آشنایی با شهر گوانگجو چین

به گزارش سبزوار امروز، بندر گوانگجو که کانتون (CANTON) یا گوانگژو و یا شهر گوانگجو چین نیز نامیده می گردد، مرکز استان گوانگ دانگ است. این بندر در جنوب چین، در مجاورت رودخانه مروارید و در شمال غربی هنگ کنگ و شمال شرقی ماکائو قراردارد. در مجله گردشگری خبرنگاران بیشتر راجع به این شهر پر گردشگر صحبت خواهیم نمود. رودخانه مروارید (Pearl)، سومین رود بزرگ چین، باعبور از میان گوانگجو به دریای جنوبی می ریزد و راه ارتباطی این شهر با دریا است.

آشنایی با شهر گوانگجو چین

قرار دریافت شهر گوانگجو چین در این موقعیت جغرافیایی مناسب باعث شده تا در کنار سایر القاب، مانند شهر گل، به آن لقب دروازه جنوبی چین نیز داده شود. گوانگجو بعد از شانگهای و پکن، سومین شهر بزرگ چین و بزرگترین شهر در چین جنوبی است. این شهر و حومه آن با مساحت 3843 کیلومتر مربع در سال 2012 بعنوان یکی از 13 کلان شهر چین شناخته شد. این شهر از نظر مساحت و جمعیت سومین شهر بزرگ در تور چین است. پنجاه و دو نژاد مختلف در گوانگژو زندگی می نمایند که اکثر آن ها از نژاد هان هستند.

زبان مردم گوانجو

در استان گوانگ دانگ و بخشی از استان همسایه اش یعنی استان گوانگ سی و و شهرهای ماکائو و هنگ کنگ، مردم به زبان کانتونی (language Cantonese) صحبت می نمایند. این زبان مخصوصا در فروشگاه های محلی، رستوران ها و فروشگاه های بزرگ، به گستردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نگارش زبان کانتونی از نشانه های چینی استفاده می شود. زبان کانتونی در مقایسه با زبان چینی استاندارد، شامل چند نشانه اضافه است و علاوه بر این، چند نشانه در این زبان وجود دارد که معنی متفاوتی با نشانه های مشابه در زبان چینی دارد. زبان کانتونی از هویت فرهنگی مردم جنوب مانند شهر گوانگجو چین است و استان گوانگ دانگ به عنوان یکی از معدود مکان هایی است که در رابطه با گویش محلی خود عملکردی بسیار قوی داشته است و ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی مخصوصی برای پخش برنامه ها به زبان کانتونی دارد.

در حالی که نیمی به زبان ماندارین صحبت می نمایند. در مکان هایی که محل رفت و آمد گردشگران است، مردم عادی تا حدی قادر به درک زبان انگلیسی هستند.

فرهنگ مردم گوانجو

گوانگجو شهری بزرگ و پرجنب و جوش، واقع در دلتای رودخانه مروارید است و از جمله مناطقی است که حتی از لحاظ استانداردهای چین، پیشرفت بسیار سریعی داشته است. این شهر در زمینه تجارت بین الملل، آشپزی و فرهنگ کانتونی تاریخچه ای پربار دارد. شهر گوانگجو چین شهری است که خلاصه ای از این کشور پهناور را به تصویر می کشد.

در این شهر احساس زندگی مدرن و پیشرفته مرتب خود را به جلو می راند، در حالی که شواهدی از گذشته و قدمت شهر در همه جا وجود دارد، گوانگجو را می توان شهر تناقضات نامید. خیابان های تجاری با مراکز خرید بزرگ و معروف در کنار خیابان های قدیمی و ساختمان های تاریخی نهاده شده اند، آسمان خراش ها و ساختمان های مدرن در قسمتی از شهر و ساختمان های کهنه و معمولی و در حال فرو ریختن، در بخش دیگر شهر وجود دارد.

ویژگی های ظاهری شهر گوانگجو چین

حتی ممکن است در مقابل رستوران غربی مک دونالد، دستفروشانی را ببنید که در حال فروختن غذاهای سنتی هستند. در هنگام نوشیدن کاپوچینو در یک قهوه خانه معروف، از پنجره که به بیرون نگاه کنید، ممکن است خودرویی معمولی را ببینید که بار بسیار بزرگی را حمل می نماید. یا یک خودروی شیک مرسدس سدان را ببینید که با شکوه تمام از همان خیابان در حال گذر است.

وقتی به شهر گوانگجو چین که به مهمان نوازی و صنعت گردشگری معروف است قدم می گذارید، از تعداد کم مردمی که به زبان انگلیسی صحبت می نمایند، حتما متعجب خواهید شد. البته این مساله در تمام شهرهای کشور پهناور چین موضوعی رایج است. عدم اشتراک زبانی هرگز باعث نمی شود که مردم شکیبا و آرام چین، عنان اختیار را در برخورد با شما از دست بدهند یا به تندی با شما رفتار نمایند. حتی گاهی مشاهده شده است که تنها وسیله یک ماشین حساب می توان به چانه زنی پرداخت.

شهر گوانگجو چین یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری چین است و هر ساله گردشگران زیادی هم به منظور تفریح و هم به منظور تجارت برای سفر به این شهر چین اقدام می نمایند.

یکی از جدید ترین جاذبه های گردشگری دنیا، دایره گوانگجو بوده که با ارتفاع 138 متر در مجاورت رودخانه مروارید خودنمایی می نماید.

آب و هوای شهر گوانگجو

گوانگجو با وجود اینکه مقصدی مناسب برای گردشگران است، اما از نقاط ضعفی نیز رنج می برد. هوای این شهر بسیار آلوده است و ترافیک آن حتی از شهرهای بزرگی مثل نیویورک، پاریس و هنگ کنگ نیز سنگین تر است.

شهر گوانگجو چین شهری شلوغ و پر رونق است. مردم در طول روز سخت کار می نمایند و انتظار دارند که از اوقات بیکاری خود لذت ببرند. شاید به همین دلیل است که این شهر در شب شلوغ و پررفت و آمد هستند. اما این تنها سرگرمی شبانه مردم گوانگجو نیست. سفری دریایی بر رودخانه مروارید در هنگام شب، می تواند یکی از زیباترین خاطرات هر فرد چینی یا گردشگر را رقم زند.

فرهنگ ورزش صبحگاهی در شهر گوانگجو چین

هر چند که گوانگژو به سرعت به یک کلان شهر پیشرفته تبدیل شده است، اما فرهنگ کانتونی همچنان به عنوان بخشی جداناپذیر از رسوم و سنت مردم این شهر باقی مانده است. به نظر می رسد این فرهنگ از رفتار مردم گرفته تا هنر، معماری و آشپزی صندلی خود را بعنوان یک سنت کهن حفظ نموده است.

به عنوان مثال، می توان به اپرای کانتونی اشاره نمود که زیر شاخه ای از اپرای چینی محسوب می شوند. مانند تمام اپراهای چینی، این اپرا نیز شکل و فرم سنتی هنر چینی دارد. و با موسیقی، آواز، هنرهای رزمی، آکروبات بازی و نمایش همراه است. اپرای کانتونی هنوز هم یکی از سرگرمی مورد علاقه مردم جنوب و شهر گوانگجو چین است که مانند نوشیدن چای صبحگاهی و ورزش دسته جمعی صبحگاهی، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

اقتصاد شهر گوانگجو

یکی از دلایل رشد اقتصادی شهر گوانگجو چین نزدیکی آن به هنگ کنگ است. بر اثر افزایش دستمزد کارگران در هنگ کنگ، بسیاری از فراورینمایندگان، کارگاه ها و کارخانه های خود را از هنگ گنگ به این شهر منتقل کردند. همچنین کشاورزان زیادی از نقاط مختلف چین با ترک محل زندگی خود، برای کار در این کارخانه ها به گوانگجو مهاجرت کردند. اکنون گوانگجو به عنوان یکی از استان های ثروتمند چین و سومین شهر مهم این کشور مطرح شده است.

از سال 1957 دو بار در سال، در ماه های آوریل و اکتبر، نمایشگاه صادرات و واردات چین (fair export & import china) که به نام نمایشگاه کانتون نیز معروف است، در این شهر برپا می شود که در آوریل 2014 صد و پانزدهمین دوره آن برگزار شد. این نمایشگاه، موقعیت اقتصادی ویژه ای برای چین است و شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در آن شرکت می نمایند.

حمل و نقل در گوانجو

در این شهر، انواع وسایل حمل و نقل عمومی و امکانات مختلف وجود دارد. در شهر و اطراف آن، جاده ها و اتوبان متعددی برای مسیرهای مختلف احداث شده است.

در شهر گوانگجو چین صدها مسیر اتوبوس وجود دارد. در سال 2010 شبکه وسیع سامانه اتوبوس های تندرو در آن راه اندازی شد. این شبکه با مسافت 5/22 کیلومتر، شبکه ای وسیع است و در روز حدود هشتصد هزار مسافر را جابه جا می نماید.

گوانگجو از نظر استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت اتومبیل، در دنیا دارای رتبه اول است و در سال 2007 روزنامه پاینا دیلی گفت که تا سال 2010 تمام اتوبوس ها و تاکسی های این شهر گاز سوز خواهند شد. از شروع 2007 استفاده از موتور سیکلت در مرکز شهر ممنوع شد که تاثیر فراوانی در بهبود وضع ترافیک شهر داشت.

قطار سریع السیر گوانگجو

با افتتاح اولین خط مترودر سال 1997 گوانگجو پس از پکن، تیان جین و شانگهای، چهارمین شهر چین بود که به متروی زیرزمینی مجهز شد. در حال حاضر این مترو دارای هشت مسیر و 236 کیلومتر ریل است.

پایانه راه آهن شهر گوانگجو چین در سال 1974 در منطقه یوکسیو ساخته شد و یکی از شلوغ ترین پایانه های راه آهن در جنوب چین است. این ایستگاه مسیرهایی به شهرهای مختلف چین از جمله شن زن و پکن و همین طور لهاسا در تبت دارد.

ایستگاه گوانگجو یکی از بزرگترین مراکز حمل و نقل ریلی در چین است. قطار تندرو گوانگژو - شنزن - هنگ کنگ از این ایستگاه ها می گذرد. پایانه های راه آهن شرقی و شمالی دو پایانه دیگر این شهر هستند. قطار تندروی وو گوانگ در سال 2009 میان شهر ووهان از استان هوبی و گوانگجو راه اندازی شد. این مسیر قسمتی از مسیر تندرویی است که شهر پکن را به هنگ کنگ پیوند می دهد. قطار سریع السیر پکن به شهر گوانگجو چین در اواخر سال 2012 راه اندازی شد، این قطار مسیر 2400 کیلومتری را با چهار ایستگاه در هشت ساعت طی می نماید.

فرودگاه های گوانجو

فرودگاه بین المللی بایون در سال 2004 در شهر گوانگجو چین افتتاح شد و در سال 2011 با جابجایی 45040340 نفر دومین فرودگاه پر رفت و آمد چین پس از فرودگاه بین المللی پکن و نوزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد دنیا بود. این فرودگاه از لحاظ حمل بار با جابجایی 1179967 تن به عنوان سومین فرودگاه در چین و بیست و یکمین در دنیا شناخته شد. فرودگاه بایون در منطقه هوادو در شمال شهر قراردارد و جایگزینی برای فرودگاه 72 ساله قبلی شهر است که به علت وسیع شدن شهر، تقریباً در داخل شهر نهاده شده بود و دیگر گنجایش تعداد مسافران را نداشت.

گوانگجو از فعال ترین بندرهای دنیا است و امکانات حمل و نقل آن در خدمت فراوری و اقتصاد واقع شده است. در سال 2010 بندر شهر گوانگجو چین با جابه جایی بیش از 12 میلیون و پانصد هزار کانتینر در رتبه هفتم بندرهای دنیا و پنجم بندرهای چین نهاده شد. در همین سال این بندر با جابه جایی 425 میلیون تن رتبه چهارم دنیا را در اختیار داشت.

منبع: tripadvisor.com

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 348

به "آشنایی با شهر گوانگجو چین" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با شهر گوانگجو چین" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شهر گوانگجو چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید