چگونه کرونا را از آنفلوانزا تشخیص دهیم؟

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران/گیلان یک متخصص عفونی، از دست دادن ناگهانی حس بویایی و چشایی را جزو علائم کووید19 دانست که در آنفلوانزا نیست و توضیح داد: ممکن است افراد در جریان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی دچار کاهش حس بویایی شوند، اما این حالت موقت است.

چگونه کرونا را از آنفلوانزا تشخیص دهیم؟

دکتر آیدین پورکاظمی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه آنفلوانزا بیماری جدیدی نیست و در چند سده گذشته وجود داشته و سالانه عده ای مبتلا می شوند، اظهار کرد: این بیماری را به عنوان آنفلوانزای فصلی می شناسیم.

وی با اشاره به آغاز ناگهانی آنفلوانزا، اضافه نمود: آنفلوانزا مانند دیگر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی شامل سرماخوردگی ها در پاییز و زمستان نیم کره شمالی شیوع پیدا می نماید و نحوه آغاز این بیماری از مدارس است و سپس توسط بچه ها به والدین منتقل می گردد و در نهایت و همزمان با اواخر زمستان سالمندان و بیماران زمینه ای را مبتلا می نماید و تعداد بستری ها را افزایش می دهد و مرگ و میر به دنبال دارد.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه فرد مبتلا به آنفلوانزا آرام آرام علائم پیدا نمی نماید، گفت: بیمار ناگهان دچار تب بالا می گردد و این تب همراه با بدن درد شدید و لرز است. همچنین علائمی مانند گلودرد، سردرد، سرفه های خشک، ضعف، بی حالی و کاهش اشتها پیدا می گردد و در بعضی از موارد مشکل گوارشی از جمله اسهال وجود دارد.

پورکاظمی، بسیاری از بیماری های عفونی ویروسی و عفونی غیر واگیر مانند ایدز را دارای علائم مشابه آنفلوانزا دانست و گفت: آغاز بسیاری از عفونت ها مانند آنفلوانزاست، اما این بیماری معمولا در نیمسال دوم دیده می گردد و افراد به صورت گروهی علائم مشابه پیدا می نمایند و مبتلا می شوند، زیرا سایر بیماری های عفونی به این شدت مسری نیستند.

وی علائم عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی را بسیار مشابه دانست و یادآور شد: در سایر ویروس ها بیمار به تدریج علائم را نشان می دهد و بین دو تا سه روز آبریزش بینی و سوزش و خارش گلو و گلودرد افزایش پیدا می نماید، اما سال جاری همزمانی آنفلوانزا و کرونا تشخیص را دچار مشکل نموده است.

این متخصص عفونی، کرونا را خانواده ای متشکل از چند نوع ویروس دانست که با چهار نوع آن در سال های گذشته سرماخوردگی گرفتیم و مطرح کرد: آنفلوانزا هم مانند کرونا یک خانواده از ویروس هاست و افراد سالانه در معرض یکی از این ویروس ها قرار دارند و لذا کووید19 بسیار شبیه آنفلوانزاست.

پورکاظمی افزود: انواعی از کروناویروس ها که سرماخوردگی ایجاد می نمایند بسیار ضعیف هستند، اما کووید19 که از سال گذشته به جمع این خانواده اضافه نموده شده، باعث بستری شدن بیمار و مرگ و میر می گردد، زیرا این نوع جدید بوده و ایمنی در برابر آن وجود ندارد.

وی شیوع کووید19 را یک پاندمی دانست و اعلام نمود: کووید19 و آنفلوانزا هر دو ایجاد بدن درد و تب می نمایند و آغاز ناگهانی دارند. آبریزش بینی و گلودرد نیز از دیگر علائم است، اما بیماران مبتلا به آنفلوانزا عوارض شدید تنفسی نمی گیرند و دچار افت سطح اشباع اکسیژن خون و تنگی نفس نمی شوند.

این متخصص عفونی، از دست دادن ناگهانی حس بویایی و چشایی را جزو علائم کووید19 دانست که در آنفلوانزا نیست و توضیح داد: ممکن است افراد در جریان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی دچار کاهش حس بویایی شوند، اما این حالت موقت است، در حالی که کووید19 کاملا حس بویایی را از بین می برد.

وی راه انتقال عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را به وسیله تنفس و ترشحات تنفسی دانست و گفت: رعایت بهداشت فردی بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزاست. خوشبختانه شیوع کرونا موجب شده مردم توجه بیشتری به بهداشت فردی داشته باشند و راه های انتقال ویروس را می شناسند.

پورکاظمی، در پاسخ به این سوال که کرونا چگونه می تواند موجب کاهش شیوع آنفلوانزا گردد؟، اظهار کرد: فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن، اجتناب از حضور در اماکن عمومی پرازدحام، استفاده از ماسک در خارج از خانه، رعایت بهداشت دست با آب و صابون و محلول ها ضد عفونی نماینده و... راه های اصلی پیشگیری از همه عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله کووید19 و آنفلوانزاست و اگر این فرهنگ جا بیفتد، امیدواریم سال جاری موارد ابتلا به آنفلوانزا کاهش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1617

به "چگونه کرونا را از آنفلوانزا تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کرونا را از آنفلوانزا تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید