چرا چرخ های هواپیما پنچر نمی شوند؟

به گزارش سبزوار امروز، لاستیک هواپیما

در دنیای وسایل نقلیه، لاستیک های مختلف و متنوعی وجود دارند که در سایزها و جنس های مختلف برای انواع و اقسام ماشین های زمین و هوایی کاربرد دارند. اما امروز از بین تمام این لاستیک های متفاوت و مختلف می خواهیم به سراغ لاستیک هواپیما و جنس آن برویم تا ببینیم که این لاستیک ها اصولا از چه چیزی ساخته شده اند و چقدر عمر می نمایند. البته این نکته را باید بگوییم که چرخ های لاستیک هواپیما، اصولا بسیار سخت خراب شده و از بین می فرایند و دقیقا هم به همین دلیل ما در تیتر این را پرسیده ایم که، چرا لاستیک هواپیما پنچر نمی گردد؟! اگر دوست دارید تا از این راز جالب که در لاستیک همه هواپیماها نهفته است سر در بیاورید؛ در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، لاستیک هواپیما ها را از همه زوایای مختلف مورد آنالیز قرار دهیم.

چرا چرخ های هواپیما پنچر نمی شوند؟

بیایید ابتدای بحث را با این سوال شروع کنیم که؛ جنس لاستیک هواپیماها از چه ماده ای است که این چرخ ها هم تحمل وزن بسیار بسیار بالایی دارند و هم کیفیتشان به گونه ای است که حالا حالاها عمر می کنند؟ به طور مثال تا به حال شده است که این سوال برایتان پیش بیاید که چرا لاستیک چرخ های هواپیماهای غول پیکری همانند ایرباس 380 با وزنی حدودا 230 تن در زمان فرود با سرعت 270 کیلومتر در ساعت بر روی باند نمی ترکند؟

لاستیک در واقع نام از بخشی از بدنه یک وسیله رونده است که می تواند عضوی از هر وسیله نقلیه ای همانند ماشین، هواپیما،.. و دیگر ماشین ها باشد. لاستیک به صورت حلقه دور تا دور چرخ وسیله را در بر خود گرفته است. لاستیک یا تایر در واقع برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر وسیله، در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است ایجاد شده اند، ساخته شده است.

لاستیک ها در عمل، قطعه ای لاستیکی هستند که بر روی چرخ وسایل نقلیه سوار می شود. این قرار گیری به نحوی است که وسیله به وسیله چرخ خود با سطح زمین همیشه در تماس است و با کاستن از شدت ضربات ناشی از عوارض جاده و تحمل بار وارد شده، حرکت چرخ و جا به جایی وسیله نقلیه را بسیار آسان می کند.

بیشتر لاستیک ها با هوا پُر می شوند و از لاستیک یا پلاستیک های مصنوعی، که کارآیی مشابه لاستیک دارند، ساخته می شوند و آن ها را با سیم یا نخ تقویت می کنند. لاستیک هواپیما نیز از ماده ای مشابه با تایر خودروها ساخته می شود اما در واقعیت بر روی میزان باد درون این چرخ ها و بعلاوه مواد سازنده آن ها قرار گرفته است، متغیرهای مختلفی تاثیر گذار هستند. چرخ های هواپیما تا حدود 6 برابر میزان یک لاستیک خودرو باد می شوند و این فشار هوای درون لاستیک ها آنقدر بالا است که قدرت چرخ های هواپیماها را در نهایت تامین می کند.

برای عوض کردن لاستیک هواپیماها ابتدا 3 مرحله استاندارد را گذراند که بر اساس این استانداردها، مهندسین و تعمیرکاران هواپیما تصمیم به تعویض لاستیک ها می گیرند. ابتدا کهنگی و آسیب دیدگی لاستیک ها به وسیله مهندسین مورد آنالیز قرار می گیرد و در صورتی که تشخیص دهند که لاستیک هواپیما باید تعویض شود، این اتفاق خواهد افتاد.

پس از این که تشخیص داده شد که این لاستیک ها باید تعویض شوند، عاج های تایرهای آنان نیز چک می شوند و پس از آن، لاستیک ها را باز می کنند و آن ها را تعویض می کنند. و اما می رسیم به مراحل ساخت تایر و لاستیک مخصوص برای هواپیماها. توجه داشته باشید که لاستیک هواپیما، شامل مواد محکم تری از لاستیک یک خودروی معمولی است.

وجه تمایزی که این لاستیک نسبت به لاستیک های خودروهای معمولی دارد این است که در درجه اول به جای این که در برابر ضربه در زمان فرود مقاومت کند، باعث تورم پر فشار می شود و همین امر باعث می شود تا میزان سرعت و فشار وارده بر چرخ ها در زمانی که فرود می آیند و بر روی زمین می نشینند تا قبل از توقف کامل، بتوانند شرایط را مدیریت کنند.

بر طبق قوانین هوانوردی، چرخ های هواپیما باید بتواند تا 4 برابر فشار ارزیابی شده برای آن ها را حداقل تا 3 ثانیه تحمل کند و قوی ترین چرخ ها باید بتوانند تا در فرود با سرعت حداکثر 463 کیلومتر را طاقت بیاورند.

چرخ های هواپیما ها به طور میانه به میزان 500 فرود قابل استفاده هستند و پس از آن تحت ترمیم و اصلاح قرار می گیرند. در ترمیم لاستیک ها، تایر هواپیما تا 7 برابر عمر اولیه اش قابل استفاده خواهد بود. از نظر انداره، لاستیک هواپیما معمولا بزرگ نیست، اما در مقایسه با بعضی از وسیله های دیگر، بزرگ هستند.

برای مثال چرخ های هواپیمای ایرباس دارای قطری برابر با 69 سانتی متر و عرضی برابر با 20 سانتی متر هستند و بر روی یک رینگ 38 سانتی متری قرار گرفته اند. البته این میزان بسیار کوچکتر از لاستیک یک تریلی است که در واقع قطر آن بیش از 1 متر و عرض آن 50 سانتی متر می باشد. یکی دیگر از وجوه تمایز لاستیک هواپیما با دیگر لاستیک ها این است که عاج های لاستیک های هواپیما به علت کابل های نایلونی یا یک پلیمر مصنوعی به نام آرامید که در زیر آج های آن جاسازی شده اند، این لاستیک ها را قدرتمندتر می کنند.

اصولا الگوی آج ساده که عمدتا برای جلوگیری از سر خوردن هواپیما طراحی شده به همراه کابل های تقویت کننده که در زیر آن ها تعبیه شده است، به تایرهای هواپیماهای مسافربری اجازه می دهند تا بتوانند با سرعت بالا روی سطح فرود آمده و روی باند کشیده شوند.

این کشیده شدن، عامل دودی است که معمولا در زمان فرود بعضی هواپیماها دیده می شود. بیشتر حوادث پارگی لاستیک ها در زمان همین فرآیند فرود اولیه رخ می دهند که طی آن، چرخ ها کشیده شده و نمی چرخند. البته با تمامی این تفاصیل، ترکیدن چرخ هواپیما گاهی بدون مقدمه نیز پیش می آید که اغلب علت آن این است که چرخ ها کم باد هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2407

به "چرا چرخ های هواپیما پنچر نمی شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چرخ های هواپیما پنچر نمی شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید