دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!، عکس

به گزارش سبزوار امروز، بروک لامپری استرالیایی، یک ماهی بدون آرواره غیر انگلی، در کوئینزلند یافت شده است که دامنه شناخته شده خود را توسعه می دهد. کوشش های حفاظتی به علت هویت اشتباه آن با گونه های رایج تر با چالش هایی روبرو هستند. دانشمندان بر اهمیت حفاظت از این گونه در خطر انقراض در میان تهدیداتی مانند تغییرات زیستگاه و بالا آمدن سطح دریا تاکید می نمایند. اعتبار: دیوید موفات

دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، بروک لامپری استرالیایی، یک ماهی بدون آرواره است که در کوئینزلند یافت شده است؛ دانشمندان بر اهمیت حفاظت از این گونه در خطر انقراض در میان تهدیداتی مانند تغییرات زیستگاه و بالا آمدن سطح دریا تاکید می نمایند.

بروک لامپری استرالیایی (Mordacia praecox) متعلق به گروهی از ماهیان بدون آرواره اولیه است؛ طول آن تا 15 سانتی متر است و ردیف هایی از دندان های تیز دارد. برخلاف بیشتر گونه های لمپری که از دندان های خود برای مکیدن خون استفاده می نمایند، این گونه غیر انگلی است.

به عنوان لارو، لامپری بروک استرالیایی حدود سه سال در کف نهرها مدفون می گردد و با فیلتر تغذیه می نماید (به جاندارانی که غذای خود را به وسیله پالایش آب دریا تأمین می نماید، پالیده خوار گفته می گردد) مرحله بزرگسالی آن حدود یک سال است که در آن اصلاً تغذیه نمی نماید. قبل از مطالعات اخیر صورت گرفته، اعتقاد بر این بود که این گونه فقط در چند جریان در امتداد خط ساحلی 170 کیلومتری نزدیک مرز NSW/Victoria زندگی می نماید.

با این حال در مطالعه ای که به تازگی صورت گرفته است، معین شد که این گونه در رودخانه های Kgari (جزیره فریزر) در گستره وسیعی تا شمال راکهمپتون زندگی می نمایند. با این گستره وسیع جغرافیایی، لامپری بروک استرالیایی به تنها گونه لامپری در جهان تبدیل می گردد که در آب های واقعاً گرمسیری زندگی می نماید.

پیدا کردن گونه ای در حال انقراض تا این میزان خارج از محدوده شناخته شده اش و در عین حال بسیار نزدیک به منطقه ها پرجمعیت، بسیار هیجان انگیز است. انتظار می رود که این گونه برای مدت بسیار طولانی در کوئینزلند وجود داشته است، اما به علت ماهیت مرموزشان پنهان مانده اند.

شاید بزرگترین تهدید برای حفاظت از آنها این باشد که شناسایی آنها بسیار سخت است؛ این گونه واقعاً با یک مورد هویت اشتباه روبرو است. لمپری غیرانگلی بروک استرالیایی در بیشتر عمر خود از خویشاوند جنوبی خونخوار معمولی خود، لامپری سر کوتاه (Mordacia mordax) که شرایط حفاظتی کمترین نگرانی را دارد، قابل تشخیص نیست.

در سراسر جهان، تنها افراد کمی می توانند آنها را از هم تشخیص دهند. حفاظت از این گونه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به خصوص با توجه به پیش بینی افزایش سطح دریا که به معنای تبدیل رودخانه های آب شیرین به آب شور است.

منبع: scitechdaily

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 خرداد 1403 بروزرسانی: 8 خرداد 1403 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2684

به "دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید