واکسیناسیون عمومی چقدر ضروری است؟، از تغییر الگوی کرونا تا تجربه یکساله پیام های اپیدمیولوژیکی

به گزارش سبزوار امروز، خبرگزاری خبرنگاران- فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت گفته که الگوی بیماری کرونا در حال تغییر بوده و بر لزوم واکسیناسیون جامعه تاکید کرده است.

واکسیناسیون عمومی چقدر ضروری است؟، از تغییر الگوی کرونا تا تجربه یکساله پیام های اپیدمیولوژیکی

علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ریشه کن سازی بیماری پیچیده و نوپدید کرونا را درعرصه جهانی فعلا منتفی دانسته و گفته که تا مدتها با این بیماری درگیر هستیم و با توجه به جهش های مختلف ویروس، الگوی بیماری در حال تغییر است. او شکستن زنجیره کرونا را در گروی تحقق فرایند ایمنی مناسب جامعه برشمرد که لازمه آن حجم بالای واکسیناسیون جامعه است و خاطرنشان کرده که مطالعات حاکی از آن است که با واکسیناسیون ضمن کاهش مرگ و میر، سرایت و شیوع بیماری نیز کاهش می یابد.

به گفته وی با توجه به این که کرونا در نهایت به یک بیماری آندمیک تبدیل خواهد شد، واکسن یک نیاز هر ساله خواهد بود. بنابراین بر گسترش فرایندهای مربوط به تولید واکسن تاکید کرد.

چرایی شروع سریع تر واکسیناسیون عمومی کرونا

یک متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد اینکه آیا می توان با اطمینان نسبت به تزریق واکسن های موجود کووید 19 اقدام کرد؛ می گوید: ارایه پاسخ قطعی به این سوال ممکن نیست، چراکه همانگونه که بارها اشاره شد، انواع واکسن با اثرگذاری، ایمنی بخشی، عوارض و هزینه های متفاوت موجود است که همانند هیچ تولید بشری دیگری در هیچ کدام از شاخصه های خود صد در صد نیستند؛ اما می توان به مردم گفت که با شروع واکسیناسیون دریچه بزرگی به سوی نرمال سازی زندگی و رهایی از پاندمی گشوده می شود و در صورت رسیدن به پوشش 75 تا 80 درصدی می توان اذعان داشت که زنجیره انتقال بصورت اپیدمی و پاندمی شکسته شده و می توان زندگی را به شرایط نرمال برگرداند. بنابرین هر چه سریعتر واکسیناسیون عمومی با واکسن های معتبر شروع شود و هرچه سریع تر پیش رود، زودتر به شرایط نرمال برمی گردیم.

دکتر حسن رودگری با اشاره به دلایل ضرورت شروع سریع تر واکسیناسیون در کشورها، گفته است: تجربه یکسال اخیر از ویروس عامل بیماری کووید 19 حاوی پیام های اپیدمیولوژیکی است که هر روز بر حجم علمی آن نیز افزوده می شود. بیشتر کشورهای درگیر در جهان موج های متعدد بیماری را تجربه کرده و به قولی عدد پایه مولد در آنها طی بازه های زمانی متفاوت تغییرات صعودی و نزولی مختلفی داشته که بخشی از آن ناشی از بیولوژی و ژنتیک ویروس است همانند بروز سوش های جدید که نمونه اخیر انگلیسی و آفریقایی آن را شاهد بودیم و احتمالا در سایر جوامع هم موجود است.

خسته شدن بر اثر تغییر نامطلوب در کیفیت زندگی

مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی، عامل موثر بعدی را گسترش بیماری و بروز امواج ابتلا به دنبال رفتار اجتماعی بیان کرده و گفته که مردم جهان و از جمله ایران از تغییر نامطلوبی که کرونا در روش و کیفیت زندگی آنان ایجاد کرده خسته شده و گاهی آن را با نقض و یا کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی بروز می دهند؛ سفرهای درون و برون شهری و یا برگزاری مهمانی های کوچک و بزرگ بر خلاف دستورالعمل های بهداشتی برخی از نمونه های آن است.

شرایط اقتصادی شکننده ایران و جهان

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نکته مهم دیگر را شکننده شدن شرایط اقتصادی در همه کشورها و همچنین ایران دانسته و می گوید: پاندمی کووید 19 حتی اقتصادهای بسیار بزرگ جهان را متضرر کرده و فشار سنگینی بر دولت ها و مردمان وارد کرده که ادامه آن می تواند خسارات غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد؛ البته در مورد ایران باید تحریم های ظالمانه اقتصادی را نیز اضافه کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1903

به "واکسیناسیون عمومی چقدر ضروری است؟، از تغییر الگوی کرونا تا تجربه یکساله پیام های اپیدمیولوژیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون عمومی چقدر ضروری است؟، از تغییر الگوی کرونا تا تجربه یکساله پیام های اپیدمیولوژیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید