پسا نقد با آغوش باز به استقبال آثار هنری می رود

به گزارش سبزوار امروز، ماریون زیلیو منتقد فرانسوی معتقد است سر فصل آموزشی پسا نقد به منتقد یادآور می گردد که با آغوش باز به استقبال آثار هنری برود و آنالیز کند که آیا هنرمند توانسته با اثری که خلق نموده از خودش فراتر رود یا خیر؟

پسا نقد با آغوش باز به استقبال آثار هنری می رود

به گزارش خبرنگاران، ماریون زیلیو منتقد فرانسوی و فارغ التحصیل در رشته زیبایی شناسی، علوم و فنون و هنر از دانشگاه پاریس 8 است و یکی از اعضای انجمن بین المللی منتقدان به شمار می آید. زیلیو در طول هفته گذشته به تهران آمد و در مدت زمان 5 روز در مدرسه ملی سینما نقد معاصر را از سه منظر فنی، هنری و اقتصادی مرور و سرفصل آموزشی پسانقد را تدریس کرد و در طول کارگاه های خود درباره نقد هنری در حوزه اقتصادی، فرهنگی و سرمایه داری صحبت کرد و محور پایانی صحبت این منتقد و مدرس سینما درباره ویدئوهای تجربی بود.

ماریون زیلیو در مصاحبه با خبرنگاران درباره تجربه حضور خود در مدرسه ملی سینما و تدریس یک دوره آموزشی به هنرجویان، مفهوم پسا نقد و میزان پیشرفت کلاس های آموزشی در این مدرسه سینمایی سخن گفت.

مفهوم پسانقد چه فضایی از مقوله نقد را در برمی گیرد؟

پسا نقد یکی از سرفصلهای حوزه نقد نویسی به شکل کلان است که برای گذر از نقد سنتی به کار برده میشود. به این معنا که نقد سنتی براساس معیارهایی از پیش مشخص گردیده یک اثر هنری را مورد آنالیز و در نهایت قضاوت قرار میدهد. نقد سنتی به اصولی درباره نقدنویسی اشاره دارد که آفرینشهای هنری را براساس همکاری با هنرمند و رسیدن به شکل جدیدی از نگارش نقد بیان میکند و در نهایت به قضاوت میرسد. قضاوتی با این مضمون که آیا این کار خوب است یا این کار بد است؟ ولی پسا نقد چنین نیست. زیرا به منتقد یادآور میشود که باید با آغوش باز به استقبال آثار هنری رفت و یک اثر را بدون هیچ پیش داوری آنالیز کند و به پاسخهای مناسبی برای این سئوال دست پیدا کند که آیا هنرمند توانسته با اثری که خلق نموده از خودش فراتر رود یا خیر؟

با این اوصاف پسا نقد پیشنهاد گفتمان بدون پیش داوری را در نقد آثار هنری ارائه میدهد.

البته کار سختی است اگر بخواهیم از پیش داوریها جدا شویم. چراکه پیش داوری و قضاوتهای گاه و بی گاه شیوهای است که ما با آن بزرگ گردیدهایم به همین دلیل جدا شدن از آن احتیاج به سالها تمرین دارد. اما در نهایت این پیشنهاد را میدهد.

تجربه حضور در مدرسه ملی سینما را چطور ارزیابی می کنید؟

میتوانم با اطمینان بگویم عالی بود و در همین چند جلسه کارگاه خیلی نکات خوب از هنرجویان یاد گرفتم و میزان شناخت هنرجویان نسبت به سینما برای من نمایان شد. اما نکته مهمتر اینکه شرایط تکنیکی و فنی در مدرسه ملی هنگام تدریس خیلی عالی بود و من به شخصه از این حضور لذت بردم. صادقانه بگویم اگر چنین کارگاهی را در فرانسه داشتم حتما به مسائل فنی برمیخوردم. همچنین لازم می دانم یک اعتراف بکنم. قبل از اینکه به ایران بیایم براساس دانسته های خود و آنچه از ایران شنیده بودم با یک پیش داوری آمدم ولی وقتی از نزدیک برخورد کردم دیدم هیچ یک از آن پیش داوری ها درست نبود و همه موارد براساس سیاست های تببین گردیده در هر نظام آموزشی در حوزه سینما پیش رفت.

به عنوان آخرین سئوال بازهم به ایران می آیید؟

بسیار مشتاقم و اگر دفعه بعدی درکار باشد حتما با آمادگی بیشتر و شناخت عمیق تری نسبت به هنرجویان سینما در کارگاه های آموزشی وارد می شوم.

دوره آموزش عالی مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل با حضور جاناتان رزنبام منتقد سرشناس در عرصه بین الملل شروع شد و در هفته های بعد با حضور امیرعلی نجومیان، روبرت صافاریان، هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی، احمد طالبی نژاد، اسماعیل بنی اردلان، شاپور عظیمی و ماریون زیلیو ادامه پیدا کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 153

به "پسا نقد با آغوش باز به استقبال آثار هنری می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسا نقد با آغوش باز به استقبال آثار هنری می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید