فرودگاه جم دوباره تعطیل شد

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران - گروه استان‌ها - علی اکبر قیصری: با توجه به اینکه فرودگاه یکی از مهم‌ترین عوامل زیرساختی در آبادانی هر منطقه محسوب می‌شود، داشتن پروازهای روزانه یک رویداد مهم برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار در شهرستان تحت پوشش فرودگاه است.

فرودگاه جم دوباره تعطیل شد

در جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر فرودگاهی وجود دارد که پیش از دو دهه از عمر آن می‌گذرد، این فرودگاه که با زیر ساخت های خوب و همچنین پتانسیل عالی در سرویس دهی به هموطنان نقش عمده ای در توسعه شهرستان جم داشته است، سه سالی است که آسمان این فرودگاه رنگ هیچ پروازی بر خود ندیده است.

فرودگاه توحید جم که ابتدا در روزهای یک شنبه و سه شنبه به مسافران خود سرویس دهی می‌داد، اما رفته رفته پروازهای سه‌شنبه فرودگاه توحید جم تعطیل شد، اندکی بعد از تعطیلی پروازهای سه ‌شنبه، تنها پرواز هفتگی این فرودگاه در روز یکشنبه حذف شد که تعطیلی یکی از فرودگاه‌های قدیمی کشور رقم بخورد.

جالب اینجاست که هاشم زاده فرهنگ مدیر عامل سابق شرکت پالایش فجر جم دلیل تعطیلی فرودگاه جم را استاندارد سازی آن مطاق با استانداردهای روز صنعت هوانوردی بیان کرده است اما این گفته ایشان از طرف امام جمعه شهر جم بارها نقد شده است.

و این درحالیست که طی هفته‌های اخیر اعضای شورا و امام جمعه شهرستان جم بارها انتقادهای شدیدی از تعطیلی فرودگاه داشته‌اند به طوری که امام جمعه جم طی چند خطبه‌های اخیر خود و در جلسات متعدد اعلام کرده است که عدم منفعت لازم فرودگاه برای پالایشگاه، اصلی ترین عامل تعطیلی بوده است و از استاندار بوشهر و نماینده مردم جم در مجلس خواسته است که موضوع تعطیلی فرودگاه ورود و این مشکل شهرستان جم را رفع کنند.

بعد از انتشار خبر تعطیلی فرودگاه بر روی خبرنگاران، برای آرام کردن افکار عمومی و سرپوش گذاشتن بر نقدهای نماینده مجلس، اعضا شورا، امام جمعه و فرماندار شهرستان جم مسئولین مربوطه دست به کار شده اند به صورت موقت چندین پرواز نمادین به مقصد کیش راه اندازی و پس از آن دوباره تعطیل شد.

بعد از گذشت حدود سه سال از تعطیلی پروازهای فرودگاه توحید جم خبرهای پرفراز و نشیبی از راه‌اندازی مجدد پروازها شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد به واقعیت نمی‌پیوند.

تلاش برای برقراری مجدد پروازها

فرماندار شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پروازهای فرودگاه جم از اوایل سال 94 به دلایلی متوقف شد و دو شرکت پالایش گاز فجر جم و منطقه عملیاتی نار و کنگان که تنها استفاده کنندگان از فرودگاه بودند، پروازهای خود را به عسلویه انتقال دادند.

محمد حسینی تاکید کرد: پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی مجدد پروازها طی دو سال اخیر انجام شد اما تاکنون به نتایج لازم منجر نشد.

وی در خصوص راه اندازی مجدد پروازهای فرودگاه جم تصریح کرد: ناامید نیستیم، پیگیری هایی از طریق شرکت های منطقه و پتروشیمی ها در گذشته انجام شد که به دلایلی از جمله تغییرات گسترده در مدیریت پتروشیمی ها به نتیجه نرسید و در تلاش هستیم تا پروازهای فرودگاه با شرایط مطلوب مجددا راه اندازی شود.

تنظیم قرارداد با شرکت های هواپیمایی

رئیس فرودگاه شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: قرار بر این بود که بهمن ماه 96 فرودگاه راه‌اندازی شود ولی با مشکلاتی که با شرکت هواپیمایی متقاضی پیش آمد نتوانستیم قرارداد ببندیم.

نمازی افزود: فرودگاه 3 سال است که به حالت تعطیل درآمده ولی در سال 96 برای کارکنان پالایشگاه 12 پرواز به کیش از فرودگاه جم داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در طی چند سال تعطیلی، سالن ها مجهزتر و امکانات بیشتری برای فرودگاه جم در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد در حال بررسی و تنظیم قرارداد با شرکت های هواپیمایی ماهان و فارس ایر هستیم. فرودگاه توحید آمادگی پرواز در 7 روز هفته و هرروز 5 پرواز را دارد، اما این امر مستلزم بودن مسافر و تقاضا می باشد که شرکت طرف قرارداد متضرر نشود.

نمازی در پایان نیز تاکید کرد: ساخت و سازهای اطراف فرودگاه باعث شده ‌که نتوانیم برای شب پروازی داشته باشیم.

وعده‌ها محقق نشد

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پروازهای فرودگاه از اولویت‌های شهرستان جم است که در این راه تلاش‌های فراوانی انجام شده است. متاسفانه با وجود وعده های مکرر مسئولین امر برای راه اندازی دوباره پروازهای فرودگاه توحید جم ، تا به الان شاهد هیچگونه اقدامی نبوده ایم.

اسدالله نیکخواه با بیان اینکه فرودگاه محدودیت‌های زیادی برای ساخت‌وساز به خاطر خط پروازی برای شهر جم به وجود آورده است افزود: بعد از سه سال تعطیلی امیدواریم درآینده نزدیک مطالبه به حق مردم محقق شود و همچنین مردم و مسئولین نیز از خدمات پروازی این فرودگاه بهره مند شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر جم در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: فرودگاه در هر شهر برند توسعه یافتگی آن شهر محسوب می‌شود، اما فرودگاه توحید از طرف نفتی ها به صورت کاملا خصوصی و نه ملی مدیریت می شود و و این امر هرگز باعث نخواهد شد مصداق توسعه یافتگی برای شهرستان جم در نظر گرفت.

علی پریشان خاطرنشان کرد: وجود فرودگاه بزرگ خلیج فارس عسلویه در چند کیلومتری شهرستان جم باعث شده است که شرکت فجر جم بتواند با هزینه ای بسیار بسیار کمتر از هزینه کنونی پروازهای اختصاصی کارکنانش را آن فرودگاه انجام دهد و چه بسا نیازی به دایر بودن فرودگاهی با یک یا دو پرواز و کلی هزینه های اضافی نباشد.

وی با بیان اینکه خلف وعده زیاد از طرف نفتی‌ها، مردم و مسئولان را از راه اندازی دوباره پروازها ناامید کرده است، افزود: اگر شرکت مذکور در بازگشایی فرودگاه و راه‌اندازی دوباره پروازها در آینده نزدیک اقدام نکند قطعاً با واکنش های بیشتر مردم و مسئولان شهرستان مواجه خواهد شد.

حال سوال اینجاست؛ آیا موضوع تعطیلی فرودگاه جم حل خواهد شد یا باز هم شاهد وعده های تو خالی و امیدوار کننده مسئولین امر باشیم.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 25 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 6

به "فرودگاه جم دوباره تعطیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه جم دوباره تعطیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید