ساعتی که طی میلیون ها سال تنها 100 میلی ثانیه تاخیر دارد

به گزارش سبزوار امروز، دستگاه های اتمی برترین و دقیق ترین ساعت های جهان هستند. این اختراعات شگفت انگیز با استفاده از لیزرهای دقیق لرزش های اتم ها را حس می نمایند. از آن جایی که اتم ها در یک فرکانس تعیین نوسان دارند دستگاه های اتمی یا همان ساعت های اتمی می توانند به بهترین نحو و دقیق ترین نوع ممکن گذر زمان را اندازه گیری نمایند.

ساعتی که طی میلیون ها سال تنها 100 میلی ثانیه تاخیر دارد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانشمندان توانسته اند ساعت های اتمی دقیقی را بسازند که اگر از ابتدای خلقت وجود داشتند تنها با نیم ثانیه دیرکرد زمان جهان را حساب می کردند. اکنون که دانشمندان توانسته اند دقت این ساعت ها را به این اندازه بالا ببرند به نظر می آید که پاسخ به سوال های سخت و گیج نماینده امکان پذیر خواهد شد. با استفاده از دقت ساعت های اتمی در اندازه گیری زمان محققان انتها می توانند تاثیر موج های جاذبه بر روی زمان را تشخیص دهند و علت تغییر سرعت گذر زمان در هر منطقه از جهان را رمزگشایی نمایند.

دانشگاه MIT به تازگی توانسته ساعت اتمی قدرتمندتری را به جهان معرفی کند. این ساعت اتمی جدید بر خلاف مدل های قدیمی تنها بر روی رشته ای از اتم های تصادفی تمرکز ندارد بلکه به صورت دقیق و معین بر روی اتم های تفکیک شده متمرکزند. تغییرات انجام شده بر روی ساعت های جدید باعث شده دقت این دستگاه های اتمی اکنون چهار برابر از مدل های قدیمی بیشتر باشد.

مدیر تحقیقات ساعت های اتمی دانشگاه ام آی تی در رابطه با پروژه جدید خود گفت: ارتقای فناوری ساعت های اتمی دقت این دستگاه ها را به طور فوق العاده ای افزایش می دهد و این امکان را در اختیار ما می گذارد تا به پاسخ سوالات دیرینه پی ببریم.

ساعت های اتمی دانشگاه ام آی تی اکنون دقتی را دارند که مدل های قدیمی نداشتند به طوری که اگر از ابتدای جهان این دستگاه ها فعال بودند تا به امروز تنها 100 میلی ثانیه تاخیر را از خود نشان می دادند. لازم به ذکر است؛ دستگاه های اتمی نه تنها برای اندازه گیری زمان مناسب هستند بلکه می توانند به دانشمندان در درک ماده سیاه یاری نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1773

به "ساعتی که طی میلیون ها سال تنها 100 میلی ثانیه تاخیر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعتی که طی میلیون ها سال تنها 100 میلی ثانیه تاخیر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید