شهرک صنعتی متروکه در مازندران، فراوری در آرزوی رونق

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران - گروه استان ها: قدیمی ترین شهرک صنعتی مازندران در حاشیه جاده ترانزیتی سوادکوه به دلیل نبود فعال نبودن کامل واحدها و نداشتن روشنایی لازم از سوی حاشیه نشینان و بومیان به شهرک ارواح معروف گردیده است.

شهرک صنعتی متروکه در مازندران، فراوری در آرزوی رونق

شهرک صنعتی شورمست در حاشیه جاده ترانزیتی شمال، اولین شهرک صنعتی در مدخل ورودی استان مازندران از سمت سوادکوه و یکی از قدیمی ترین شهرک های صنعتی استان است، همان ابتدای ورود به شهرک نیز می توان متوجه شد که روزگار آن چندان خوب نمی گذرد.

تابلویی در خور شأن یک شهرک صنعتی بر سردر آن وجود ندارد. جاده دسترسی و رمپ ورودی آن، پس از 24 سال از ایجاد شهرک هنوز نامناسب است و رویش علف های هرز در حاشیه معابر داخلی شهرک نشان از غیبرطرفال بودن بسیاری از واحدها دارد.

بدون هیچ نگهبان و پرسش و پاسخی می توان وارد شهرک شد، چنان آسان که دزدها در شبی به راحتی وارد شهرک شدند و کابل های برق برخی از معابر را دزدید و اکنون شب ها نیز بسیاری از معابر آن خاموش است و به بیان یکی از فراورینمایندگان این شهرک، در شب به دلیل عدم روشنایی این معابر چنان همه جا تاریک است که باید نام شهرک صنعتی ارواح را بر آن گذاشت.

شهرک صنعتی شورمست نیز همچون دیگر شهرک های صنعتی به امید توسعه در نواحی توسعه نیافته و روستایی ایجاد شد اما اکنون از 57 مجوز آن، تنها 27 واحد فعال است. واحدهای فعالی که نه تنها از نهایت ظرفیت خود استفاده نمی نمایند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و عدم ثبات قیمت ها و ارز در بازار در لبه پرتگاه تعطیلی قرار دارند.

رضا رفیعی فرد یکی از صاحبان واحد فراوریی در شهرک صنعتی شورمست با 20 سال سابقه، یکی از مهم ترین مسائل خود را مشکلات ارزی برشمرد و اضافه کرد: اگر دولت برای مسئله ارز چاره اندیشی نکند، کارگاه ما عنقریب بسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلات ما در صادرات با مشکلات واردنمایندگان سودجو گره خورده است، اضافه کرد: دولت از ما صادرنمایندگان می خواهد ارز را به قیمت 4هزارو200 به آنها بفروشیم اما از سوی دیگر دست واردنماینده را آزاد گذاشته تا مواد اولیه مورد احتیاج ما را به هر قیمتی به ما بفروشد.

این فراورینماینده مواد کانی غیرفلزی با بیان اینکه عده ای در بالا وجود دارند که در حال له کردن واحدهای کوچکی مانند ما هستند، اضافه کرد: به ما می گویند مقدار ارز شما عدد قابل توجهی نیست و ما کمتر از 50 هزار یورو معامله نمی کنیم. ما اکنون نمی دانیم مالک ارز خود هستیم یا خیر؛ جنس را صادر کردیم اما دولت اجازه معامله با این پول را به ما نمی دهد.

وی ادامه داد: از یک سو، در داخل بانک ارز دارم و از سوی دیگر، از بانک وام می گیرم و این بسیار مضحک و دردآور است که با وجود داشتن پول مجبور هستم برای گردش کاری خود وام ریالی با بهره بالا بگیرم.

یکی از مشکلات همیشگی فراورینمایندگان تسهیلات و مسائل بانکی است. معتمدی، از سال 79 فراورینماینده قند حبه در این شهرک بوده اما سه سالی می شود که کارگاه فراوریی اش به دلیل افزایش پلکانی سود تسهیلات بانکی بواسطه دیرکرد، تعطیل گردیده اما همچنان در حال پیگیری است تا بتواند دوباره به فعالیت بازشود.

وی در رابطه با عدم هکاری بانک ها، ادامه داد: با وجود مصوبه ستاد برطرف موانع فراوری برای اخذ وام دو میلیاردی از بانک کشاورزی، هنوز پس از گذشت سه سال موفق به اخذ وام نگردیده ام.

بانک ها به ما می گویند مصوبات کارگروه برطرف موانع فراوری تا دم در بانک قدرت دارد

علیرضا خدیوی، یکی دیگر از فراورینمایندگان این شهرک، بانک ها را حکومتی در داخل نظام برشمرد و گفت: بانک ها به ما می گویند مصوبات کارگروه برطرف موانع فراوری تا دم در بانک قدرت دارد و مسئولان استان مازندران با وجود اینکه می خواهند کاری برای فراورینمایندگان انجام دهند اما نمی دانند چه نمایند و هر کسی توپ را به زمین دیگری می اندازد.

محمود اسماعیلی، یکی از اولین فراورینمایندگان این شهرک صنعتی بوده و پس از 25 سال کاری، از بهمن ماه سال گذشته به ورطه تعطیلی افتاده است. او عقیده دارد هرچند سوادکوه از نظر تقسیمات کشوری در منطقه محروم قرار گرفته است اما یکی از عوامل تشدیدنماینده این محرومیت، سازمان های مسئول در شهرستان هستند چرا که به جای حمایت از فراورینمایندگان خود تبدیل به بارخاطری برای آنها گردیده اند.

وی ادامه داد: برای وامی که هنوز نگرفته ام مجبور به پرداخت یک میلیون و 700تومان به شهرداری گردیده ام چرا که بانک تنها شهرداری را به عنوان معرف می شناسد و معرفی کارشناس شهرک را قبول ندارد.

اسماعیلی با وجود مشکلات مالی خود، یکی از دغدغه های مهم خود را عدم پرداخت بیمه بیکاری به کارگران سابق خود مطرح کرد و اضافه کرد: به خاطر بدهی 50 میلیون تومانی به بیمه، این سازمان از پرداخت بیمه بیکاری کارگران خودداری می نماید و این درحالی است که من 25 سال سابقه پرداخت بیمه داشته ام.

در کنار مشکلات کلان و عام، برخی مشکلات زیرساختی نیز، دردی مضاعف بر گرده فراورینمایندگان این شهرک است. محسن مصیر، یکی دیگر از فراورینمایندگان این شهرک، از جمله مشکلات این روزهای شهرک که بر دیگر مشکلات اضافه گردیده را مشکل قطعی برق مطرح کرد و اضافه کرد: اعلام زمان بندی قطعی برق توسط توزیع برق استان و عدم اجرای آن در زمان مقرر موجب ایجاد خسارت به فراورینماینده است چرا که ما طبق زمان بندی از پیش اعلام گردیده،خط فراوری را قطع می کنیم اما برق همچنان برقرار است اما هنگامی که دوباره آغاز به کار می کنیم ناگهان برق قطع می شود.

این فراورینماینده لوله های پلیمری با بیان اینکه ما در سال 94 و 95 بیشترین میزان صادرات را داشته ایم، اضافه کرد: اما اکنون صادرات 700 هزار یورویی ما به 30 هزار یورو کاهش یافته و واحدها یکی پس از دیگری تعطیل می شوند.

آماده نبودن زیرساخت گاز نیز از دیگر مشکلات، این شهرک است. صاحبان واحدهای فراوریی این شهرک علاوه بر هزینه ای که در هنگام خرید زمین برای زیرساخت گاز داده اند، اکنون نیز مجبور به پرداخت بها بر اساس متراژ زمین به شرکت شهرک ها هستند که پرداخت این هزینه برای بسیاری از واحدهای کوچک سنگین است. رفیع فرد، یکی از صاحبان فراوریی این شهرک عقیده دارد: گاز هم همچون آب و برق باید مجانی به درب کارخانه تحویل شود، چرا که وظیفه شرکت شهرک ها آماده کردن زیرساخت ها و سپس تحویل به سرمایه گذار بوده و اگر کاهلی ای اجرا شده در دیرکرد تحویل گاز از سوی آنها بوده است.

ابراهیم قدمی، در رابطه با بهای پرداخت زیرساخت گاز به متراژ زمین، با بیان اینکه این امر در دفترچه قرار داد نوشته گردیده است، اضافه کرد: ما نیز موافق پرداخت بها به متراژ زمین نبوده ایم و به دفتر تهران نامه زده ایم اما کاری از دست ما ساخته نیست و این بر وزارتخانه و مجلس است که قانون را تغییر دهند.

مدیر منطقه ای شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستان های بابل، سوادکوه و سوادکوه شمالی، با بیان اینکه در حدود 15 واحد از واحدهای شهرک صنعتی شورمست، جانشینی بانک اجرا شده است، اضافه کرد: با توجه به قرارداد سه جانبه، اگر متقاضی از ما زمین بخواهد، در طی قراردادی حقوق انتفاع را به آنها واگذار می کنیم اما برخی متقاضیان به بندهای قرارداد توجه کافی ندارند که طبق قانون اگر نتوانند در مدت مقرر زمین را به بهره برداری برسانند شهرک می تواند به طور یکجانبه به قیمت همان روز واگذاری، زمین را بازپس گیرد.

وی با بیان اینکه از 57 مجوز این شهرک، 48 واحد به بهره برداری رسیدند، اضافه کرد: با توجه به این امر، این واحدها از ید ما خارج گردیده اند، نه اینکه مسئولیتی نداشته باشیم اما از آنجا که متولی اصلی اداره صنعت و معدن است ما نمی توانیم مانور دهیم.

قدمی ازجمله راه حل برون رفت از وضعیت فعلی شهرک را منوط به کمک بانک ها و سازمان ها دانست و اضافه کرد: اکنون کوشش داریم تا واحدهای غیبرطرفال حتی به صورت استیجاری فعال شوند.

سعدی عبداللهی، از جمله دلایل وضعیت کنونی شهرک را مبتدی بودن برخی صاحبان واحدها و سرمایه گذار واقعی نبودن برخی دیگر دانست و ادامه داد: افرادی هم که نماینده کار بودند، به دلیل تورم و افزایش قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نتوانسته اند ادامه دهند و برخی نیز با گرفتن وام 18 درصد و تبدیل آن به 25 درصدی به واسطه دیرکرد، ادامه کار برای آنها صرف اقتصادی نداشته است و عملا واحدها غیبرطرفال شدند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه، با اشاره به وجود برخی واحدها در شهرک که بدهی آنها بواسطه دیرکرد از 4 میلیارد تومان به 27 میلیارد تومان رسیده است، گفت: از دید فراورینمایندگان، ادامه فعالیت برخی واحدها به دلیل افزایش پلکانی سود تسهیلات بانکی، توجیهی ندارد.

عبداللهی با بیان اینکه در زمان کسب جواز تأسس آیتمی برای آنالیز صلاحیت کاری سرمایه گذار وجود ندارد، اضافه کرد: آیتم ها در هنگام صدور پروانه بهره برداری وجود دارند که برخی از افراد در هماان مرحله اولیه مانده اند.

هشت پلاک زمین خالی، دو سوله نیمه ساخت، یک سوله خالی، 9 واحد غیبرطرفال که برخی از آنها تحت تملک بانک درآمده اند، 6 واحد بلوک زنی و دو واحد استیجاری فعال، 19 واحد فراوریی فعال و نیمه فعال و در نهایت 200 مورد اشتغال، تمام داشته های شهرک صنعتی شورمست است. شهرکی که نزدیک به سه دهه پیش، روزنه ای برای ایجاد توسعه و اشتغال در شهرستان بوده است اما اکنون، اندک شمار واحدهای فراوریی فعال آن برای بقا تقلا می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 51

به "شهرک صنعتی متروکه در مازندران، فراوری در آرزوی رونق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرک صنعتی متروکه در مازندران، فراوری در آرزوی رونق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید