بانک مرکزی اعلام کند کسانی که بیش از یکهزار سکه بخرند متخلف هستند

به گزارش سبزوار امروز، به گزارش خبرنگاران، هادی قوامی در نشست علنی امروز دوشنبه (29 مرداد) صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسبت اعیاد پیش رو، گفت: نقدینگی سال 57 در حدود 250 میلیارد تومان بوده اکنون به یک میلیون و 650 هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از 6600 برابر گردیده است.

بانک مرکزی اعلام کند کسانی که بیش از یکهزار سکه بخرند متخلف هستند

وی با بیان اینکه مهم ترین دلیل رشد نقدینگی کسری بودجه دولت ها بوده است، اضافه کرد: راه حل بهبود شرایط در حوزه نقدینگی این است که نفت از بودجه جاری دولت جدا گردد.

قوامی ادامه داد: وقتی نفت به فروش می رسد و توسط بانک مرکزی تبدیل به ریال می گردد منابع ارزی بانک مرکزی و پایه پولی افزایش می یابد که این خود به خود منجر به افزایش نقدینگی می گردد که آثار ویرانگر آن تورم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی کشور از سال 57 تاکنون کمتر از 5 درصد بوده توضیح داد: این موضوع یعنی باید به طور متوسط حدود 6 درصد نقدینگی رشد می کرد اما متوسط 25 درصد رشد نموده است.

قوامی با تاکید بر وقتی بیش از 36 درصد درآمدهای دولت از نفت تامین می گردد مردم وابسته به دولت می شوند، گفت: امروز دولت به دولت توزیعی تبدیل گردیده که با این رویه نمی توان اشتغال ایجاد نموده و به افزایش بهره وری رسید در نتیجه آن شفافیت نیز افزایش نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه همه رفتارهای دولت ها در جهت غیرشفاف کردن و همچنین بدهکار تر شدن مردم و متخلف تر شدن آن ها است، اضافه کرد: اتفاقات اخیر بازار نشان می دهد بانک مرکزی می خواهد از طریق فروش سکه نقدینگی را مدیریت کند اما چون دولت برنامه جامعی ندارد اول یک عده سکه می خرند بعد که یک عده به تله افتادند آن ها را متخلف می نمایند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه وقتی برنامه جامعیت ندارد به جای اینکه کسانی که کار خوب انجام داده اند را تشویق کنیم تنبیه می کنیم، توضیح داد: لذا سیاست های دولت به جای اینکه مبتنی بر تعهد باشد، متاسفانه مبتنی بر مصلحت بوده و همه را درگیر می نماید.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید اعلام کند که کسانی که بیش از هزار سکه بخرند متخلف هستند، گفت: کسانی که با اخذ وام سکه های بسیار خریده اند، متخلف هستند. در صورت اعلام این مسئله، همه رانت ها ضبط خواهد شد.

قوامی گفت: وقتی که برنامه جامع نداریم برای روبرو با مسائل و مشکلات با این چالش ها روبرو می شویم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در شرایط فعلی فرصت صادرات برای کشور فراهم گردیده، آن را به تهدید برای کشور بدل نکنیم، اضافه کرد: آمار 4 ماهه امسال نشان می دهد که ما حدود 15 درصد رشد صادرات داشته ایم، حدود 15 میلیارد صادرات کشور افزایش یافته نسبت به 4 ماهه سال قبل این فرصت باید تقویت گردد.

قوامی ادامه داد: ما باید رانت منابع طبیعی را حذف کنیم یعنی ما 8 میلیون بشکه در روز اگر گاز و نفت به داخلی و خارجی می دهیم سیاست واحد داشته و به قیمت واقعی بازار بدهیم و به همین قیمت هم تصویه کنیم.

وی با اشاره به رتبه ایران در فضای کسب و کار، گفت: رتبه ایران در این حوزه 117 بوده سال گذشته به 120 و امسال به 124 تنزل یافته است.

قوامی با بیان اینکه فضای کسب و کار در کشور مناسب نیست، اضافه کرد: اگر قوه قضاییه از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک و سایر نهادها پاسخگویی درستی به وزارت اقتصاد نداشته باشند وضعیت کسب و کار ما خراب تر خواهد شد؛ از این رو باید کوشش کنیم فضای کسب و کار را در این شرایط مناسب کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به نوسانات نرخ ارز، توضیح داد: باید سیاست جدید با حمایت صحیح از بازار ثانویه صورت بگیرد تا تقاضا را مدیریت گردد؛ در غیر اینصورت، این بازار نیز آسیب خواهد دید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 100

به "بانک مرکزی اعلام کند کسانی که بیش از یکهزار سکه بخرند متخلف هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی اعلام کند کسانی که بیش از یکهزار سکه بخرند متخلف هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید