7 پله سقوط در قهرمانی دنیا و زنگ خطر برای والیبال ایران

به گزارش سبزوار امروز، تیم ملی والیبال ایران که در سال های اخیر به عنوان موفق ترین رشته تیمی ایران شناخته گردیده بود، و برای حضور در جمع چهار تیم برتر المپیک هدف گذاری نموده بود، با کسب نتایج ضعیف در رقابت های قهرمانی دنیا نگرانی علاقه مندان والیبال را موجب گردیده است.

7 پله سقوط در قهرمانی دنیا و زنگ خطر برای والیبال ایران

به گزارش خبرنگاران، کشف و پرورش استعدادهای برتر، جذب مربیان سطح اول و بهره مندی از دانش جهانی، حمایت و پشتیبانی کامل و تدارک، بیشترین برنامه دیدارهای دوستانه و اردوهای تمرینی از مهمترین عواملی بود که موجب شد والیبال ایران از سال 2011 به عنوان یکی از قدرت های نوظهور در جهان شناخته گردد. پیروزی بر تمام قدرت های جهان، کسب عناوینی چون سومی در رقابت های بین قاره ای، چهارمی لیگ جهانی و ششمی قهرمانی جهان و همچنین راه یابی به المپیک 2016 موجب شد تیم ملی والیبال ایران در میان 8 تیم برتر جهان قرار گیرد.

با این حال طی ماه های گذشته تیم ملی ایران نه تنها به روند رو به رشد خود ادامه نداد، بلکه به نظر می رسد با کسب نتایج ضعیف موجب نگرانی بسیاری گردیده است. تیم ملی ایران در سال 1397 سه رویداد مهم پیش رو داشت. به ترتیب قهرمانی جهان، لیگ ملت ها و بازی های آسیایی، که این رویدادها اولویت های والیبال ایران در این سال به شمار می رفتند.

تیم ملی ایران در حالی که تقریبا بدون برنامه ریزی کافی و تنها با انجام چند دیدار تدارکاتی در صربستان در لیگ ملت ها 2018 حاضر شد، نتوانست به دور نهایی صعود کند. در آن موقع توجیه مسئولان این بود که با توجه به حفظ سهمیه ایران در لیگ ملت ها نیازی به فشار برای کسب نتیجه به تیم نبود و در عوض از این رویداد به عنوان دیدارهای برای آماده سازی تیم و هماهنگی بیشتر بازیکنان پیش از مسابقات قهرمانی جهان بهره برده گردیده است.

از سویی دیگر در حالی که طبق اعلام رسمی فدراسیون قرار بود تیم ملی ب به بازی های آسیایی اعزام گردد، در آخرین روزها پیش از اعزام بنا بر آن شد که ترکیب اصلی تیم ملی به بازی های آسیایی برود. بسیاری از کارشناسان اخطار دادند حضور در یک تورنمنت درجه 2 موجب خستگی بازیکنان اصلی خواهد شد و ایران حتی با ترکیب بازیکنان جوان تر نیز می تواند در بازی های آسیایی قهرمان گردد، اما به این موضوع توجهی نشد. به هر حال تیم ملی ایران با تمام توان موفق به پیروزی بر ترکیب دوم قدرت های آسیای شد و حتی بدون یک ست باخته مدال طلا را به گردن آویخت.

اما در شرایطی که گفته گردیده بود تمام برنامه ریزی والیبال در سال 2018 برای موفقیت در رقابت های قهرمانی جهان بوده، از سویی با قرعه آسان ایران در دور مقدماتی پیش بینی می شد ملی پوشان کار آسان تری را برای صعود به دور نهایی داشته باشند، متاسفانه باخت به تیم هایی چون لهستان، بلغارستان و آمریکا و کانادا اجازه نداد تیم ایران به رتبه ششمی دور قبل خویش نزدیک گردد و در نهایت در صندلی سیزدهم جهان جای گرفت.

بر خلاف ادوار گذشته هیچ یک از بازیکنان ایران در بین برترین های مسابقات نبودند و عملکرد کادر فنی حتی از سوی مسئولان فدراسیون نیز مورد انتقاد نهاده شد.

با گسترش فضای انتقاد یک بار دیگر حواشی ریز و درشتی چون ممانعت از پرداخت به موقع پول توجیبی بازیکنان و خروج از ترمینال عادی مسافربری بر خلاف صندلی ویژه (طی سال های اخیر بازیکنان والیبال از صندلی ویژه به سفر می رفتند تا با استقبال هواداران ساعاتی در فرودگاه معطل نمانند) و حتی خبر درگیری در داخل تیم نیز منتشر شد. مسائلی که بی شک در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند به چالش های بزرگتری در آینده تبدیل و باز هم به عملکرد تیم ضربه بزند.

با توجه به هدفگذاری والیبال ایران برای حضور در جمع چهار تیم برتر المپیک 2020 و زنگ خطری که امروز بواسطه نتایج ضعیف تیم ملی به صدا در آمده، به نظر می رسد، مسئولان ورزش و فدراسیون والیبال باید تمهیداتی را برای بازگشت تیم ملی ایران به نوار موفقیت هایش بیاندیشند.

شاید تغییر یا تقویت کادر فنی، بازنگری در حوزه مسایل پشتیبانی و مدیریتی و همچنین تزریق بازیکنان جوان و مستعد می تواند در این زمینه راه گشا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 204

به "7 پله سقوط در قهرمانی دنیا و زنگ خطر برای والیبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 پله سقوط در قهرمانی دنیا و زنگ خطر برای والیبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید