کنگره دوپاره؛ واقعیت سیاسی تلخ فراروی دونالد ترامپ

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران، گروه بین الملل-شبنم شکوهی: پیروزی دموکراتها در کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در برابر موفقیت جمهوریخواهان در حفظ کنترل مجلس سنا برای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور که ظرف دو سال آینده انتخابات مجدد ریاست جمهوری را پیش رو دارد، حامل واقعیات سیاسی جدید و در عین حال تلخی است.

کنگره دوپاره؛ واقعیت سیاسی تلخ فراروی دونالد ترامپ

بخشی از این واقعیات جدید آن است که دموکراتهای تازه قدرت یافته نه تنها جاه طلبی های ترامپ در حوزه وضع قوانین جدید و غالباً جنجالی را محدود خواهند کرد، بلکه از امکانات و قدرت بیشتری برای پیشبرد روند تحقیقات در خصوص پرونده روسیه و تبانی احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با مقامات مسکو برخوردارند.

از سوی دیگر، هرچند که رهبران حزب دموکرات استیضاح دونالد ترامپ را به مثابه گزینه ای غیرمحتمل می نگرند، کنار زدن جمهوریخواهان از اکثریت مجلس نمایندگان درهای جدیدی را برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا به روی دموکراتها گشوده است. افزون بر این، کوشش لجوجانه جمهوریخواهان- به ویژه ترامپ- برای لغو برنامه اوباماکر نیز دست کم تا دوسال دیگر ثمری نخواهد داشت.

در حوزه سیاست خارجی، به رغم مخالفت دموکراتها با ساخت دیوار مرزی مکزیک، حوزه هایی برای همکاری مشترک با ترامپ همچنان وجود دارد که از آن جمله می توان به توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) با کانادا و مکزیک اشاره نمود که نسخه بازنویسی شده آن از شانس تصویب در مجلس نمایندگان برخوردار است.

با این حال وضع تحریمهای جدید علیه ایران، جنگ تجاری با چین، وضع تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی از کشورهای اروپایی و تعقیب یک سیاست حمایتگرانه مالی از جمله کانونهای برخورد با دموکراتها بشمار می روند.

به عبارت دیگر، هرچند ترامپ با توجه به حفظ قدرت جمهوریخواهان در مجلس سنا تا حد زیادی از خطر استیضاح گریخته است، تصویب قوانین و لوایح موردنظر وی بسیار سخت و حتی در بعضی موارد غیرممکن خواهد بود.

در واقع وجود موانع اساسی بر سر راه قانونگذاری یکی از مهمترین چالشهایی است که ظرف سالهای آینده کنگره ای دوپاره پیش روی رئیس جمهور کنونی آمریکا قرار خواهد داد.

تحت این شرایط، یکه تازی و قدرت نمایی دونالد ترامپ در عرصه قانونگذاری تنها به صدور فرمانهای اجرایی (Executive Orders) محدود گشته و او و هم حزبی هایش عملاً قادر به تصویب و پیشبرد سیاستهایی متناقض با اصول موردنظر دموکراتها نخواهند بود. به عبارت دیگر، ظرف دوسال آینده آمریکا و در رأس آن، آقای ترامپ دیگر هیچ غلطی نمی توانند بکنند!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 915

به "کنگره دوپاره؛ واقعیت سیاسی تلخ فراروی دونالد ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره دوپاره؛ واقعیت سیاسی تلخ فراروی دونالد ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید