واکنش گروههای سیاسی عراقی به عدم تمایل آمریکا برای خروج از عراق

به گزارش سبزوار امروز، به گزارش خبرنگاران به نقل از المعلومه، روزنامه ملیتاری تایمز آمریکا امروز (شنبه) گزارش داد در حالی که آمریکا آماده عقب نشاندن 2500 نیروی نظامی خود از افغانستان است، کینیث مکنزی فرمانده ستاد مرکزی آمریکا گفت که فعلاً طرحی برای آغاز عقب نشینی مشابه برای خروج 2500 نیروی نظامی آمریکا در عراق وجود ندارد.

واکنش گروههای سیاسی عراقی به عدم تمایل آمریکا برای خروج از عراق

مکنزی درباره ادامه حضور نظامی آمریکایی در عراق گفت که آمریکا به همراه ناتو در عراق می ماند تا با داعش مبارزه کند.

او تاکید کرد عراق خواستار ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور است و واشنگتن برنامه ای برای کاهش شمار نیروهایش ندارد.

این حرفهای مقام نظامی آمریکایی سبب واکنش هایی از سوی برخی گروههای سیاسی عراقی شده است.

غضنفر البطیخ از رهبران ائتلاف فتح عراق امروز شنبه از دولت عراق خواست که در این باره توضیح بدهد.

وی اضافه کرد: مصوبه مجلس عراق درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق الزام آور است و دولت عراق باید آنرا اجرا کند. دولت عراق باید درباره اظهارات مقام آمریکایی مبنی بر اینکه ادامه حضور آمریکا در عراق به خواست بغداد است، توضیح بدهد زیرا این مغایر با آنچه گروههای سیاسی با دولت قبل از تشکیل و پس از آن توافق کرده اند، است.

غضنفر گفت: سکوت دولت عراق درباره توضیح یا واکنش به اظهارات مقام آمریکایی مشکوک است و این سبب خواهد شد که مجلس و گروههای سیاسی به موضع گیری و تحرک جدید در قبال این رویکرد دولت عراق، روی آورند.

شیخ قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق هم در توییتی به اظهارنظر مقام نظامی آمریکایی مبنی بر اینکه دولت عراق خواستار ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق است، واکنش نشان داد.

در این توییت آمده است: سخنان اخیر فرماندهی نیروهای آمریکایی دلیلی آشکار است بر اینکه دولت آمریکا جدیتی برای خارج کردن نیروهای خود از عراق ندارد. در صورتی که دولت عراق نسبت به این سخنان واکنشی نشان ندهد و آنرا تکذیب نکند، تعیین می شود که آنها در سخنان خود مبنی بر اینکه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند، صادق نیستند و آنچه که در آشکار مطرح می کنند با آنچه که در خفا انجام می دهند متفاوت است. آمریکایی ها ثابت کرده اند که زبان گفتگو با آنها نفعی ندارد و تنها راهی که برای اخراج آنها از عراق باقی مانده، عمل کردن به شیوه مبارزان افغان است.

مختار الموسوی عضو کمیسیون امنیت مجلس عراق هم گفت: نقش نظارتی مجلس در زمینه بیرون راندن نظامیان خارجی ضعیف است. مجلس در قبال اقدامات دولت ضعیف عمل می کند این ضعف مجلس عراق سبب شده است که دولت دست بالا را بر مجلس داشته باشد.

وی اضافه کرد: ریاست مجلس عراق با دولت در موضوعات ملی تعارف می کند. باید پرونده بیرون راندن نظامیان امریکایی به طور جدی با دولت پیگیری شود تا از به حاشیه رفتن نقش مجلس ممانعت به عمل آید و اجازه فزونی جویی دولت بر مجلس داده نشود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1989

به "واکنش گروههای سیاسی عراقی به عدم تمایل آمریکا برای خروج از عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش گروههای سیاسی عراقی به عدم تمایل آمریکا برای خروج از عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید