سفر به همدان، خاطره ای که یک عمر باقی می ماند

به گزارش سبزوار امروز، آفتاب دامان خود را جمع نموده است تا دقایقی دیگر خود را پشت کوه الوند پنهان کند که وارد همدان شهری آرمیده در سایه سار الوند می شویم؛ شهری که در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب گردیده است و قرار است پس از 40 سال میزبان چهلمین اجلاس جهانی سازمان جهانگردی به نمایندگی از کشور ایران باشد.

سفر به همدان، خاطره ای که یک عمر باقی می ماند

همدان شهری است که آوازه اش حالا بیشتر در گوش مردمان آسیا نشین خواهد پیچید و دیار بوعلی سینا و میرسید علی همدانی که آوازه سفال های دست سازش تا اروپا نیز رسیده بیشتر و بیشتر به همه مردمان دنیا معرفی خواهد شد این ها را می توان از در دسترس قرار دریافت نام همدان در دفاتر خدمات مسافرتی و سایت های اینترنتی سال 2018 فهمید.

همدان به واسطه بوعلی سینای جهانی و دست سازهای سفالین آوازه جهانی دارد حتی با آنکه هیچ جاذبه جهانی از آن در حافظه یونسکو ثبت نگردیده است اما حالا دنیا این شهر را در غرب ایران می شناسد. تا کنون شاید بارها و بارها از این شهر شنیده ایم اما به طور حتم رویداد همدان 2018 یک فرصت مناسب برای معرفی این شهر زیباست. شهری که مردمانش با ساخت سفال و بافت فرش و باغداری و میهمان نوازی عجین هستند.

شهر اولین ها در تاریخ

همدان را به عنوان شهر اولین ها در قدمت شهر نشینی می شناسم، این شهر دارای جاذبه های گردشگری بی نظیر و آثار فرهنگی تاریخی بسیار ارزشمندی است. این شهر یکی از زیباترین شهرهای ایران است و هر مسافری که وارد این شهر می گردد بدون شک جذب زیبایی ها و آب و هوای کوهستانی همدان می گردد.

قدم زدن در هوای دلپذیر ارتفاعات همدان، دریافت عکس یادگاری کنار آبشار گنجنامه و پرش از ارتفاع 42 متری! همه را یک لحظه در ذهنت تصور کن. تمامی اینها یک پیشنهاد است برای گذراندن لحظاتی جذاب در دهکده توریستی گنجنامه همدان است. این شهر و مردم آن خود را برای استقبال از مسافران به همدان آماده می نمایند و از هم اکنون این تنور داغ است.

در کنار تمام جاذبه های گردشگری که در استان همدان از جمله غار علیصدر، سراب گیان نهاوند، حمام حاج آقا تراب، مجموعه تفریحی عباس آباد، آرامگاه های بوعلی و باباطاهر، تپه باستانی هگمتانه و پاک سیفیه ملایر توصیه می گردد گردشگران و مسافران نوروزی حتما ازغار شگفت انگیز علیصدر و دهکده توریستی، فرهنگی و ورزشی بازدید نمایند و لذت و هیچان واقعی را در این جاذبه های متمایز تجربه نمایند.

قطعا بازدید از غار علیصدر با عنوان طولانی ترین غار آبی جهان، یکی از انگیزه های مهم و بخش جذاب و به یادماندنی سفر گردشگران به همدان است. بنابراین بازدی از غار علیصدر در الویت برنامه هایم است.

شگفتی های طبیعت در بازوان غار علیصدر

پس از خرید بلیت و ورود به غار، یک قایق پدالی به من و همراهانم داده شد که توسط یک قایقران راهنمایی می گردد. در مدت چند ساعت قایق رانی در داخل غار، بر روی دیواره غار، طرح های بی نظیری را دیدم که هرگز از خاطرم نخواهد رفت. این طرح های زیبا با رنگ های منحصر به فردشان به مرور زمان و به صورت طبیعی به وجود آمده اند ویژگی های علیصدر را نمی توانم بازگو کنم این جا را باید از نزدیک دید و سکوتش را جرعه جرعه نوشید.

یک توصیه سرمایی یا گرمایی هستید؟ اصلا نگران نباشید چرا که دمای غار در تمام مدت سال بسیار معتدل و حدود 20 درجه سانتی گراد است این هم از عجایب غار است. این غار سالانه گردشگران بی شماری را به این بخش از استان جذب می نماید و بازدید از آن بسیار گویاتر از جملات و تصاویر، زیبایی های منحصر به فرد این جاذبه طبیعی را بیان می نماید. ساعات بازدید از این غار 8 صبح تا پاسی از شب است غروب های محوطه علیصدر پر رفت و آمد و پر مسافر است حال خوبی به آدم دست میدهد وقتی میبیند به واسطه یک غار اعجاب انگیز تکاپو در روستا و روستاییان همجوار غلیصدر عیان است.

پس از علیصدر برای فردا برنامه حضور در دهکده تفریحی توریستی گنجنامه را داشتیم. این دهکده در مجاورت آبشار گنج نامه قرار گرفته است و امکانات مختلفی از جمله تله کابین، سورتمه ریلی، آبگیر ماهی گیری، شهربازی مدرن، سینما چهاربعدی، بانجی جامپینگ و سایر مصادیق نیز دارد که تمام رده های سنی می توانند متناسب با سن خود از این مجموعه شاد و مفرح بهره مند شوند.

اقامت در دهکده توریستی گنجنامه

از همه مهمتر سوئیت هایی این جا ساخته گردیده است که به دامنه کوه و کوهستان مشرف است و منظره ای بی نظیر را به ما که برای اقامت این مکان را انتخاب نموده ایم میبخشد در این منطقه امکانات مختلی برای تفریح در نظر گرفته گردیده است.

طولانی ترین و سریعترین سورتمه ریلی کشور در دهکده تفریحی، ورزشی، فرهنگی گنجنامه همدان است.

این طرح ورزشی پرهیجان با هزار و 500 متر طول و 60 کیلومتر سرعت در ساعت در مدت پنج ماه ساخته شد. سورتمه ریلی دهکده تفریحی، ورزشی، فرهنگی گنجنامه همدان با بهره گیری از جدیدترین فناوری های روز ورزشی جزء ایمن ترین ورزش های همگانی و قادر به فعالیت 13 تا 20 سورتمه بر روی خط است.

این تله کابین در انتهای دره عباس آباد در پنج کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه های گنج نامه واقع گردیده است.

طول خط این تله کابین هزار و 680 متر و اختلاف ارتفاع آن 800 متر است، دارای 17 پایه و 50 عدد کابین در فاز نخست است.

این تله کابین به سمت منطقه میدان میشان یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد.

بانجی جامپینگ یکی از رشته های ورزشی است که به بمب هیجان بدل گردیده است. پرش از ارتفاع 42 متری جذاب و در عین حال خطرناک است.

بازی آب در سایه آبشار

در مجاورت این دهکده یک طبیعت ناب مسافران را به سمت خود می کشاند، طبیعتی که در آن آبشار و کتیبه حرف اول را می زند. راهنمای همراه ما می گوید: آبشار گنج نامه که از چشمه سارها و کوه های الوند سرچشمه می گیرد و در رودخانه پایین آبشار می ریزد، در مجموعه تفریحی تاریخی گنج نامه قرار گرفته است. این آبشار 12 متری در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و تپه دیدنی عباس آباد قرار گرفته است که با اندکی کوهپیمایی سبک از میان سنگ ها می توانید به بالای آبشار برسید. اکنون نمای دیدنی و زیبای گنج نامه و همدان زیر پاهای شماست. در روزهای سرد زمستان پیرامون آبشار یخ می بندد و قندیل ها و دیواره های یخی آن مکانی برای یخ نوردی است.

بعد از این طبیعت گردی ها در بعدازظهر یک سفر درل انگیز به غرب ایران رفتن به بازار سنتی شهر می ارزد. دیدن بازار و مراکز خرید هر شهری همواره برای گردشگران و مسافران یکی از نقاط جذاب محسوب می گردد. بازارهای سنتی نیز علاوه بر بازارهای مدرن، همیشه علاقه مندان خاص خود را دارند. راهنمای گردشگری همراه می گوید: مجموعه بازار سنتی و کاروانسراهای شهر همدان، که از 36 بازار و راسته بازار و 36 سرا و کاروانسرا تشکیل گردیده است، اکثراً با سبک معماری دوره قاجاریه ساخته گردیده اند و با وسعتی حدود 30 هکتار به دو صورت عمده فروشی و خرده فروشی فعالیت می نمایند که در آنها تاسیساتی مانند مسجد، حمام، زورخانه و چایخانه گنجانده گردیده است. در سفر نوروزی خود به همدان، بازدید و خرید از این بازار را از دست ندهید. بازار همدان در محدوده خیابان های باباطاهر، اکباتان و شهداء قرار گرفته است.

یک فهرست خوش نام از گردشگری در همدان

در فهرست بالا توضیحاتی مختصر و کلی از برخی مکان ها و جاذبه های گردشگری معروف استان همدان مطرح شد. از دیگر جاذبه های گردشگری همدان، به مکان های زیر که برخی از آنها را از نزدیک دیدم هم اشاره می کنم که می توانید در سفر خود به این استان تاریخی برای بازدید از آنها برنامه ریزی کنید.

مقبره استرومردخای، برج قربان، گنبد علویان، حمام قلعه و موزه قلعه (موزه مردم شناسی همدان)، موزه تاریخ طبیعی همدان، موزه مفاخر و مشاهیر همدان، دره مرادبیک در جنوب همدان، تپه نوشیجان، باغ موزه نظری، مجسمه شیرسنگی، تپه گوراب (جوراب)، آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان، یخچال میرفتاح نمونه ای از یخچال های قدیمی، خانه تاریخی لطفعلیان، کاروانسرای گلشن، پارک معروف و قدیمی مردم و شهر زیرزمینی سامن.

خلاصه آنکه پس از بازدید از جای جای شهر همدان، تازه مهر تایید گروه بر این اتفاق زده شد که همدان استحقاق این را داشته است که به عنوان پایتخت گردشگری قاره آسیا در سال 2018 معرفی گردیده است. و بی راه نیست که قرعه این انتخاب در بین 34 شهر آسیایی به نام همدان افتاده است و در بین همه شهرها همدان توانسته است به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب گردد. همدان را در حالی ترک می کنیم که قطع یقین اطمینان دارم این شهر در عرصه گردشگری جهانی در آینده ای نزدیک خوش خواهد درخشید.

گزارش از مریم مقدم

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 45

به "سفر به همدان، خاطره ای که یک عمر باقی می ماند" امتیاز دهید

39 کاربر به "سفر به همدان، خاطره ای که یک عمر باقی می ماند" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به همدان، خاطره ای که یک عمر باقی می ماند"

1 دیدگاه

حمید 8 شهریور 1398

همدان یک شهر باستانی با مردمانی خوب و مهمان نواز
ایرانی اصیل را در شهر همدان ببین

پاسخ به حمید
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید