پیشرفت فرزندان باعث سرافرازی پدر و مادر

به گزارش سبزوار امروز، سبزوار همچون پدری برای بخش های تابعه خود می باشد و آن هنگام می تواند در باره کسب و ارتقاء شاخص های توسعه بر خود ببالد که بخش ها تابعه که گویی فرزندان وی می باشند هریک فراخور استعداد و توانمندی های خویش توسعه یابد. چراکه توسعه سبزوار در گرو توسعه بخش های آن است.

پیشرفت فرزندان باعث سرافرازی پدر و مادر

شهرستان سبزوار تا پیش از ارتقاء دو بخش جغتای و جوین، تنها شهرستانی بود که در سطح کشور بیشترین تعداد بخش یعنی 7بخش و 25دهستان را شامل می شد و با توجه به تخصیص اعتبارات در سطح کلان، این امر همیشه به ضرر سبزوار بود. سبزوای که به تنهایی از 7 استان کشور و حتی چندین و چند کشور جهان از لحاظ وسعت و جمعیت برتر بود.

هدف تقسیمات کشوری، خدمات رسانی بهینه و سهولت اداری و توزیع عادلانه بودجه و امکانات و غیره جهت هموطنان می باشد. لذا سال های سال شهرستان سبزوار از مزایا و ثمرات ارتقاء بخش ها محروم مانده و نتیجه مطلوب را نمی گرفت و حتی بعد از انقلاب هم به دلایلی از جمله عدم همت مسئولین محلی، همچنان این شهرستان از بی عدالتی و نابرابری در تقسیمات کشوری رنج می برد.

سبزوار همچون پدری برای بخش های تابعه خود می باشد که آن هنگام می تواند در باره کسب و ارتقاء شاخص های توسعه بر خود ببالد که بخش های آن که گویی فرزندان وی می باشند هریک فراخور استعداد و توانمندی های خویش توسعه یابد. چراکه توسعه سبزوار در گرو توسعه بخش های آن است.

برای بیان اهمیت این عقیده تنها کافی است به جریان غمبار تقسیم استان خراسان بزرگ در مجلس ششم توجه کنیم . یکی از علل عدم انتخاب سبزوار به عنوان مرکز استان علیرغم وجود نماینده ای همسوی صاحب نفوذ دولتمردان ، عدم وجود شهرستان های کافی در کنار این شهرستان مدعی مرکز استان بود. متاسفانه سال های سال برخی مسئولین محلی به جای تلاش در جهت ارتقاء بخش ها، برای رسیدن به منافع شخصی و حزبی خویش به دنبال ایجاد اختلاف در میان فرزندان یک خانواده و قرار دادن آنها روبروی هم بودند و باز با کمال تاسف تا حدودی هم در این زمینه موفق شدندو به محض شکل گیری یک صنعت و یا کارگاه تولیدی در یک بخش برخی شروع به مخالفت و تهیج افکار عمومی می کردند. حال آنکه در همان زمان شهرستان هایی چون بجنورد با درک اهمیت این موضوع تمام تلاش خود را صرف ارتقاء و توسعه بخش ها قراردادند و با ارتقاء بخش هایی چون جاجرم و مانه و سملقان به شهرستان و آوردن صنایعی مادر همچون آلومینیوم به یکی از بخش های خود به جای جنگ خانگی برای کسب آن در مرکز شهرستان یعنی بجنورد در تقسیم استان خراسان بهره کافی رابرده . حال آنکه علیرغم وجود تمام معیارهای لازم سهم شهرستان سبزوارتنها و تنها حسرتی همیشگی بود و دیگر هیچ .

برای آنکه باز به اهمیت ارتقاء و پیشرفت بخش های شهرستان ها پی ببرید. بد نیست بدانید که در جریان دور اول سفرهای استانی دولت اصولگرا و ارزشی دکتر احمدی نژاد، به هر شهرستان دو ورزشگاه اختصاص یافت. در استان خراسان رضوی شهرستان کاشمر به دلیل ارتقاء بخش ها به شهرستان 6 ورزشگاه و به بزرگترین شهرستان استان خراسان رضوی پس از مشهد یعنی سبزواربا توجه به عدم ارتقاء بخش ها به شهرستان تنها و تنها 2سالن ورزشی تعلق گرفت. (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)

بد نیست بدانیم که طبق تبصره 2ماده7 قانون تقسیمات کشوری هر بخشی که در مجاورت کویر باشد با جمعیت 50هزار نفری شرایط ارتقاء به شهرستان را دارا می گردد. نکته جالب آن است که در دولت اصلاحات در ایران، بخش هایی همچون ابرکوه و صدوق در استان یزد و خلیل آباد در استان خراسان با 28هزار نفر جمعیت به شهرستان ارتقاء یافته ولی در سبزوار بخش های چون جغتای و جوین که مطابق سرشماری سال 85 هریک بیش از 50هزار نفر جمعیت داشته سال های سال همچنان در حسرت شهرستان شدن ماندند.

با روی کار آمدن دولت نهم برخی از مسئولین هوشیار شهرستان به اهمیت این موضوع پی برده و تمام تلاش خود را صرف ارتقاء بخش ها نموده و پس از سال ها این طلسم شکسته شد و دو شهرستان جدید در حوزه سبزوار متولد شد. البته باید اشاره کرد در جریان این موضوع نیز برخی با کج سلیقه ای تشکیل شهرستان جغتای را به همراه داورزن نوعی فرصت برای سبزوار می دانستند. حال آنکه اگر این طرح عملی می شد ظلمی عظیم تر به شهرستان سبزوار شده بود که عبارت بود از قراردادن معیار جمعیتی 80هزار نفری برای ارتقاء بخش های سبزوار همچنین هر شهرستان تازه تاسیس از یک بخش مرکزی و بخش تابعه تشکیل می شود که در طرح مذکور جغتای به عنوان بخش مرکزی و داورزن که خود یکی از گزینه های تبدیل شدن به شهرستان بود به عنوان بخش تابعه قرار می گرفت.

در پایان امیدواریم که درآینده ای نزدیک با همت مسئولین محلی و با توجه به قوانین جدید در ارتقاء بخش ها به خودی خود شاهد تشکیل شهرستان های داورزن، خوشاب، روداب و ششتمد باشیم.

انتشار: 9 اسفند 1391 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 238

به "پیشرفت فرزندان باعث سرافرازی پدر و مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت فرزندان باعث سرافرازی پدر و مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید