بلیط هواپیما چارتری چیست؟(آپدیت 1400)

به گزارش سبزوار امروز، اگر زیاد اهل سفر کردن باشید، احتمالا سر و کارتان با بلیط هواپیما چارتری زیاد بوده است. همه ما هنگام روع برنامه ریزی برای سفر به هز مقصدی، ابتدا هزینه ها را در نظر می گیریم و برای مان بسیار مهم است که هزینه ها را تا حد ممکن کاهش دهیم. عوامل بسیاری در کاهش هینه های سفر موثر هستند. به عنوان مثال شما می توانید بلیط هواپیما اکونومی یا بیزینس کلاس بخرید، که قیمت شان بسیار فرق دارد. بلیط هواپیا اکونومی به کرات مقرون به صرفه تر از بلیط هواپیما بیزینس کلاس است، اما پروازهای بیزینس کلاس نیز مزایای بی شمار خود را دارند.

بلیط هواپیما چارتری چیست؟(آپدیت 1400)

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه های تمام شده سفر شما، محلی ست که آن را برای اقامت خود انتخاب می کنید. گزینه های متعددی برای اقامت پیش روی شما قرار دارند که هر کدم خدمات و هزینه متفاوتی دارند. اگر در پی کم کردن هزینه های سفرتان هستید، یا باید در پی تخفیف های ویژه هتل های لوکس باشید و یا گزینه هایی ماند اقامتگاه های بوم گردی و … را برای سفرتان انتخاب کنید. اگر می خواهید در اولین قدم هزینه بلیط هواپیما خود را تا حد ممکن کاهش دهید، تا آخ این مطلب با ما همراه باشید! در این مقاله از سری مطالب خبرنگاران شما را بلیط هواپیما چارتری، یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای خرید بلیط هواپیما آشنا خواهیم کرد.

بلیط هواپیما چارتری

اگر تا به حال برای سفر و گشت و گذار به شهرهای دور از تور و بلیط هواپیما استفاده نموده باشید حتما کلمه چارتر به گوشتان خورده است. اصطلاحی که آژانس های مسافرتی زیاد از آن استفاده می نمایند و زمانی که قصد خرید بلیط هواپیما داشته باشید با آن روبرو می شوید. در این پست می خواهیم درباره بلیط چارتر حرف بزنیم تا اگر خواستید از آن بهره ببرید بدانید که چه جور بلیطی است، خبرنگاران را همراهی کنید

چارتر یعنی اجاره کردن هتل، قطار، هواپیما و … به صورت دربست، اما در ایران کلمه چارتر بیشتر برای بلیط هواپیما به کار می رود. بیشتر وقت ها آژانس های مسافرتی بلیط هواپیما به مسیرهای پر رفت و آمد را به صورت عمده می خرند تا نسبت به خرید تک هزینه کمتری دهند. شما نمی توانید خودتان به ایرلاین بروید و درخواست بلیط چارتر دهید برای خرید آن ها باید به آژانس ها و شرکت های چارتر نماینده بروید. همه و یا قسمتی از مسیرهای هوایی پر رفت و آمد به وسیله شرکت های چارتر نماینده و آژانس ها اجاره می گردد و از این به بعد این شرکت چارتر نماینده (نه ایرلاین) است که این بلیط ها را قیمت گذاری می نماید. برای همین است که قیمت این بلیط ها متغیر است و ممکن است در داخل هواپیما مسافری را ببینید که همان بلیط شما را با نصف قیمت خریده است.

این اتفاق زمانی می افتد که روز پرواز نزدیک باشد اما شرکت چارتر نماینده تعدادی از بلیط هایش فروش نرفته باشد در این جاست که برای جلوگیری از ضرر بیشتر بلیط ها را ارزن تر می دهد تا بتواند آن ها را بفروشد. پس اگر می خواهید به مسیرهای پر رفت و آمدی مثل تهران - مشهد بروید ممکن است بتوانید بلیط مقرون به صرفه چارتر تهیه کنید. در زمان تعطیلات و روزهای پیک سفر از آن جایی که تعداد مسافران زیاد هست نمی توان بلیط چارتر مقرون به صرفه پیدا کرد حتی در این روزها به دلیل افزایش تقاضا قیمت این بلیط ها گران تر هم می گردد.

مزایا و معایب

مهمترین مزیت بلیط هواپیما چارتری این است که اگر کمی صبر داشته باشید و بگردید می توانید بلیط مقرون به صرفه پیدا کنید. آژانس ها در سایت های مختلفی درباره بلیط های هواپیما چارتری خود اطلاع رسانی می نمایند تا بتوانند آن ها را تا روز سفر به فروش برسانند. می توانید با کمی جست و جو سایت هایی را پیدا کنید که فهرست پروازهای چارتری را به طول کامل دارند. یکی از معایب استفاده از این بلیط این است که اگر این بلیط را بخرید اما ناگهان اتفاقی بیفتد و دیگر نخواهید که به سفر بروید نمی توانید این بلیط را پس دهید و بلیطتان سوخت می گردد.

یکی دیگر از معایب این بلیط این است که برای بچه ها هیچ تخفیفی وجود ندارد و هزینه بلیط آن ها با بزرگسالان یکی است. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که پرواز چارتر با هواپیمای چارتر فرق دارد؛ هواپیمای چارتر مقدار کوچکی دارد، لوکس است و کمتراز 10 نفر مسافر را جابجا می نماید

چرا سفر با هواپیما گزینه خوبی است؟

همان طور که پیش تر گفتیم، خرید بلیط هواپیما اولین قدم برای آغاز برنامه ریزی سفر است. اگر قصد دارید با کمترین دردسر و در سریع ترین زمان ممکن به مقصدتان برسید، خرید بلیط هواپیما و پرواز به شهر و کشور مورد نظرتان برترین گزینه ای است که پیش روی شما واقع شده است. اما ممکن است بگویید بلیط هواپیما گران است و سفر با هواپیما هزینه بالایی برای شما دارد؛ حقیقت این است که بله! بلیط هواپیما نسبت به بلیط قطار یا اتوبوس طبیعتا گران تر است!

اما نکته ای که باید آن را در نظر بگیرید، آسایش و راحتی در سفر هوایی است. شما می توانید با هواپیما طولانی ترین مسیرها را، شهر به شهر و مرز به مرز در سریع ترین زمان ممکن بپیمایید و با کمترین خستگی خودتان را به مقصد مورد نظرتان برسانید. به همین خاطر درست است که سفر با هواپیما هزینه بالاری دارد، اما مزایای دارد که به هیچ عنوان نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد! در ادامه نیز می توانید با خرید بلیط هواپیما چارتری، بلیط پرواز خود را با هزینه بسیار مناسب تری تهیه کنید.

راه های خرید بلیط هواپیما مقرون به صرفه

اما در کنار تمامی این موارد، هم چنان می توانید با پرداخت مبلغی پایین تر بلیط هواپیما مورد نظرتان را بخرید. همان طور که گفتیم، بلیط هواپیما چارتری یک گزینه عالی برای خرید بلیط هواپیما مقرون به صرفه است! بلیط های چارتری در هر صورت باید به وسیله آژانس چارتر نماینده فروخته شوند، به همین خاطر معمولا از قیمت بسیار مناسب تری نسبت به بلیط هواپیما سیستمی برخوردارند. علاوه بر بلیط هواپیما چارتری، یک راه دیگر هم برای خرید مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما پیش روی شما واقع شده است و آن خرید بلیط هواپیما لحظه آخری است! پروازهای لحظه آخری همواره برترین گزینه برای خرید بلیط هواپیما با کمترین هزینه ممکن هستند.

تصور کنید تعدادی از بلیط های چارتر شده فروش نرفته باشند و آژانس گردشگری به هر حال باید آن ها را بفروشد! در این حالت با کاهش قابل توجه قیمت بلیط ها، سعی می نماید مسافران را برای خرید بلیط هواپیما ترغیب کند! البته این اتفاق معمولا در نزدیک ترین تاریخ به سفر رخ می دهد، به همین خاطر بهتر است اگر قصد سفر با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری را دارید، تمام وسایل تان را از قبل جمع نموده باشید!

بلیط چارتری بهتر است یا بلیط سیستمی؟

حالا که بلیط چارتری را شناختید و با تمامی مزایا و معایب آن آشنا شدید، ممکن است هم چنان این سوال در فکر شما مطرح باشد که بلیط هواپیما سیستمی بهتر است یا بلیط هواپیما چارتری؟ حقیقت این است که هر دو این بلیط ها معایب و مزایای ویژه خودشان ار دان. به طور مثال بلیط هواپیما چارتری قیمت بهتری دارد، اما در آن قوانین کنسلی وجود ندارد! یعنی شما اگر بلیط هواپیما خود را کنسل کنید، در بیشتر مواقع هیچ مبلغی به شما بازگردانده نمی گردد.(البته این مورد را حتما پیش از سفر با آژانس چارتر نماینده چک کنید، در برخی از موارد ممکن است قوانین کنسلی وجود داشته باشد.)

بعلاوه در بلیط هواپیما چارتری، قیمت کودک و بزرگ سال یکسان است و شما برای هر دو این بلیط ها هزینه ای مشابه را پرداخت می کنید. نکته مهم دیگر این است که بلیط های چارتری ممکن است همواره در دسترس نباشند! آژانس های هواپیمایی معمولا در روزهای پر مسافر و یا به اصطلاح های سیزن (High Season) اقدام به چارتر کردن بلیط هواپیما می نمایند.

بلیط هواپیما سیستمی چه مزایایی دارد؟

بلیط هواپیما سیستمی بر خلاف بلیط هواپیما چارتری، همواره در دسترس است. شما در هر زمان از سال می توانید با پرداخت یک هزینه معین، بلیط هواپیما سیستمی را از سایت خبرنگاران بخرید. به همین خاطر بلیط هواپیما سیستمی مناسب کسانی است که می خواهند برنامه سفر خود را برای طولانی مدت ببندند، به عنوان مثال ممکن است شما قصد سفر در آبان ماه ار داشته باشید، اما می خواهید بلیط هواپیما خود را از مهر تهیه کنید. در این حالت بلیط چارتری به کار شما نمی آید و باید بلیط هواپیما سیستمی بخرید. قوانین کنسلی نیز در بلیط هواپیما سیستمی وجود دارد و شما می توانید در صورت کنسل کردن بلیط هواپیما خود، تمام مبلغ و یا درصدی از آن را پس بگیرید.

یکی از مهم ترین نکات مثبت بلیط هواپیما سیستمی، تفاوت قیمت برای بزرگ سالان و بچه ها است. در بلیط های سیستمی معمولا بلیط هواپیما بچه ها نسبت به بزرگ سالان قیمت کمتری دارد. در جمع بندی نهایی برای پاسخ به سوال مطرح شده باید بگوییم که بلیط هواپیما چارتری برترین گزینه برای سفر کردن در روزهای های سیزن است؛ اما بلیط هواپیما سیستمی در تمامی روزهای سال، حتی در روزهای کم مسافر یا به اصطلاح لو سیزن (Low Season) نیز در دسترس شما واقع شده است.

این مطالب را نیز بخوانید:

ترفند حرفه ای ها برای خرید بلیط هواپیما

اسرار خرید بلیط هواپیما با پایین ترین نرخ فقط در این 5 مورد!

فرق بلیط هواپیما اکونومی با سیستمی در چیست؟

راهنمای صفر تا صد خرید بلیط هواپیما!

مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما تهران به کیش را از کجا تهیه کنیم؟

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2505

به "بلیط هواپیما چارتری چیست؟(آپدیت 1400)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیط هواپیما چارتری چیست؟(آپدیت 1400)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید