نخست وزیر پیشین چین درگذشت

به گزارش سبزوار امروز، لی پنگ، نخست وزیر پیشین چین، که طی اعتراضات میدان تیان آن من 1989 اعلام حکومت نظامی کرد، در سن 90 سالگی درگذشت.

نخست وزیر پیشین چین درگذشت

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، لی پنگ روز دوشنبه غروب در پکن به دلیل بیماری درگذشت. او طی دهه های 80 و 90 در موقعیت های بالای حکومتی چین بود.

او به دلیل نقش اش در سرکوب هواداران دموکراسی که درمیدان تیان آن من به اعتراض گرد آمده بودند، معروف شده است.

لی پنگ بعدها از عملکرد خود به عنوان یک اقدام ضروری دفاع کرد.

خبرگزاری شینهوا به مناسبت درگذشت او نوشته لی پنگ طی اعتراضات میدان تیان آن من اقدامات قاطع انجام داد تا جلوی خشونت ضد انقلاب و ناآرامی را بگیرد.

چین به طور مداوم اتفاقات میدان تین آن من را سانسور نموده و از هر اشاره ای به آن پرهیز می نماید.

وور کایچی یکی از رهبران معترض که اکنون در تبعید زندگی می نماید، به بی بی سی گفت شادمان است که لی پنگ مرده است. او افزود کسانی که عزیزان خود را در ژوئن 1989 از دست دادند همچنان چشم انتظار اجرای عدالت هستند.

در سال 1989 چه رخ داد؟

هواداران دموکراسی میدان تیان آن من را در آوریل 1989 تسخیر کردند و بزرگترین تظاهرات سیاسی در تاریخ چین کمونیست را شروع کردند. این تظاهرات 6 هفته به طول انجامید.

در شب سوم ژوئیه، تانک ها وارد میدان شدند و سربازان به روی معترضان آتش گگرددند اما مقامات چین پس ازاین واقعه گفتند که کسی در میدان کشته نشده است.

چین هرگز هیچ آمار رسمی از کشته شدگان اعلام ننموده است اما تخمین زده می گردد صدها نفر کشته شدند. ناظران و گروه های حقوق بشری حتی می گویند شمار کشته شده ها ممکن است بالغ بر هزاران نفر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 577

به "نخست وزیر پیشین چین درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر پیشین چین درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید