با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری استانی حادثه خیز است، توضیح داد: این استان در بحث سیل، جزء استان های سیل خیز کشور محسوب می گردد.

وی با اشاره به وقوع سیل ابتدای سال در استان، اضافه نمود: خوشبختانه سیل ابتدای سال به خوبی مدیریت شد، به طوری که حداقل 16 روستای استان تخلیه شدند و تلفات جانی در پی نداشت.

زمانپور گفت: ضروری است طرح های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی در استان اجرا گردد و اعتباراتی در اختیار نیازهای واقعی استان باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1001

به "کاهش 61 درصدی بارندگی در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 61 درصدی بارندگی در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید