اولین کارگاه آموزشی کمیته ملی حافظه جهانی در کردستان برگزار گردید

به گزارش سبزوار امروز، اولین کارگاه آموزشی کمیته ملی حافظه جهانی در استان کردستان به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همراهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در سنندج برگزار گردید.

اولین کارگاه آموزشی کمیته ملی حافظه جهانی در کردستان برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، افتتاحیه این کارگاه با حضور محممد ابراهیم زارعی فرماندار شهرستان سنندج، اسعد اردلان استاد عرصه فرهنگ و تاریخ کشور، سوسن اصیلی و مژده محمدی و فریبا افکاری مدرسان دوره و ازاعضاء کمیته ملی حافظه جهانی وجمعی از مدیران دستگاه های فرهنگی و علاقه مندان به این حوزه در سالن اجتماعات هتل جهانگردی سنندج برگزار گردید.

در روز اول کارگاه پنل های آشنایی کلی با میراث فرهنگی، میراث مستند و مبانی و ساختار برنامه حافظه جهانی و شاخص های معرفی آن، ارائه شد.

در روز دوم نیز شرکت کنندگان با آثار ثبت گردیده ملی ـ جهانی در برنامه حافظه جهانی و انواع آثار مستند شامل: نسخه های خطی، اسناد و میراث دیداری- شنیداری و نیز معیارهای ثبت آثار در فهرست ملی و جهانی، آشنا شدند.

بازدید از کتابخانه دانشگاه کردستان، موزه مردم شناسی خانه کرد و موزه سنندج از دیگر بخش های این کارگاه بود.

برنامه حافظه جهانی برای شناخت اهمیت و ارزش میراث مستند و ضرورت حفظ و نگهداری آن در سال 1992 توسط یونسکو پایه ریزی شد و در ایران نیز از سال 1384 کمیته ملی حافظه جهانی پیشبرد اهداف این برنامه را بر عهده دارد. گفتنی است سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دبیرخانه این کمیته را به عهده دارد و متولی کارگاههای آموزشی در این حوزه است.

کارکرد اصلی برنامه حافظه جهانی، شناسایی و ثبت ظرفیت های بزرگ فرهنگی کشورهای عضو در حوزه میراث مستند است. شناخت آثار گران بهای تمدنی و شناساندن بیش از پیش آنها به جهانیان، گسترش و تعمیق فرهنگ حفاظت و نگهداری از این میراث و کوشش برای دسترس پذیری آن از اهداف مهم برنامه حافظه جهانی یونسکو است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 49

به "اولین کارگاه آموزشی کمیته ملی حافظه جهانی در کردستان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کارگاه آموزشی کمیته ملی حافظه جهانی در کردستان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید