شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ

به گزارش سبزوار امروز، از جمله خویشاوندان نسبی که بعد از فوت فرد، ممکن است زنده و در قید حیات بوده و مسئله ارث بردن او مطرح شود، نوه است.

شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ

ارث بردن نوه از مادربزرگ یکی از موارد ارث است که بسیاری از افراد پیرامون آن سؤال می نمایند. مطابق قانون مدنی کشور ما که عمدتاً برگرفته از مقررات شرع اسلام است، بعد از فوت شخص، دارایی باقیمانده از وی به بعضی از خویشاوندان نسبی و اقوام سببی او، به ارث رسیده و میان آن ها تقسیم می گردد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

ارث بردن نوه از مادربزرگ

برای اینکه نوه ها ارث ببرند باید فرزندی از پدربزرگ یا مادربزرگی که فوت نموده باقی نمانده باشد و این یک قاعده کلی است. درصورتی که فرزندی از متوفی به جای مانده باشد میراث به فرزند خواهد رسید و نوه ها حتی اگر از فرزندی دیگر باشند میراثی نخواهند برد.

بعلاوه ذکر این نکته لازم و لازم است ازآنجایی که شرط ارث بردن رابطه خونی است، فرزندخوانده از پدر کسی که حضانت او را قبول نموده است ترکه ای نخواهد برد.

البته پدربزرگ می تواند در وصیت نامه برای نوه خوانده سهمی مطابق با حداکثر یک سوم اموال را در نظر بگیرد؛ اما اگر وصیت نامه ای در کار نباشد نوه خوانده سهمی از مادربزرگ یا پدربزرگ نخواهد برد.

نحوه ارث بردن نوه از مادربزرگ اینگونه است که اگر مادربزرگ فرزندی نداشته باشد و فرزند یا بچه ها قبل از او فوت نموده باشند نوه از او ارث خواهند برد. نوه دختری یا نوه پسری فرقی ندارد هرکدام به میزان سهم مادر یا پدر خود از مادربزرگ میراث خواهند برد.

آیا نحوه تقسیم ارث بین نوه های دختری و پسری با هم فرق دارد؟

نوه اگر دختر یا پسر باشد در تقسیم میراث فرقی نخواهد کرد؛ بلکه آنها به میزان سهم پدر یا مادر خود میراث دریافت می نمایند. یعنی اگر مادربزرگ یا پدربزرگ فوت کند و قرار باشد ترکه (اموال بر جای مانده) او بین نوه ها تقسیم گردد به نوه ای که مادر او فرزند متوفی بوده است نصف سهم یک نفر و به نوه ای که پدر او فرزند متوفی بوده است سهم یک نفر کامل خواهد رسید، حال فرقی نمی کند که این نوه ها دختر باشند یا پسر، در کل هرکدام به میزان سهم والدین خود ارث می برند.

ماده 911 قانون مدنی به صراحت در این باره بیان می دارد: هرگاه میت، اولادی بلاواسطه نداشته باشد، اولاد اولاد او قائم مقام اولاد بوده و بدین طریق جزو میراث خوار طبقه اول محسوب و با هر یک از ابوین که زنده باشد سهم می برد.

تقسیم ارث بین اولاد اولاد بر حسب نسل به عمل می آید؛ یعنی هر نسل حصه کسی را می برد که به به وسیله او به میت می رسد؛ بنابراین اولاد پسر دوبرابر اولاد دختر می برند. در تقسیم بین افراد یک نسل پسر دوبرابر دختر می برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا بازنشستگی با 10 سال سابقه کار امکان دارد؟ را حتما بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2595

به "شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ" امتیاز دهید

1 کاربر به "شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید