صدور فرمان بازگشت ثبات به بازار ارز با معامله در بازار ثانویه

به گزارش سبزوار امروز، دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار معتقد است، تصمیم شورای عالی بورس و برچیدن سفره رانت از بازار کالا، یک تصمیم منطقی و مناسب در پرونده عملکرد اقتصادی دولت درج می نماید؛ به عبارت دیگر با توقف عرضه محصولات با ارز 4200 تومانی در بازار رسمی کالا و انجام این معاملات بر اساس ارز بازار ثانویه، فرمان ثبات بازار با حضور مصرف کنندگان واقعی در بازار صادر می گردد.

صدور فرمان بازگشت ثبات به بازار ارز با معامله در بازار ثانویه

میرصانعی در گفت وگو با خبرنگاران، با انتقاد از برخی تصمیمات دولت در ماه های اخیر مطرح نمود: دولت قصد دارد کالایی را نصف قیمت واقعی (با دلار 4200 تومانی) عرضه کند و انتظار دارد صف تقاضای واسطه ها در مقابل این عرضه های ارزان شکل نگیرد و رانت ایجاد نگردد! مگر چنین اتفاقی ممکن است؟

وی درباره تحولات اقتصادی در ماه های اخیر اظهار کرد: ناگزیر تحریم ها اثر خود را بر بازار ارز می گذاشتند و قیمت ها افزایش می یافت اما از دولت انتظار می رفت که در چنین شرایطی تصمیم های مناسب تری اتخاذ کند و از اصول اصلی اقتصاد فاصله نگیرد. چرا که فاصله دریافت از علم اقتصاد، در نهایت فرصت شکل گیری رانت را افزایش می دهد که متاسفانه این اتفاق هم افتاد و اکنون رانت در بدنه اقتصاد بالا رفته است.

وی اضافه کرد: با این حال نکته حائز اهمیت این است که دولت هنوز هم بر فاصله دریافت از اصول اصلی اقتصاد پافشاری نموده و از رانت شکل گرفته در بازار جلوگیری نمی کند.

دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تاکید نمود: اجرایی شدن تحریم ها، مسئله جدی بود که دولت می توانست با تصمیم های منطقی، از شکل گیری بحران در اقتصاد جلوگیری کند اما با تصمیمات پوپولیستی شرایط به گونه ای پیش رفت که علاوه بر بحران، رانت خواری هم افزایش یافت.

دبیر کانون کارگزاران با اشاره به تصمیم شورای عالی بورس در خصوص توقف عرضه محصولات با دلار 4200 تومانی در بورس کالا گفت: در شرایط فعلی، برچیدن سفره رانت می تواند یک تصمیم منطقی و مناسب را در پرونده عملکرد اقتصادی دولت درج کند. به عبارت دیگر با توقف عرضه محصولات با ارز 4200 تومانی در بازار رسمی کالا و انجام این معاملات براساس معاملات بازار ثانویه ارز، فرمان ثبات بازار با حضور مصرف کنندگان واقعی در بازار صادر می گردد.

وی اظهار کرد: دولت باید بپذیرد که نظارت بر تمامی بخش های زنجیره کالا از فراوری تا مصرف امکانپذیر نیست و بجای مشخص اعمال قیمت دستوری، باید اقتصاد آزاد و مشخص قیمت بر اساس عرضه و تقاضا را در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 70

به "صدور فرمان بازگشت ثبات به بازار ارز با معامله در بازار ثانویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور فرمان بازگشت ثبات به بازار ارز با معامله در بازار ثانویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید