کارخانه نوآوری آزادی بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا است

به گزارش سبزوار امروز، مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی گفت: کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا، مثال مناسبی برای اشاره به موفقیت ملی در این حوزه است.

کارخانه نوآوری آزادی بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا است

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن یعنی چه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابوالفضل باقری مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا، مثال مناسبی برای اشاره به موفقیت ملی در این حوزه است.

برخاستن از خاکستر

قدمت ساختمان کارخانه نوآوری آزادی به حدود شصت سال پیش باز می گردد. در ساختمان این کارخانه ابتدا الکترود های جوشکاری فراوری می شد.

مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره گفت: این کارخانه الکترودسازی در سال 1338، به عنوان نخستین کارخانه الکترودسازی ایران و با انتقال دانش فنی از شرکت معتبری در کشور سوییس تأسیس شد.

وی اضافه کرد: این شرکت، با توجه به قرار دریافت کارخانجات صنعتی خود در بافت شهری و همچنین ضرورت توسعه فضای کاری، از اوایل دهه 1380 تأسیسات خود را به خارج از شهر و 14 کیلومتر دورتر از فضای کنونی، در حوالی میدان آزادی، انتقال داد.

نخستین کارخانه نوآوری

به گفته باقری: در واقع از حدود 16 سال پیش، مکان فعلی به حال خود رها شد که با گذشت زمان به محلی متروکه و جرم خیز، تبدیل شده بود. در سال 1396، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی، مکان این کارخانه با هدف نوسازی و تبدیل به نخستین کارخانه نوآوری ایران، انتخاب شد.

زیرساخت سازی دولت و نقش آفرینی بخش خصوصی

مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، بیان داشت: در حال حاضر، کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگترین زیست بوم استارت آپی خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته می گردد که در مکانی به وسعت 18500 متر مربع و با سرمایه گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی با بودجه ای، بیش از 2000 میلیارد ریال به عنوان ارتباط دهنده استارت آپ ها، سرمایه گذاران و فعالان حوزه نوآوری و فناوری عمل می نماید.

الگویی برای نوآوری

وی در ادامه با اشاره به مکانیزم طراحی شده برای روش عملکرد این کارخانه، گفت: کارخانه نوآوری آزادی از ظرفیت های قابل توجه بخش خصوصی استفاده می نماید و نمونه کاملی از همکاری دولت و بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری به شمار می رود که می تواند الگویی برای دیگر حوزه ها باشد.

اجتماع همه بازیگران کلیدی

مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به ویژگی های شاخص این کارخانه نوآور، اضافه کرد: حضور کلیه ارکان و بازیگران زیست بوم نوآوری در یک ساختار واحد مانند کارخانه نوآوری آزادی و تجمع در یک نقطه جغرافیایی معین از جمله محسنات این مجموعه محسوب می گردد.

به گفته باقری: حضور نیروی انسانی مستعد، تیم های فناور، استارت آپ های فعال، شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها، فضا های کار اشتراکی، مراکز نوآوری تخصصی، سرمایه گذاران خطرپذیر، صنایع و شرکت های بزرگ تخصصی، مشاوره و مربیان متخصص و حرفه ای، شرکت های ارایه نماینده خدمات مورد احتیاج کسب وکارها و... در این مجموعه، هم افزایی های قابل توجهی را برای زیست بوم نوآوری و کارآفرینی به وجود آورده است.

پردیس استارت آپی

وی در ادامه با تشریع اجزای تشکیل دهنده این مجموعه نوآور، اضافه کرد:کارخانه نوآوری آزادی یکی از متنوع ترین زیست بوم های نوآوری و کارآفرینی را در خود جای داده است که طیف وسیعی از حوزه های کسب وکار، نوآوری و فناوری را پوشش می دهد؛ هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، پردازش ابری، بازی های رایانه ای، سلامت الکترونیک، دارو های پیشرفته، مدیریت محتوا و رسانه، اقتصادی و بیمه، معماری و شهرسازی، سفر و گردشگری و ... از جمله موضوعاتی است که در این پردیس استارت آپی مورد توجه قرار گرفته است.

این کارخانه، 9 شتابدهنده و مرکز نوآوری تخصصی در حوزه های مختلف را در خود جای داده است و در سال 1398 به صورت رسمی افتتاح شد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مجموعه می توانند به آدرس سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1094

به "کارخانه نوآوری آزادی بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارخانه نوآوری آزادی بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید